کشف ۳ بهله پرنده در معرض خطر انقراض در کهگیلویه و بویراحمد
کشف ۳ بهله پرنده در معرض خطر انقراض در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از کشف 3 بهله پرنده در معرض خطر انقراض در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،   اسلام جاودان خرد در گفت‌وگو با خبرنگار  در گچساران اظهار کرد: بالابان پرنده ای شکاری از راسته شاهین سانان با ۴۷ تا ۵۵ سانتیمتر طول و ۷۰۰ تا هزار و ۳۰۰ گرم وزن از گونه های در معرض خطر انقراض بوده که کاهش سریع جمعیت آن باعث گردیده حفاظت از این گونه ارزشمند به مراتب حساس تر و مهم تر  و به نوعی مورد حمایت اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار گیرد.

وی بیان کرد: گزارش مردم طبیعت دوست استان به سامانه ۱۵۴۰ حاکی از آن بود که متخلفی در یکی از روستاهای حاشیه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا به قصد فروش ۳ قطعه پرنده بالابان را در قفس نگهداری می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بررسی صحت و سقم گزارش در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.

جاودان خرد عنوان کرد: پس از انجام اقدامات لازم و اطمینان از درستی گزارش، موضوع از طریق دستگاه قضایی پیگیری شد.

وی گفت: با دستور مقام قضایی و همکاری مراجع انتظامی طی حکم تفتیش از منزل متهم سه قطعه پرنده بالابان نابالغ در اسارت که یکی ماده و دو تای دیگر نر بودند کشف و ضبط شد و متهم نیز به دستگاه قضایی تحویل گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مطابق با قانون خرید و فروش، عرضه ، حمل و نگهداری حیات وحش زنده و اجزاء کشته جرم محسوب  می‌شود و مستوجب مجازات است.

جاودان خرد بیان کرد: با توجه به اینکه این اقدام جرم محسوب می گردد ، متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی افزود: پرنده های کشف شده پس از حلقه گزاری با حضور نماینده دادستان در پارک ملی دنا رها سازی شدند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بالابان پرنده ای در معرض خطر انقراض است که قانونگذار برای شکار هر قطعه از آن علاوه بر جریمه کیفری که تا سه برابر حقوقی می تواند لحاظ گردد ۲۰۰ میلیون تومان  تعین شده است.

انتهای پیام/