جهش ۳۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران بدون برجام
جهش ۳۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران بدون برجام
طبق بر آورد قانون بودجه درآمد نفتی ایران بدون برجام امسال از 7.7 میلیارد دلار به بیش از 36 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبر دیشموک، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۲۵٫۳ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ برابر شده است.

جهش صادرات نفت از روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک میلیون بشکه و افزایش قیمت نفت، دلیل اصلی افزایش درآمدهای نفتی دولت سیزدهم در سال گذشته میلادی بوده است.

* درآمد نفتی دولت سیزدهم بدون مذاکره با آمریکا به میانگین دولت قبل رسید

طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، درآمد نفتی ایران در سال جاری به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و طبق محاسبات (تصویر ۱)، در صورت موفقیت اقدامات وزارت نفت در بازارسازی نفت ایران، این رقم در سال‌های آینده تا ۵۰ میلیارد دلار هم قابل افزایش است.

درآمد نفتی ۳۶ میلیارد دلاری ایران در سال جاری در حالی رقم می‌خورد که میانگین درآمد نفتی ایران در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۳۷٫۵ میلیارد دلار بوده است.

در واقع استراتژی دولت سیزدهم در بازارسازی برای فروش نفت ایران در بازه زمانی کوتاه ۱۰ ماهه، توانست کارنامه‌ای معادل استراتژی مذاکره با آمریکا در دولت روحانی ثبت کند.

تصویر ۱

*هزینه و فایده یک توافق ضعیف با آمریکا در فروش نفت سربه‌سر شد

در مجموع «مذاکره با آمریکا» دو ثمره مثبت و منفی بر فروش نفت ایران داشت که باعث شد، در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ درآمد نفتی ایران افزایش یابد و در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ درآمد نفتی افت شدیدی پیدا کند.

این موضوع نشان می‌دهد که هزینه یک توافقِ ضعیف و بدون ضمانت اجرایی با آمریکا، فایده آن را به طور کامل از بین می‌برد که این اتفاق با خروج آمریکا از برجام به راحتی رخ داد.

*چشم‌انداز درآمد ۵۰ میلیارد دلاری با موفقیت در بازارسازی نفت

طبق آمار اوپک میانگین درآمد نفتی ایران حتی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ نیز ۵۱ میلیارد دلار بوده است. در صورت موفقیت وزارت نفت، دولت سیزدهم در بازارسازی نفت و ثبات قیمت‌های فعلی، ثبت عدد ۵۰ میلیارد دلاری در درآمد نفتی ایران در سال‌های آینده قابل تحقق خواهد بود.

به بیان دیگر در صورت اتکا به راهبرد «بازارسازی نفت» می‌توان میانگین درآمد نفتی ایران را حتی به اوج درآمد نفتی در راهبرد «مذاکره با آمریکا» افزایش داد.

تحلیل ارائه شده درباره رقم صادرات نفتی ایران در دوره دولت قبل و فعلی هم صدق می‌کند که خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «رمزگشایی از کارنامه برجام در فروش نفت ایران/ وقتی هزینه و فایده سربه‌سر می‌شود» به آن پرداخته است.

انتهای پیام/