این گروه مادرانه برای داشتن ایرانی جوان دست به‌کار شده‌اند
این گروه مادرانه برای داشتن ایرانی جوان دست به‌کار شده‌اند
با توجه به نقش پررنگ مادران در داشتن خانواده و در نتیجه جامعه‌ای سالم به سراغ گروه مادرانه‌ای می‌رویم که دست به دست هم داده‌اند تا آنجا که می‌توانند برای ایجاد جامعه‌ای جوان فرهنگ‌سازی کنند. با «مادریاری» برای فرزندآوری تلاش می‌کنند و با «ناجی شو» پای نوزادان بی‌گناهی را که به هر دلیل حق حیاتشان را گرفته اند به این دنیا باز می‌کنند...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛  گروه زندگی_هانیه ناصری: دنیای مادرانه دنیای عجیبی است. قدم در بودنش که می‌گذاری همه وجودت یکپارچه اخلاص می شود و مهربانی. سرتاسر ایثار و از خود گذشتگی. دیگر نمی‌توانم و نمی‌شود در مرامت راه ندارد. تا پای جان می‌روی برای آنکه لبخند بر لب‌های میوه وجودت بنشیند و عمق شادی را در وجودش احساس کنی و این می‌شود تمام رضایت یک مادر؛ مادری که از همان روز اول عهد می‌بندد آن‌چنان عاشق باشدکه لحظه لحظه زندگی‌اش را برای آرامش و آسایش جگرگوشه‌اش خرج کند و از این همه عاشقی هرگز پشیمان نخواهد شد.گروه «مواسات مادری» جمعی از همین فرشتگان زمینی اند.

مادرانه هایی که بی وقفه پیشتازند و خستگی سرشان نمی شود

*مواساتی ها دغدغه جوانی جمعیت را دارند

میلاد باسعادت بانوی دو عالم و روز مادر امسال فرصتی شد تا با  فعالیت‌های یک گروه مادرانه بیشتر آشنا شویم. خانم‌هایی که به قول خودشان خودجوش و مردمی و با اهدافی بزرگ گرد هم آمده‌اند تا برای مادری کردن سنگ تمام بگذارند.«زهرا خانی» سرگروه مجموعه مواسات مادری در منطقه ۱۳ تهران است. بانی یک برنامه ویژه برای قدردانی از مادرانی نمونه. پای صحبت‌های او می‌نشینیم تا از مجموعه «مواسات مادری» بیشتر بدانیم:«مواسات مادری یک گروه مادرانه است که به‌صورت خودجوش و مردمی و با نیت رشد مادران و فرزندانشان یک سری فعالیت ها را انجام می‌دهد. این مجموعه در محله‌های مختلف تهران و همچنین شهرستان‌ها فعالیت می‌کند و مبنای کار، حضور مادران و کودکان در کنار یکدیگر و البته در کنار بقیه دوستانشان است تا بتوانند به اهداف مدنظر دست پیدا کنند؛ اهدافی از قبیل تشویق مادران به فرزند آوری و کمک به جوانی جمعیت. در راستای این هدف به‌دنبال بهانه‌ای می‌گشتیم تا بتوانیم از مادران باردار و یا آن‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند قدردانی و تشکر کنیم. درواقع یکی از کارهایی که به‌طور معمول گروه مواسات مادری انجام می‌دهد همین قدرشناسی از  مادرانی است که به مسئله فرزند آوری اهتمام ویژه دارند. مثلاً بعد از به دنیا آمدن فرزندان اعضای مجموعه، به دیدن آن‌ها می‌رویم و هدیه‌ای را از طرف همه‌ گروه به آن‌ها تقدیم می‌کنیم.»

