گزارش/مشکلات و نیازهای زندگی عشایری/بازگشایی راه ها/تامین آب/تسهیلات/خدمات+تصاویر
گزارش/مشکلات و نیازهای زندگی عشایری/بازگشایی راه ها/تامین آب/تسهیلات/خدمات+تصاویر
راه و رسم زندگی عشایر سخت کوش با تمام دشواری ها زندگی در ییلاق و قشلاق ویژگی های منحصربه فردی دارد که آدرنالین هر طبیعت گردی و فردی را برای همراهی با انها در طول سفر و سرکشی از مناطق عشایر نشین فعال می کند.

به گزارش خبر دیشموک به نقل از ایرنا،  سبک زندگی عشایر با توجه به مشکلات آنها در گذر زمان همیشه با چالش های مختلفی همراه بوده است از نبود راه ارتباطی مناسب تا کمبود آب و خشکسالی همراه با بارانهای سیل آسیا ولی این زندگی پر مخاطره همیشه برای ایل کوچ رو لذت بخش بوده و هست.

راه و رسم زندگی عشایر سخت کوش با تمام دشواری ها زندگی در ییلاق و قشلاق ویژگی های منحصربه فردی دارد که آدرنالین هر طبیعت گردی و فردی را برای همراهی با انها در طول سفر و سرکشی از مناطق عشایر نشین فعال می کند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ هزار نفر از است که این جمعیت از ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان کهگیلویه و بویراحمد متعلق به جامعه عشایری است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نیز دارند.

دولت چگونه از عشایر کهگیلویه و بویراحمد حمایت می کند؟

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص منطقه و کمبود زیرساخت های راه ارتباطی و امکانات همیشه با مشکلات زیادی روبه رو بودند .

طی چند دهه گذشته بخشی از مردم استان کهگیلویه بویراحمد عشایر و روستانشین بودند و با کوچ و کوچ نشینی آشنایی کامل دارند ولی در طی سالیان اخیر به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب و کمبود آب به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها مجبور به ترک زندگی عشایری و روی آوردن به حاشیه شهرها شده‌اند.

دولت چگونه از عشایر کهگیلویه و بویراحمد حمایت می کند؟

تخصیص ۱۶۰ میلیارد اعتبار محرومیت زدایی

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حمایت از عشایر استان در دولت سیزدهم در همه زمینه ها افزایش یافت اظهار داشت: در این راستا ۱۶۰ میلیارد تومان از محل محرومیت زدایی برای خدمات رسانی بهتر به جامعه عشایر درنظر گرفته شد.

فیض الله آذر فر بیان کرد: با این میزان اعتبار برای اجرای پروژه های عمرانی در مناطق عشایری هزینه خواهد شد.

وی سال جدید را کی از سالهای بسیار خوب برای جامعه عشایری استان دانست و گفت: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت زدایی عشایر تخصیص پیدا کرد.

آذر فر تصریح کرد: در راستای محرومیت زدایی از مناطق عشایری و همکاری استاندار اعتبارات خوبی نیز از محل تملک دارایی برای عشایر مصوب شد.

وی اضافه کرد: با تخصیص این میزان اعتبار تحول شگرف در خدمات رسانی به جامعه عشایر شاهد خواهیم بود.

پرداخت تسهیلات گره گشای مشکلات عشایر

مدیر کل امور عشایر با اشاره به اینکه عشایر این استان سالیانه حدود ۴۵هزار تن محصول دامی تولید می کنند افزود: دولت سیزدهم برای حمایت از جامعه عشایری از یک سال گذشته تاکنون هفت میلیارد و ۱۹۲ میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی خرید علوفه و پرواربندی به دامداران این مناطق پرداخت کرده است.

آذر فر تصریح کرد: پارسال ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین ۷۰۲ میلیون تومان از محل منابع مالی ماده ۱۰و۱۲ خشکسالی به متقاضیان عشایر این استان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در راستای برنامه محرومیت زدایی و حمایتی دولت سیزدهم رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال برای عشایر و تامین گوشت و شیر مورد نیاز استان از اهداف پرداخت تسهیلات است.

تامین منابع آب پایدار عشایر رهاورد دولت سیزدهم

آذر فر تامین آب آشامیدنی عشایر در همه فصول را یکی از دغدغه های اصلی این نهاد دانست و گفت: با برنامه های حمایتی دولت طرح تامین آب پایدار ۳۰۰ خانوار عشایری در چهار منطقه شرق گچساران،دلی بک و آبریز کهگیلویه،کیمه و دواخور زیلایی و ملا طهماسب بهمئی اجرا شد.

دولت چگونه از عشایر کهگیلویه و بویراحمد حمایت می کند؟

آذر فر اضافه کرد: در سال جاری نیز علاوه بر آبرسانی سیار تامین آب آشامیدنی پایدار در پنج نقطه مله سیاه کوه مارگون، دم دیلگون و دالون بویراحمد، آب برم چرام، دلی نعل تلخ آب باشت و غرب دهدشت که در مرحله مطالعاتی است اجرا می شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح حمایتی دولت آب پایدار برای ۴۰۰ خانوار عشایری استان تامین می شود.

مدیر کل امور عشایر تصریح کرد: هم اکنون آبرسانی سیار با ۱۰ تانکر سیار ۱۴ هزار لیتری به مناطق مختلف عشایر نیشن انجام می شود.

آذر فر خدمات ارائه شده به عشایر را شامل تامین و توزیع آرد ، توزیع نفت، آبرسانی سیار، تامین نهاده‌های دامی از قبیل جو و کنسانتره، ساخت مخازن ذخیره آب برای آب شرب و کشاورزی، و بازگشایی جاده‌های ارتباطی اعلام کرد.

بازگشایی راه ها گامی برای آسایش عشایر

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار کیلومتر راه عشایری در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شده است.

دولت چگونه از عشایر کهگیلویه و بویراحمد حمایت می کند؟

سید مهدی عباسیان افزود: از ابتدایی سال جاری تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازگشایی راه های عشایری استان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری دولت حمایتی خوبی از توسعه زیرساخت های مناطق عشایری استان داشته است گفت: وجود راه های مناسب علاوه بر رفاه عشایر نشینان نقش مهمی در انتقال محصولات تولیدی و حضور سرمایه گذاران در این راستا را دارد.

عباسیان تصریح کرد: چهار هزارو ۵۰ کیلومتر راه عشایری و ۲ هزار کیلومتر ایل راه در کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که بصورت مستمر بازگشایی می شود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.

خانوارهای عشایری این استان نیمه دوم هر سال در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند و تابستان و بهار نیز به مناطق شمالی استان و استان های چهارمحال بختیاری و فارس کوچ می کنند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

انتهای پیام/