برداشت ۶۰۰۰ تن گوجه فرنگی در کهگیلویه/سهم دیشموک از این مهم چقدر است؟
برداشت ۶۰۰۰ تن گوجه فرنگی در کهگیلویه/سهم دیشموک از این مهم چقدر است؟
کهگیلویه و بویراحمد رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان کهگیلویه از برداشت ۶هزار تن گوجه‌فرنگی از سطح مزارع شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ “حکمت‌الله نریمانی” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از اراضی آبی گوجه فرنگی در شهرستان کهگیلویه کاشت شد، افزود: امسال ۹۰هکتار گوجه فرنگی پاییزه و ۱۰ هکتار گوجه بهاره در سطح شهرستان کهگیلویه کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در سطح ۹۰هکتار گوجه پاییزه از دشت های این شهرستان اقدام به کشت گوجه شده، اظهار کرد: هزینه تمام شده هر هکتار گوجه بیش از ۱۵۰میلیون تومان شده است.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه در مناطق “صحرای کلاچو” و “برج علیشیر” شهرستان کشت گوجه فرنگی داریم، خاطرنشان کرد: از هر هکتار بطور میانگین ۶۰تن گوجه‌فرنگی برداشت شده و برداشت هر هکتار سه تا چهار روز با روزانه ۴۰ نفر کارگر طول می‌کشد.

نریمانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۶ هزار تن گوجه‌فرنگی برداشت شود، تصریح کرد: گوجه فرنگی برداشت شده علاوه بر تامین نیاز مردم شهرستان و استان به خارج از استان نیز ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت گوجه‌فرنگی موجب رونق کشاورزی، در آمدزایی و کمک به افراد کم درآمد و آسیب‌پذیر شهرستان می شود، ادامه داد: کهگیلویه با داشتن آب و هوای مساعد یکی از مناطق حاصل‌خیز استان محسوب شده چنان که طی مدت چهار فصل سال می‌توان از اراضی محصولات فصلی و غیر فصلی برداشت کرد.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ هکتار گوجه فرنگی در این شهرستان کشت شده بود که ۶۰۰ تن محصول برداشت شد.

نریمانی تاکید کرد: هر کیلوگرم گوجه فرنگی بصورت عمده پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

وی اظهارکرد: گوجه فرنگی بیشتر به صورت خام برای تهیه رب گوجه استفاده می شود. در همه استانهای کشور به فروش می رسد.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: گوجه از طریق مرزهای خوزستان و بوشهر به کشورهای همسایه صادر می شود.

نریمانی بیان کرد: مهمترین مشکلات گوجه کاران شهرستان کهگیلویه نبود بازار مطمئن، عوامل طبیعی ذاز جمله بارندگی در فصل تابستان و پاییز است.

 

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