خبر آمد؛ خبری در راه است/آماده‌باش برای یک رویداد بزرگ؛ آقایان مدیر؛ وقت تنگ است!
خبر آمد؛ خبری در راه است/آماده‌باش برای یک رویداد بزرگ؛ آقایان مدیر؛ وقت تنگ است!
کهگیلویه و بویراحمد که کمتر از یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می داد با تقدیم یک هزار و ۸۰۰ شهید والا مقام رتبه اول را در میان همه استان های کشور در جان نثاری از آن خود کرد و اکنون زمان برای برگزاری دومین کنگره ملی شهدای استان به سرعت می‌گذرد.

به گزارش خبر دیشموک،    به نقل از خبرگزاری فارس-ترنم بهنیازاده- استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس حماسه بزرگی آفرید و دو رتبه بزرگ از خود بر جای گذاشت اول اینکه این استان در زمینه اعزام نیرو به جبهه مقام اول کشور را به خود اختصاص داد.

استانی که در آن زمان کمترین جمعیت را در میان استان‌های کشور داشت و تنها با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت این رتبه بزرگ را از آن خود کرد.

از سوی دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد که کمتر از یک درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص می داد با تقدیم یک هزار و ۸۰۰ شهید والا مقام رتبه اول را در میان همه استان های کشور در جان نثاری از آن خود کرد و نشان داد که استان کهگیلویه و بویراحمد استانی ولایت‌مدار و شهید پرور بوده و مبارزات آنها علیه رژیم رضاخانی قبل از انقلاب بی هدف و کور نبوده است.

آن ها با چنین رتبه ای نشان دادند که مردم این استان با چشمان باز با بصیرت و با روحیه انقلابی و اطاعت از ولی فقیه زمان علیه رژیم ستم شاهی پهلوی قیام کردند.

در بعد از انقلاب نیز مردم استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اهدای جوانان خود در دفاع مقدس در سنگرهای دیگر مثل دفاع از امنیت کشور دفاع از حرم و دفاع از وطن شهدای زیادی را تقدیم کردند.

شهدای نیروی انتظامی و همچنین شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروهک پژاک در شمال غرب کشور از این دسته به شمار می رود.

مدالی دیگر هم بر سینه مردم استان نصب شد و استان کهگیلویه و بویراحمد از میان ۱۷ هزار شهید ترور شهدایی را نیز به خود اختصاص داد و آن هم شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ در هفته گذشته بود که پدر و پسر والامقام ایل سترگ بهمئی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.


تشییع بی‌نظیر شهیدان شاهچراغ در بهمئی

نباید از این موضوع غافل شد که استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی نهضت نیز شهدای را تقدیم انقلاب کرد شهدای مسجد شهیدان گچساران، شهدایی که برای پیروزی انقلاب از جان خود مایه گذاشتند و جوانانی همچون کیامرثی ها، امینی ها و بلادیان‌ها و پرویزی‌ها خون خود را تقدیم انقلاب و نهضت کردند.

با گذشت بیش از چهار دهه از نظام جمهوری اسلامی یادواره‌های بسیاری در گوشه و کنار استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون برگزار شده یادواره شهدا در بخش ها و دهستان ها و شهرستان ها و روستاهای دور افتاده از سوی دستگاه های مختلف به خصوص سپاه و بسیج و بنیاد شهید به تعداد زیادی برگزار گردیده که در بصیرت افزایی و همچنین زنده کردن یاد شهیدان اثر گذار بوده است.

اما مهمترین برنامه در طول چهار دهه اخیر برگزاری کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد بود که این کنگره با شکوه و عظمت خاصی در استان و در قالب ۵ اجلاسیه برگزار شد.

کنگره ملی شهدا، کهگیلویه و بویراحمد را بیش از پیش به جوانان استان و مردم ایران معرفی کرد و با گذشت چند سال از برگزاری کنگره اول شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون خبر می‌رسد که در اواسط سال ۱۴۰۳ دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار خواهد شد که نخستین نشست برگزاری این کنگره در روز ۱۰ آبان ماه در شهر یاسوج با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولان ارشد استانی و به ریاست سید علی احمدزاده استاندار برگزار شد مسئول نشر آثار دفاع مقدس در سپاه و بسیج به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد یادآوری کرد که برای برگزاری یک برنامه خوب و اثر گذار و در سطح ملی زمان به زودی و به تندی سپری می‌شود و می بایست از همین امروز کمیته های مختلف برنامه ریزی لازم را برای برگزاری کنگره ملی شهدای استان داشته باشند.

