سنجش نوآموزان برای ورود به پایه اول ابتدایی تا اردیبهشت پایان می یابد
سنجش نوآموزان برای ورود به پایه اول ابتدایی تا اردیبهشت پایان می یابد
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی کهگیلویه وبویر احمد گفت: با توجه به تغییر زمان سنجش نوآموزان، ثبت نام و سنجش از بهمن امسال آغاز می شود و تا پایان اردیبهشت به پایان می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، “حسین دولت دوست” روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، اظهار داشت: در ۱۷ سال گذشته سنجش این گروه، در فصل تابستان انجام شد، اما امسال برای اولین بار “سنجش و برنامه” در طول سال تحصیل انجام می گیرد به این صورت که از اول بهمن امسال آغاز شده و تا اردیبهشت سال آینده پایان می یابد.

دولت دوست گفت: انتظار داریم که مدیران مدارس پیش دبستانی اهمیت و زمان سنجش را به صورت مستمر به خانواده ها اطلاع دهند چرا که انجام مجدد سنجش در فصل تابستان برای آموزش و پرورش با توجه به هزینه ها و هماهنگی ها امکان پذیر نیست.

مسئولیت سنجش نوآموزان برای ورود به پایه اول ابتدایی، بر عهده والدین است

وی یادآور شد: پیش از این مدیران مدارس ملزم به اطلاع و ثبت نام نوآموزان برای سنجش بود ولی امسال این کار بر عهده والدین قرار داده شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان با اشاره به شیوه ثبت نام والدین گفت: لازم است وارد سامانه سنجش دانش آموزان بدو ورود my.medu.ir شده و پس از احراز هویت و گذراندن مراحل پرداخت (مبلغ ۸۰ هزار تومان) و ثبت نام به صورت الکترونیکی، از یکی از مراکز تایید شده نوبت دریافت می‌ کنند؛ و در تاریخ مشخص شده برای سنجش به مرکز مورد نظر مراجعه می نمایند. یعنی بر خلاف سال‌ های گذشته، دانش آموز اول سنجش را انجام می‌ دهد و بعد ثبت نام کلاس اولی‌ ها در مدارس تکمیل خواهد شد.

دولت دوست، هدف و دلیل تغییر زمان سنجش را برشمرد و گفت: به این توجیه که هر کدام از نوآموزان قبل از شروع سال تحصیلی جایگاه آموزشی(استثنایی یا عادی) خود را مطلع شود.

دلایل و اهمیت تغییر زمان سنجش نوآموزان

وی همچنین به اهمیت مداخله بهنگام در شرایط تحصیلی نوآموزان اشاره کرد و گفت: اگر کودکی مشکلات چشمی دارد و برای اینکه بتواند در مدارس عادی تحصیل کند فرصتی چند ماهه برای خانواده ها فراهم شده که در این زمان نسبت به درمان فرزند خود اقدامات لازم را انجام دهند.

دولت دوست یادآور شد: همه ما اطلاع داریم که در زمان شروع مدارس با کمبود و تاخیر دریافت کتاب برای دانش آموزان اول ابتدایی مواجه هستیم چراکه سنجش و ثبت نام تحصیلی دانش آموزان همزمان و در انتهای فصل تابستان بود و تا مشخص شدن وضعیت تحصیلی دانش آموز و تعداد آنها، برای آنها کتابی پیش بینی نمیشد بنابراین تغییر زمان سنجش نوآموزان رفع و دغدغه تهیه کتاب را برطرف می کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان، تعداد نوآموزان پیش دبستانی پیش بینی شده را، حدود ۱۵ هزار نفر دانست و ادامه داد برای سنجش آنها، ۶ پایگاه ثابت سنجش؛ (در شهرستان های “لِنده”، “چِرام”، “باشت”، “کهگیلویه”، “گچساران”،”یاسوج”) و ۷ پایگاه سیار برای پوشش، پیش بینی شد.

دولت دوست گفت : تعداد ۷۰ نفر عوامل اجرایی به عنوان آزماینده در این پایگاهها سنجش و خدمات را در زمان اداری انجام می دهند.

سنجش نوآموزان عشایری به صورت رایگان انجام می شود

وی گفت: در پایگاه سنجش چند عملیات غربالگری نظیر “پایش رشد دهان و دندان”، “قد”، “وزن”، “شنوایی و بینایی سنجی” و “آمادگی تحصیلی” (سنجش هوش کلامی و غیر کلامی و وضعیت یادگیری دانش آموز در حد تحصیل مدارس عادی است یا خیر)، انجام می شود که پس از انجام سنجش نوآموز، مجوز تحصیل در مدرسه صادر می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان، گفت: سنجش نوآموزان عشایری به صورت رایگان صورت می گیرد و تلاش می کنیم تا قبل از کوچ آنها سنجش را انجام دهیم.

مهمترین چالش سنجش نوآموزان توجه نکردن برخی از والدین به زمان سنجش

دولت دوست با اشاره به شروع سنجش از ابتدای بهمن امسال گفت: طی ۲۰ روز گذشته، به دلیل تغییر زمان سنجش و تغییر شرایط ثبت نام، تاکنون حدود یک هزار تست انجام شده است.

وی هدف از سنجش نوآموزان را جای دهی صحیح آموزشی دانست و گفت: مهمترین چالش در سنجش نوآموزان را، توجه نکردن برخی از مدیران مدارس و والدین به زمان سنجش دانست و گفت آنها تصور می کنند که سنجش نوآموزان همانند سال های گذشته در فصل تابستان انجام می شود.

 

انتهای یپام/

  • نویسنده : مالک آهنگ