تقدیر از مادرانی که دغدغه فرزندآوری و جوانی جمعیت را دارند

* اینجا مادری حرف اول را می زند

از آن‌جا که بارداری تعدادی از مادران که در انتظار فرزند دوم سوم و یا چهارمشان بودند و همین‌طور به دنیا آمدن تعدادی دیگر از اعضای کوچک این گروه مقارن با ولادت بانو و مادری نمونه و البته روزمادر بود تصمیم گرفتیم جشنی را با محوریت قدردانی از این مادران عزیز برگزار کنیم. می‌دانستیم بهداشت منطقه همگام و همراه ماست،  بنابر این این امر با مجموعه بهداشت مطرح شد و آن‌ها هم با کمال میل همراهی کردند و یک کار مشترک رضایت‌بخش انجام شد. مدعوین ما از مادران باردار و یا مادران چهار فرزندی که ترجیحاً زیر ۴۰ سال هستند انتخاب شدند. تعدادی از مادرها نیز پنج و یا شش فرزند داشتند. البته تعداد دعوت‌شدگان بیش‌از افرادی بود که در جشن حاضر شدند که این امر هم کاملاً طبیعی است چراکه مادران باردار در ماه‌های مختلف شرایط جسمی ویژه‌ای دارند که گاه همین شرایط مانع از حضور آن‌ها در محافل مختلف می‌شود. به‌هرحال میهمانان حاضر شدند، مادران و کودکان پرشور و حرارتی که حضورشان زیبایی جشن میلاد را چندین برابر کرده بود و با تقدیم هدایایی ناقابل از زحمات آن‌ها قدردانی شد.

جمعی سرشار از تجربه های مادرانه برای مسیری بی انتها

* این نمونه ها جایی برای تردید نمی گذارند

مادرانی که در محافل مواسات گردهم می‌آیند هر کدام برای خودشان دنیایی از زیبایی، عشق، محبت و یک دنیا تجربه اند. حضور هر کدام برای سایر اعضای گروه درس‌های آموزنده دارد و رفتارهای مادرانه اعضای مواساتی ها الگویی برای سایر اعضا است. اما در میان میهمانان ویژه جشن میلاد حضور یک مادر بیش از بقیه ستودنی بود. مادری صاحب شش فرزند و در شرایطی که سن او به ۳۵ سال هم نرسیده است و شاید حضور او بهترین انگیزه برای سایر بانوان جمع بود که هنوز ذره‌ای تردید در ته دلشان مانده است برای دوباره مادر شدن.

در جمع مواساتی ها، دردانه ها اولویتند

* اینجا حق تقدم با کودکان است

از آن‌جا که یکی از اهداف مهم گروه «مواسات مادری»، بودن فرزندان کنار مادر و بهره بردن کافی از مهر محبت و وجود مادر است فضاهایی که برای دورهمی ها و یا جلسات آموزشی و… توسط این گروه تدارک دیده می‌شود فضایی کاملاً مادر و فرزندی است. بنابراین مسئولان این مجموعه معمولاً در مراسم‌ها بخشی را برای کودکان در نظر می‌گیرند تا علاوه براین‌که در کنار مادرانشان هستند مادرها با خیال راحت بتوانند از مراسم استفاده کنند. «خانی» از لذت بازی کودکان در کنار مادران می‌گوید. از آرامشی سرشار که در وجود آن‌هاست و این حضور در کنار مادر، شیرینی بازی و شیطنت های کودکانه را برای آن‌ها چند برابر می‌کند. وی با اشاره به حضور بچه‌ها و رفت‌وآمد و بازی کردن آن‌ها در حاشیه مراسم تقدیر از مادران نمونه می‌گوید:« رفت‌وآمد بچه‌ها و بازی کردن آن‌ها با وسایلی که برای تزیینات تدارک‌دیده‌شده بود خیلی لذت‌بخش بود.  طوری بازی می کردند که انگار اینجا شهربازی است و فضای خیلی جذابی برای این کودکان ایجاد شده بود. »