سردار عبدالرضا آزادی در این نشست یک وعده بسیار خوب به هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد داد و به آنها گفت که در صورت ساخت برنامه های فاخر از جمله سرود و تئاتر و یا فیلم مستند از سوی سپاه و سازمان سینمایی و همچنین بنیاد روایت حمایت کامل از هنرمندان خواهد شد به شرط اینکه این هنرمندان آثار کیفی و قابل نشر در سطح ملی و بین المللی را خلق کنند.

به گزارش فارس؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که این همه حماسه در دفاع مقدس و در همه عرصه ها و صحنه‌ها آفریده و موید آن شهدای حرم مطهر شاهچراغ در روزهای اخیر هستند لازم است تا با یک برنامه ریزی خوب و خرد جمعی و استفاده از ظرفیت هنرمندان استان، کنگره ای در سطح ملی و حتی بین المللی برای این شهیدان والا مقام برگزار کند.

چرا که حق مردم شهید پرور استان کهگیلویه و بویراحمد و خانواده شهدا و ایثارگران برگزاری یک برنامه آبرومند است که مسئولان باید در این زمینه متفاوت تر از هر عرصه دیگری پای کار بوده و قبل از هر چیز به کیفی بودن برنامه فکر کنند و توان خود را برای برگزاری دومین کنگره ملی شهدای استان از هم اکنون کنار گذاشته و به روزهای نزدیک به برگزاری کنگره هرگز فکر نکنند چرا که به گفته سردار آزادی هم اکنون نیز برای برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد دیر شده است.

**سردار حمید خرمدل در مراسم اعطای احکام مسیولین و دبیران کمیته‌های ۲۰ گانه کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور سردار آزادی، نماینده ولی‌فقیه، استاندار و مدیران استان برگزار شد، گفت: همه دیدیم در این دو سه روز تشییع شهدای تروریستی حرم شاهچراغ مردم چه جوش و خروشی به راه انداختند و از خود شهر لیکک تا گلزار شهدا جمعیتی به طول ۶ کیلومتر این شهیدان را بدرقه کردند.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال ۹۵ اتفاق بزرگی برگزار شد و اولین کنگره شهدای دفاع مقدس را در قالب ۵ اجلاسیه با حضور مردم شهید پرور استان و میهمانان ملی برگزار شد.

وی با بیان اینکه از امروز تا زمان برگزاری کنگره شهدای مرتب اجلاسیه برگزار می‌کنیم، گفت: بنا داریم در شهریور یا مهر ۱۴۰۳ این کنگره را برگزار کنیم.

مقام ارشد نظامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به فضای کنونی و اتفاقاتی که رخ داده نوجوانان و جوانان و نسل جوان در اولویت انتقال پیام شهدا قرار گیرند.ا

سردار خرمدل عنوان کرد: برگزاری کنگره شهدا برای اینکه همه مدارس،  دانشگاه و پایگاه را درگیر کنیم و حس تعلق ایجاد کنیم یک ضرورت است و ظرفیت انسانی، مادی و معنوی برای برگزاری بهتر کنگره شهدا فراهم است.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد افزود: ساختاری طراحی شده که رئیس شورای سیاست گذاری کنگره نماینده ولی فقیه، نائب رئیس استاندار و دبیر کنگره هم فرمانده سپاه است، این کنگره ۲۱ کمیته نهایی تشکیل شده است.

 وی با بیان اینکه  زمان برای برنامه‌ریزی کنگره محدود است، به ظرفیت هنر برای انعکاس دلاوری رزمندگان استان اشاره و عنوان کرد:  حتما فیلم سینمایی سریال و تئاتر و کارهای ماندگاری تهیه و تدوین شود که کارهای که در کنگره سال ۹۵ انجام شد در سال ۱۴۰۳ ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود کار ارزشمند و ماندگاری در استان انجام شود.

**در این آیین سردار آزادی با اشاره به شکوه و عظمت برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای حرم شاهچراغ در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حماسه مردم استان شما را از رسانه‌ها و تلویزیون دیدیم که بی‌نظیر بود و همه دنیا شاهد آن بودند.

