بارگاه خواهر خورشید قلب گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد
بارگاه خواهر خورشید قلب گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد
 سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در گچساران دیدن می‌کنند که بیشتر این دلباختگان اهلبیت عصمت و طهارت (ع)در تعطیلات نوروزی عزم این مکان مقدس را دارند به همین علت اینجا قلب گردشگری نوروزی استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، در حالی که پس از پشت سر گذاشتن سه بهار کرونایی در آستانه ماه مبارک رمضان دل های زیادی مشتاق زیارت بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) است، و امسال هم مانند همیشه زائران مشتاق به سوی این بارگاه رهسپار شده اند همه امکانات پذیرش مهمانان بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا(ع) در شهرستان گچساران آماده پذیرایی از مسافران شده است.

اگرچه استان کهگیلویه و بویراحمد فصل بهار به دلیل جاذبه های طبیعی از آبشارها، رودخانه ها،چشمه ساران، دشت های سرسبز، تپه ماهورها و گل های رنگارنگ گرفته تا مناطق تاریخی جلوه های زیادی برای گردشگری دارد اما حرم بی بی حکیمه (س) شلوغ ترین مکان گردشگری این خطه در تعطیلات نوروزی محسوب می شود.

زائران از شهر دوگنبدان تا این حرم مطهر پس از سیاحت زیبایی های طبیعت زیبای روستاهای کمبل،آبشیرین باباکلان و بن پیر به قدمگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) معروف به دو اصله نخل بلند ، بقعه متبرکه کاکا مبارک (ع) و سپس بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) می رسند.

بارگاه خواهر خورشید هشتم در روستایی با نام بی بی حکیمه تداعی گر خاطرات سفر به حرم رضوی است،اینجا زنان و مردانی در بازارچه حرم شمع و سپند می فروشند و فضای عرفانی حرم، قلب ها را به پنجره فولاد حرم رضوی گره می زند.

اینک در آستانه ماه مبارک رمضان بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) تجلی گاه نور الهی، میعادگاه خانه عشق ورزی، تماشاخانه عاشقان خسته دل و منتظر ظهور مهدی موعود (عج) شده است.

 بارگاه خواهر خورشید قلب گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

حال و هوای حرم بی بی حکیمه (س)

شکل حرم که در دل کوه قرار گرفته، زیبایی های طبیعی اطراف آن، مردمان مهمان نواز و خونگرم روستاهای بی بی حکیمه و بن پیر از زیبایی های خاص حرم بی بی حکیمه (س) است.

حرم مطهر این بانوی بزرگوار همزمان با واپسین روزهای شعبان با اهتزاز بیرق های سبز و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، چراغ های رنگارنگ، حال و هوایی سرشار از عطوفت و مهرورزی به خاندان محمد مصطفی (ص) به خود گرفته است.

برپایی هرساله سفره هفت سین

فرماندار گچساران با اشاره اینکه حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع) در تعطیلات نوروزی میزبان زائران مشتاق از اقصی نقاط کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس است گفت: نوروز هر سال آیین تحویل سال نو در این مکان مقدس برپا می شود.

 بارگاه خواهر خورشید قلب گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

روانبخش دهیم خوب افزود:گسترده شدن سفره هفت سین، دعای تحویل سال نو و پخش سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی از جمله ویژه برنامه های تحویل سال نو در حرم بی بی حکیمه (س) است.

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه های آرامش بهاری از روز بیست و پنجم اسفند ماه در این مکان مقدس آغاز و تا روز سوم اردیبشت در حرم بی بی حکیمه (س) ادامه می یابد، تاکید کرد:برنامه ریزی لازم برای رفاه حال مهمانان فراهم شده است.

فرماندار گچساران اظهار کرد:استقرار اکیپ های پزشکی، آمبولانس،نظارت بازرسان تعزیرات بر رقبه های تجاری بازارچه حرم بی بی حکیمه(س)، تامین زیرساخت های آب، روشنایی و سایر امکانات مورد نیاز زائران از اقدامات پیش بینی شده در نوروز امسال برای رفاه حال زائران حرم بی بی حکیمه (س)است.

وی تاکید کرد: یک اردوگاه گردشگری در نزدیکی آستانه بی بی حکیمه (س) برای رفاه زائران ایجاد شده تا زائران پس از سفری معنوی در صحن و سرای با صفای حرم در محیطی آرام استراحت کنند.

حضرت بی بی حکیمه (س) به روایت تاریخ

به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی /حضرت شاهچراغ (ع) /بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود به همراه کنیزش در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.

 بارگاه خواهر خورشید قلب گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.

حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مکان مقدس دیدن می کنند.

  • نویسنده : مالک آهنگ