*« مادر یاران» در خدمت اهداف بلند مواساتی ها

سرگروه مواسات مادری در منطقه ۱۳ تهران در معرفی «هسته‌ مادریاری» می‌گوید: «هدف گروه مواسات مادرانه کمک دادن به افراد است و ازآن‌جایی‌که بسیاری از مادرها نیاز به حمایت‌های مختلف از جمله حمایت عاطفی دارند این مجموعه تصمیم به تشکیل هسته‌ای به‌نام «مادریار» گرفته است. وی با اشاره به این‌که مادر یاری با هدف کمک کردن به افراد باردار و یا مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند تشکیل شده‌است می‌گوید:« هدف ما این است که بتوانیم باری را از روی دوش همدیگر برداریم. بسیاری از افراد هستند که از شهرستان آمده اند و از پدر و مادرهایشان دور هستند و به این کمک‌ها و حمایت‌های عاطفی بیشتر نیاز دارند. همین‌طور افرادی که به‌خاطر مسافت های طولانی داخل شهر کم‌تر می‌توانند از کمک خانواده‌ها بهره‌مند باشند. افراد بارداری هم هستند که نمی‌توانند نیازهای خودشان را در این دوران بر طرف کنند و یا مادران تازه زایمان کرده که ممکن است موقع زایمان کسی را به‌عنوان کمک‌ نداشته باشند بنابراین افرادی در گروه جمع می‌شوند و تلاش می‌کنند با حمایت خود بار کوچکی را از روی دوش یک مادر بردارند.

حضور کودکان بخش پر رنگ دورهمی های مادرانه

* ما در همه برنامه ها با کودکانمان حاضریم!

«خانی» از دورهمی‌های مواساتی هم می‌گوید. اجتماعات کوچک و بزرگی که البته فقط یک دورهمی زنانه نیست بلکه قرار است مادران در این حلقه‌ها از تجربیات همدیگر استفاده کنند. مثلاً اگر فردی فکر می‌کند مشکلاتی فقط برای زندگی اوست وقتی در کنار دیگران قرار می‌گیرد و دغدغه ها و مسائل آن‌ها را نیز می‌شنود تحملش برای مواجهه و مقابله با سختی‌های زندگی بیشتر می‌شود. در کنار این گردهمایی ها برنامه‌هایی هم برای مادران تدارک دیده می‌شود. مثلاً کتاب‌خوانی و یا حضور یک مادر سخنران در جمع که می‌تواند در زمینه دانشی که دارد اطلاعاتی را در اختیار بقیه قرار دهد.

ناگفته نماند ضمن این‌که این افراد در کنار یکدیگر هستند و از لحاظ معنوی و علمی دستاوردهایی دارند و از دیدن همدیگر انرژی می‌گیرند، کودکانشان نیز با یکدیگر بازی می‌کنند. خانی با تأکید بر این‌که حضور کودکان در جمع مادران امری ضروری است می‌گوید:« ما در هر برنامه ای با کودکانمان حاضر هستیم و آن‌قدر مادرها به حضور بچه ها وابسته اند که اگر مثلاً کسی فرزندش را پیش همسرش بگذارد مادران دیگر به این امر معترض می شوند که این خود نشان‌دهنده حس مادری غالب در این جماعت است. مسئول مواسات مادرانه در منطقه ۱۳ تهران این امر را بخش پررنگ این گروه معرفی می کند و رفت‌وآمدها و تعاملات مادران را سبب ایجاد روحیه ای شاداب به همراه حس خوب و انرژی بخش برای آنها می داند.

سقط جنین؛ خیانت در امانت الهی

*«ناجی شو» نگران کودکان بی گناه است

در جریان تقدیر از مادران نمونه «لیلا قنبریان» از اعضای فعال گروه مواسات مادری به معرفی «ناجی شو» می‌پردازد. مجموعه‌ای که با هدف کمک کردن به افرادی که به‌دلیل داشتن مشکلات روحی، مالی و… اقدام به سقط جنین می‌کنند تشکیل شده است. در این شرایط مواساتی ها در قالب «ناجی شو» وارد میدان می‌شوند تا به کمک حمایت‌های بهداشت، پزشکان و افراد خیر با تقبل هزینه‌های لازم اقدام به نجات جان نوزادان و عدم انجام سقط جنین کنند.

*این همه مادرانه باید دیده شود

حضور این جمع مادرانه به همراه فرزندان متعدد و قد و نیم قد در گردهمایی های بزرگ اجتماعی و سیاسی و  با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی و امر خطیر فرزندآوری نیز از جمله فعالیت هایی است که همچون سایر اقداماتشان قابل توجه و مورد تحسین است. اجتماعاتی که در کنار کالسکه های رنگارنگ علاوه براحقاق حقوق و شعارهای دادخواهانه، به رسالت گروه مادرانه شان مبنی بر ایجاد جامعه ای جوان می پردازند.

پایان پیام/

  • منبع خبر : فارس