جزئیات دقیق ۱۳ صندوق باطل شده/ خطای راهبردی بزرگواری؛ خدشه به وفای عهد و صداقت
جزئیات دقیق ۱۳ صندوق باطل شده/ خطای راهبردی بزرگواری؛ خدشه به وفای عهد و صداقت
حال که مردم فهیم و قدرشناس کهگیلویه بزرگ، فریب قانون شکنی و بی‌صداقتی را نخوردند، انتظار می‌رود که رودرروی مردم و مطالبه گران بنشینید و علت انتخاب واژۀ «سید صادق» را بیان کنید. انوع اهانتها، تهمت‌ها و تفرقه افکنی‌ها را در ایام انتخابات نسبت به خیلی از چهره‌های سیاسی و رقبا، بویژه جناب آقای موحد ادا نمودی، با کدام شاخص و معیار شما را‌ امین مردم و صادق به عمل‌تان بخوانیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ابطال ۱۳ صندوق رأی حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده حرف و حدیث‌های زیادی را در پی داشت و تا مدت‌ها بحث داغ فضای سیاسی و مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

 

رسانه ها  در این خصوص با یکی از افراد مطلع گفت‌وگو انجام دادند و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش رسیده:  یکی از کاربران فضای مجازی  در این زمینه نوشت: در مطالعات زبانشناسی وقتی می‌گوییم که «کلمات بار معنایی دارند» یعنی کلمه در فضایی که گفته، شنیده یا خوانده می‌شود، تداعی فرهنگ و احساسات است.

 

هر واژه‌ای را در حالات خاصی تفسیر و تحلیل می‌کنیم. مثلاً واژۀ «صادق» به معنای راستگو، درستکار و راستین کردار است که آن را در مقابل کذاب و دروغگو بهتر می‌شناسیم. برخی از افراد را بدون اینکه بشناسیم یا با آن‌ها زندگی کرده باشیم، مصداقی از صداقت و راستگویی می‌دانیم و انتظارمان از آن‌ها نیز چنین است.

 

مثلاً همه مردم از حاکمان و‌ اندیشمندان و علما و روشنفکران خود و حتی از معلمین و معممین و تجار و کسبه نیز چنین انتظاری دارند.

 

کسانی را که قرار است وکالت خود را به آن‌ها بدهیم یا مجری امورات مختلف دولت‌ها در سطوح گوناگون هستند و حتی در سطحی گسترده‌تر، از مردم و همنوعان خود انتظار داریم که نسبت به همدیگر صادق و راست گفتار باشند. این‌ها را عرض کردم تا در پسا انتخابات اسفند ۱۴۰۲ که رنسانس فکری و سیاسی مردم استان بود، فریب واژه‌ها را نخوریم.

 

نباید واژه‌سازی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که ناخواسته، گرفتارِ تغافل بشویم. کهگیلویه بزرگ، به جهت برخورداری از طبع بلند مردم و همت اجتماعی بی‌نظیری که در ساختار سیاسی دارند، همواره انتخابات را با شور و هیجان کم نظیری دنبال می‌کنند. حضور چهره‌های مطرح سیاسی در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، فضای رقابت سیاسی را در کهگیلویه بزرگ شورانگیز و دلنشین کرده بود. مردمی که می‌خواستند موکل خود را برای ۴ سال آینده انتخاب کنند، در طیف‌ها و گروه‌ها و صنوف مختلف، قرار گرفتند و برنامه‌ریزی ویژه‌ای را ترسیم و تدوین کرده بودند. اتفاقات مهمی با حذف و تأیید برخی از چهره‌های مطرح و حضور افرادی با رزومۀ فوق‌العاده مؤثر در کنار اندک افرادی که هیچ گفتمانی برای خود حاصل نبودند، امکان رقابت را سخت‌تر کرده بود. یکی از افرادی که از بدو حضورشان تا پایان انتخابات، سخنانی ملال‌آور داشتند، جناب آقای سیدعلی محمد بزرگواری بود ، پس گرفتن وفای به عهد و تعهدشان به مردم، نحوۀ جدا شدنش از مهندس هاشمی‌پور، جلسات سراسر تشکیک و آمیخته با تردید که ابتدائاً با مردم داشتند و نوع ادبیات بی‌محتوا، غیرفنی، مبتدیانه و غیرواقعی که در متینگ‌های انتخاباتی داشتند، رقابت سیاسی را به سمت و سوی جدل و سفسطه بافی کشانده بود. خوشبختانه در این مسیر، مردمِ چهار شهرستان کهگیلویه، راه واقعیت را رفتند و اگر تعصبات قومیتی نبود، یقیناً آقای بزرگواری آراء گذشته خود در گچساران را تکرار می‌کرد.