وی در ادامه به اهمیت برگزاری کنگره ملی شهدا در کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری برای برگزاری کنگره استانی و کنگره اقشار وقت می‌گذارند هدف و سیاست تبیین می‌کنند اقدامات و روش ها را می‌گویند در منظومه فکری معظم‌له معارف بسیار خوبی برای بزرگداشت شهدا وجود دارد ایشان می فرمایند پرداختن به شهدا از نیازهای اساسی کشور و بای آینده حیاتی و صدقه جاریه است بزرگداشت شهدا کمتر از شهادت نیست.

این مسئول افزود: رهبری می‌فرمایند وقتی برای شهید کنگره برگزار می‌کنیم باید دید چه کاری انجام داده شده است هم شهید را معرفی می‌کنیم و پیام شهدا را نشر می‌دهیم و هم برای تداوم راه آنها پافشاری می‌کنیم و از همه مهمتر پافشاری کردن بر تداوم این راه است.

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج افزود: همه بدانیم که علاوه بر بزرگداشت شهید برای اقتدار و عظمت کشور گام برمی‌داریم مخصوصاً در هدف گذاری کنگره که فراتر از بزرگداشت شهید است باید پیام شهید را منتقل کنیم پیام شهید امیدآفرینی است و باید در آن تولید امید کنیم و جامعه را به آینده امیدوار نماییم و قطعاً با انتقال پیام شهید این کار امکان پذیر است.

این مسئول در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: رهبری فرمودند آنگونه پیام شهید را باید نشر کنید که جوان و نوجوان امروزی دوران دفاع مقدس را درک کند این کار فقط به زبان هنر و خلاقیت امکان پذیر است.

آزادی یادآور شد: رهبری فرمودند ریزه‌کاری‌های زندگی شهدا را تنها با زبان هنر می‌توان انتقال داد خوشبختانه استان شما ظرفیت های خوبی برای این کار دارد و یکی از اولویت ها باید همین موضوع باشد چه کار کنیم که پیام شهدا امیدآفرین به جوانان انتقال داده شود اگر این پیام انتقال داده شود بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

وی افزود: در برگزاری کنگره شهدا باید یک کار هنرمندانه کنیم از همه ظرفیت‌های استان استفاده کنیم تا پیام شهدا منتقل شود و در این ساز و کار همه حضور خواهند داشت استاندار به عنوان مسئول اجرایی دارد و البته عنایت خاصی این دولت به مقوله ایثار و شهادت دارد.

این مسئول افزود: هر کسی هر چیزی هم دارد باید وارد میدان کند و همچنین برگزاری خوب کنگره شهدا مستلزم برگزاری منظم جلسات و کمیته‌هاست هر کمیته ای برای خود برنامه ریزی لازم را داشته باشد و اندیشه ورزی کند.

سردار آزادی در ادامه اظهارات خود در جمع مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشنهاد می کنم در این کنگره تلاش شود با بهره‌گیری از هنر اتفاقات جدیدی در استان رغم خورد آلبوم عکس شهدا تولید و چاپ شود تا مردم با یک نگاه بدانند که در دفاع مقدس چه حماسه‌ای رقم خورده است خاطرات شهدا و رزمندگان باید به خوبی احصا شود و نقاط مختلف استان که در آن مربوط به دفاع مقدس است از محل اعزام گرفته تا مکان های دیگر شناسنامه دار شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید یک فیلم داستانی فاخر درجه یک در استان ساخته شود یادآور شد: سازمان سینمایی وزارت ارشاد و با بنیاد فرهنگی روایت نشستی داشتیم هر استانی که کنگره دارد روی یک سوژه و فیلمنامه خوب کار کند و از ظرفیت های هنری و هنرمندان استفاده شود و مجموعه ما و سازمان سینمایی و بنیاد روایت آمادگی کامل برای پشتیبانی داریم تا یک فیلم سینمایی فاخر ساخته شود اما تاکید بر روی کار کیفی است.

آزادی در ادامه اظهارات خود گفت: کار برای شهدا باید از روی دل باشد و با تمام وجود با دل کار کنیم تا اتفاق خوبی در استان در کنگره شهدا رقم خورد و دل رهبری را اینگونه شاد کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس