ثبت ۲۴۰ هزار امضا و ۴۴ پویش از ابتدای امسال برای برخورد با بدحجابی/ دولت از کارمندان خود شروع کرد
ثبت ۲۴۰ هزار امضا و ۴۴ پویش از ابتدای امسال برای برخورد با بدحجابی/ دولت از کارمندان خود شروع کرد
وضعیت بدحجابی برخی افراد در جامعه از سوی مردم مورد اعتراض قرار گرفته به نحوی که در چند ماه گذشته هزاران امضا در سامانه فارس من برای برخورد با بدحجابی ثبت شده است.

به گزارش خبر دیشموک، به نقل از خبرگزارس فارس  پرونده حجاب:‌ یکی از پرشمارترین سوژه‌های ثبت شده از سوی کاربران خبرگزاری فارس درباره موضوع «حجاب» و مسائل پیرامونی آن بوده است. مقصود از حجاب نیز معنای تام و برتر آن نیست بلکه نوعی از پوشش است که توجه‌ها را به خود جلب نکند.

۲۴۰ هزار امضاء برای سوژه‌های مرتبط با حجاب

همین موضوع کاربران فضای مجازی را برآن داشت تا مطالبات خود پیرامون حجاب را با استفاده از ظرفیت سامانه «فارس من» به گوش مسئولین امر برساند. در مجموع قریب به ۲۴۰ هزار امضاء در پویش‌های مرتبط با حجاب ثبت شده است.

روز ۲۹ فروردین پویش «برخورد با متخلفین ترویج بدحجابی در کشور» به ثبت رسید. تعداد امضاء کاربران ۷۳۴۷ بود.

روز ۲ اردیبهشت پویش «با خانم‌های کلاه پوش بی‌حجاب برخورد شود» به ثبت رسید. تعداد امضاء کاربران ۱۷۳۵۸ بود.

روز ۲۳ اردیبهشت پویش «حجاب استایل‌ها چه آثاری در فرهنگسازی حجاب‌ دارند؟» به ثبت رسید. تعداد امضاء کاربران ۸۲۷۵ بود.

روز ۲۸ اردیبهشت پویش «انتقاد از بدحجابی در نمایشگاه کتاب» به ثبت رسید. این کمپین مصادف با روزهای برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بود. تعداد امضاء کاربران ۷۷۵۵ بود.

موارد مذکور بخشی از ۴۴ پویش مرتبط با موضوع حجاب است که فقط از فروردین سال ۱۴۰۱ در فارس من به ثبت رسیده است. نمونه‌های متعددی نیز در سال‌های قبل به ثبت رسیده بود که ده‌ها هزار امضا گرفته بود و همچنان هم امضا می‌گیرد.

چرا مردم ناراضی‌اند؟

روند ترویج بدحجابی علاوه بر حوزه فرهنگ، ابعاد اقتصادی و سودجویانه نیز پیدا می‌کند. اکنون البسه نامتعارف به صورت علنی در پاساژها و بوتیک‌های سطح شهر قابل رویت و در حال فروش است. البسه‌ای که هیچ سنخیتی با فرهنگ خانواده محور ۸۰ میلیون ایرانی ندارد اما به پشتوانه برخی رانت‌ها و مافیاها این سبک از لباس‌ها در حال تبلیغ است. گاهی کار چنان بالا می‌گیرد که پیدا کردن لباس با پوشش مناسب نیز برای خانواده‌ها سخت می‌شود. این موضوع نیز خود تاکنون محور ده‌ها پویش در سامانه فارس من با ده‌ها هزار امضا شده است.

رویکرد حاکمیت نیز در عرصه حجاب «عدم برخورد قهری» تا حد ممکن است ولی برخی از این تسامح نسبی نهایت سوءاستفاده را می‌کنند. کار به نقطه‌ای رسیده که خانواده‌ها به دلیل «زننده بودن حجاب عده‌ای معدود و بی‌ملاحظه»، خود را از حضور در محافل عمومی نظیر برخی سواحل و مراکز تفریحی منع کرده‌اند.

این خود نوعی دیکتاتوری فرهنگی است که برخی افراد با پوشش دلبخواهی خود مانع حضور اجتماعی خانوار می‌شوند. امری که البته فقط به زنان محدود نیست و مردان نیز مشمول آن می‌شوند.

وزیر میراث فرهنگی هم معترض است!

«ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع اخیراً در نشست تشکل‌های صنفی هتل‌داران گفت: «هتل کازینو نیست، خانواده می‌آید، باید کفی از استاندارد فرهنگی و اجتماعی را رعایت کنیم. به یکی از هتل‌ها رفته بودم دیدم تعدادی خانم بی‌حجاب می‌روند و می آیند؛ از رییس هتل پرسیدم قانونی برای هتل نداریم؟ نمی‌شود که در هتل بی‌حجاب اقامت کنند. اما او اصلا توجیه نبود و حجاب را منع و مسأله نمی‌دانست. در رستوران هتل هم دور میزها یکی در میان بی‌حجاب بودند. بحث ما این نیست که یک تابلو جلوی در هتل بگذارند که روی آن نوشته شده باشد «خواهرم حجاب را رعایت کنید»، مسأله ما عمیق‌تر از این‌ها است … همه جای دنیا قانون خودش را دارد تا وارد می‌شوید آن قوانین را یادآور می‌کنند، درحالی که مدیریت ما در هتل خود را ملزم نمی‌داند با این موضوع جدی برخورد کند.»

دولت پیش قدم شده است

روز ۱۳ خرداد بود که خبر ابلاغ «طرح جامع عفاف و حجاب» از سوی وزارت کشور به همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها مخابره شد. مسئولیت قرارگاه اجرای طرح هم با عنوان «ستاد ۲۱ تیرماه» به ستاد امر به معروف و نهی از منکر واگذار گردید.

رویه بدین صورت است که مرحله اول اجرای قانون عفاف و حجاب از دستگاه‌های دولتی آغاز و در مراحل بعد همه جامعه را دربر می‌گیرد. در توضیح این ماجرا سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته است: طبق این ابلاغیه کارمند موظف هست که حجاب را طبق شاخصه‌ها رعایت کند، در صورت توجه نکردن، ابتدا مسئول مافوق کارمند تذکر می‌گیرد و در صورت تکرار های مکرر تا تعلیق مسئول در کار هم محکومیت دیده شده است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