 

همین سخنرانی‌های بدون استدلال و گاهی بدون منطق در کنار واژۀ «سیدصادق»، بیانگر بار سنگین و غیرقابل تحملی بود که خود ناخواسته بر دوش می‌کشید. چرا که مردمِ روشن ضمیر و سیاست‌شناس کهگیلویه بزرگ، سابقۀ نفرت‌انگیز با بزرگان و نخبگان اصلاح‌طلب، ناتوانی در کنترل زبان و ناآشنایی با ادبیات سیاسی، تحقیر و بی‌توجهی‌شان نسبت به نخبگان و دانشگاهیان و همچنین اهتمام در گزینش و چینش افراد ناتوان در مدیریت‌های مختلف را در تضاد با واژه «صادق» می‌دیدند. و این بحران فکری آقای بزرگواری، پس از اعلام آراء کلی استان و اظهار نظر بازرسان محترم شورای نگهبان، علمی‌تر خود را نشان داد.

 

وقتی بازرسان و نمایندگان محترم شورای نگهبان، تعدادی از صندوق‌ها را بازشماری می‌کنند، هنوز نظر قطعی، شفاف و صریح خود را بیان نکرده‌اند که «سیدصادق»، بدون اینکه با ابتدایی‌ترین ضوابط و مقررات آشنایی داشته باشد، می‌فرماید که ۸ هزار رأی از آقای موحد ابطال شد. ‌

 

ایشان که روزی در صحن علنی مجلس علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی شعار می‌داد که چرا جلوتر از قانون و شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنید، جو بی‌صداقتی و بی‌اعتمادی را مجدداً ایجاد می‌کند و فراتر از قانون و بی‌توجه به شعور مردم، بی‌صداقتی و تهمت را فریاد می‌زند.

 

وقتی نتیجه انتخابات اعلام می‌شود، مسئولان نظام، با صداقت و تعهدی که با مردم دارند، می‌گویند که۱۲۰ صندوق در کهگیلویه بزرگ بازشماری شد، ۱۳ صندوق مشکل دار بودند و تعدادی آراء از نامزد‌ها ابطال شد که در نتیجه نهایی هیچ تأثیری نداشت و حاج آقای موحد با حداکثر آراء منتخب مردم می‌باشند.

 

اکنون مطالبۀ نخبگان و عامه مردم از آقای بزرگواری این است که اگر اعلام ۸ هزار رأی ابطال شدۀ آقای موحد را از قول شما بپذیریم، بنابراین در سال ۸۸ و در مورد اظهار نظرتان پیرامون اصلاح طلبان و بویژه میرحسین موسوی به مردم صحیح نگفتید.

 

اگر سخن بازرسان شورای نگهبان را ملاک قضاوت قرار بدهیم، باز هم شما به مردم راست نگفتید. چون ۸ هزار رأی نبود. اول اینکه ۱۲۰ صندوق در همه حوزه‌ها بازشماری شد. دوما اینکه اکثریت آن‌ها در مناطق منتسب به آقای موحد بازشماری شد.

 

سوم اینکه کل آراء ابطالی قریب ۵۰۰۰ رأی بود که بیش از ۱۰۰۰ رأی آن متعلق به خود جنابعالی بود. چهارم اینکه از آراء همۀ نامزد‌ها ابطال شد. و پنجم اینکه چرا فقط صندوق‌های در مناطق منتسب به آقای موحد، بازشماری شد، هم محل بحث است.

 

سه عامل مهم ابطال آراء، تعرفه‌های بدون اثر انگشت، تعرفه‌های بدون مهر و تعرفه‌هایی که با یک خودکار نوشته شده بودند. همه کسانی که در ۴۵ سال گذشته نه تنها در استان ما بلکه در استان‌های عشایری به عنوان کاربر یا رئیس و یا ناظر صندوق‌های انتخاباتی بودند، می‌دانند که گاهی یک خانواده با هم می‌آمدند و به هر دلیلی، بیسوادی اعضاء، احترام به بزرگتر خانواده و… ، تنها یک نفر رأی کل خانواده را می‌نوشت. که این امر به نظر بازرسان شورای محترم نگهبان که به فرهنگ و سابقه ما اطلاعی ندارند، خلاف بود و باید احترام گذاشت.

 

آیا غیر از این بود؟ مگر در تمامی صندوق‌های انتخاباتی نمایندگان همه نامزد‌ها حضور ندارند؟ چرا باید برخی از تعرفه‌ها اثر انگشت نداشته و یا مهر نزنند؟ حال که مردم فهیم و قدرشناس کهگیلویه بزرگ، قانون شکنی و بی‌صداقتی را نپذیرفتند، انتظار می‌رود که رودرروی مردم و مطالبه گران بنشینید و علت انتخاب واژۀ «سید صادق» را بیان کنید. انوع اهانت‌ها، تهمت‌ها و تفرقه افکنی‌ها را در ایام انتخابات نسبت به خیلی از چهره‌های سیاسی و رقبا، بویژه جناب آقای موحد ادا نمودی، با کدام شاخص و معیار شما را‌ امین مردم و صادق به عمل‌تان بخوانیم؟ توصیه این است؛ ۱- استغفرالله ربی و اتوب علیه، مستمر و مداوم ۲- طلب حلالیت از بزرگترین و اصلی‌ترین مخاطب توهین‌هایتان  ۳- درخواست عفو و کسب حلالیت از همه آن‌هایی که سخنان شما را شنیدند و حق‌شان در انتخاب اصلاح، پایمال شد. یک منبع آگاه: پنج هزار رای در انتخابات کهگیلویه و بویراحمد باطل شد/

این تعداد رأی مربوط به یک کاندید خاص نبود یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رسانه ها نیز گفت: آقای بزرگواری فضا‌سازی کرد که هشت هزار رای باطل شد و اعلام کردند که این تعداد رای مربوط به آقای موحد بوده در صورتی که اینچنین نبود و در همه مناطق استان بود و پنج هزار رای باطل شد. به گزارش کبنا، در انتخابات امسال، به دلیل وجود پاره‌ای از تخلفات، آراء ۱۳ صندوق اخذ رای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده ابطال شد، اما در نتیجه انتخابات تغییری حاصل نشد. بر این اساس «محمد بهرامی» با کسب بیشترین آرای ماخوزه منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه باشت و گچساران و با کسب بیشترین آرای ماخوزه منتخب مردم این دو شهرستان شد و حجت الاسلام سید محمد موحد هم به عنوان منتخب مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چراک و لنده در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد. ۵۸۳ هزار ۹۸۴ رأی دهنده در سطح استان داشتیم که ۳۷۵هزار ۴۷۷نفر در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کرده و رأی دادند، معادل ۶۴. ۲۷درصد بوده است. در حوزه انتخابیه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی حجت الاسلام سید محمد موحد با کسب ۴۸ هزار و ۳۴۵ رای ماخوذه منتخب مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی شد. در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون محمد بهرامی سیف آباد با کسب ۷۱ هزار و ۷۴۷ رای ماخوذه منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی دوازدهم شد. در حوزه انتخابیه گچساران و باشت غلامرضا تاجگردون با ۴۱ هزار و ۱۶۷ رای در انتخابات ۱۱ اسفند ماه حائز اکثریت آرا و منتخب این حوزه در مجلس شورای اسلامی شد. یک منبع آگاه در پاسخ به سؤال کبنا نیوز مبنی بر اینکه یکی از مسائلی که مطرح می‌شود این است که خیلی از رأی‌های باطله با یک قلم و خط نوشته شده است، اظهار کرد: در مناطق عشایری استان در گذشته مرسوم بود که همه‌فامیل جمع می‌شدند و یک نفر رأی همه را می‌نوشت. وی افزود: این مهم از قدیم عرف بوده که بیشتر به دلیل بی‌سوادی برخی افراد در مناطق روستایی و عشایری استان رخ می‌دهد. این منبع آگاه ابراز کرد: ۱۲۰صندوق در استان بازشماری شد که ۱۳ فقره از آن‌ها مشکل داشت و این سه ایرد شامل برخی انگشت نخورده بودند، دوم اینکه برگ تعرفه رای مهر نداشت و سوم اینکه با یک خودکار یک نفر نوشته بود و معلوم بود کار یک نفر بود، در آن‌ها گرفته شده است. وی تاکید کرد: ۳۶۴ صندوق در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ است و ۱۲۰ صندوق بازشماری شد که از این تعداد ۱۳ صندوق اشکال دار بود.

 

در همه مناطق استان و شهرستان‌ها این مشکل را شاهد بودیم. در سرفاریاب، چرام، ممبی و دهدشت بوده است، آقایانی که آمدند کاملاً غرض‌‌ورزانه ورود کردند و دقیقاً صندوق‌هایی که در محل تولد و آرای آقای موحد بود رفتند. راک، سوق، دشت مازه را بررسی کردند.

این منبع آگاه ادامه داد: آقای بزرگواری فضا‌سازی کرد که هشت هزار رأی باطل شد و اعلام کردند که این تعداد رأی مربوط به آقای موحد بوده در صورتی که اینچنین نبود و در همه مناطق استان بود و پنج هزار رأی باطل شد.

وی تاکید کرد: متعلق به یک منطقه خاص و یک نامزد انتخاباتی خاص نبود بلکه متعلق به همه نامزد‌های انتخاباتی بود.

 

جدول زیر گویای اتفاق‌های افتاده در ۱۳ صندوق باطل شده در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده است.

انتهای پیام/

 

  • نویسنده : مالک آهنگ