آیا علائم کرونا اومیکرون و سرماخوردگی مشابه است؟/اومیکرون در ایران به ۳۴ مورد افزایش یافت/ ورود سویه به ۱۰ شهر
آیا علائم کرونا اومیکرون و سرماخوردگی مشابه است؟/اومیکرون در ایران به ۳۴ مورد افزایش یافت/ ورود سویه به ۱۰ شهر
سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، خستگی و عطسه‌های مکرر مربوط به گونه اومیکرون ممکن است شبیه به سرماخوردگی یا آنفلوآنزای معمولی باشد.

محمد هاشمی، با اشاره به بررسی موارد مشکوک به اومیکرون، گفت: تاکنون ۳۴ مورد اومیکرون در کشور شناسایی شده و ۸ مورد مشکوک نیز در حال بررسی است.

وی با اعلام اینکه ۱۵ نفر از مبتلایان مربوط به تهران هستند، افزود: ۵ مورد در مشهد، ۵ مورد در هرمزگان، ۲ مورد در بوشهر، ۲ مورد در شیراز، و در هر یک از شهرهای بابل، اصفهان، اراک، ارومیه و کرج، یک مورد اومیکرون شناسایی شده است.

تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون ویروس کرونا در چندین کشور دنیا با سرعت قابل توجهی افزایش یافته است، اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که این گونه جهش یافته در دوره زمانی کوتاهی باعث بروز علائم خفیف می‌شود. با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ رعایت اقدامات پیشگیرانه و دریافت واکسن کرونا ضروری است. علاوه بر این، افراد باید آگاهی لازم نسبت به مراحل مختلف عفونت کووید -۱۹ را کسب کنند.

علائم گونه اومیکرون چیست؟

شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که بیشتر علائم گونه اومیکرون با علائم کلاسیک بیماری کووید -۱۹ متفاوت است؛ متخصصان اعلام کردند که علائم رایج این گونه جهش یافته شامل تب خفیف، خستگی، خارش گلو و بدن درد زیاد می‌شود. همچنین، برخی افراد مبتلا به گونه اومیکرون علائمی مانند تعریق شبانه و از دست دادن اشتها را تجربه می‌کنند، اما معمولاً درگیر علائمی مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی نمی‌شوند.

آیا علائم اومیکرون و سرماخوردگی مشابه یکدیگر است؟

سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، خستگی و عطسه‌های مکرر مربوط به گونه اومیکرون ممکن است شبیه به سرماخوردگی یا آنفلوآنزای معمولی باشد؛ بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که افراد در صورت بروز هرکدام از این علائم هر چه سریع‌تر تست کرونا را انجام دهند و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش خود را قرنطینه کنند.

در چه صورت افراد باید تست کرونا انجام دهند؟

دوره نهفتگی بیماری کرونا بین یک تا ۱۴ روز متغیر است و معمولاً علائم پس از گذشت تقریباً پنج روز از آلوده شدن به ویروس کرونا بروز می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که به طور متوسط پنج تا ۶ روز طول می‌کشد که علائم بیماری کووید -۱۹ بروز پیدا کنند، البته ممکن است تا ۱۴ روز نیز طول بکشد. افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ ممکن است ۴۸ ساعت قبل از شروع علائم ناقل بیماری باشند، البته برخی افراد نیز کرونای بدون علامت را تجربه می‌کنند. بنابراین لازم است در صورت تماس با افراد آلوده حتماً تست کرونا انجام دهند تا متوجه شوند به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند یا خیر؟

بیماران کرونایی چه مدت باید خود را قرنطینه کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است در صورت مثبت بودن تست کرونا باید به مدت ۱۰ روز خود را قرنطینه کنید، لازم است در این دوره زمانی علائم خود را به طور منظم تحت نظر داشته باشید. اگر فرد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ علائمی مانند تنگی نفس، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه یا عوارض دیگر را تجربه کرد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

انواع تست‌های کرونا چیست؟

تست‌های کرونا که ابزار مهمی برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است که شامل تست آنتی‌ژن، آزمایش مولکولی و آزمایش آنتی‌بادی می‌شود. تست آنتی‌ژن که به عنوان تست‌های سریع نیز شناخته می‌شود، روشی سریع و ارزان برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته می‌شود، بنابراین بیشترین کاربرد را در مناطق شلوغ مانند فرودگاه‌ها دارد. در صورتی که قصد دارید آزمایش دقیق‌تری انجام دهید، آزمایش مولکولی یا RNA می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. در این روش با استفاده از یک سواب مخاط لازم از بینی و گلوی فرد جمع‌آوری می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تست‌های آنتی‌بادی قادر است عفونت فعال ویروس کرونا را تشخیص دهد و همچنین مشخص کند که فرد پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده است یا خیر؟ البته نتیجه این نوع تست کرونا خیلی سریع آماده نمی‌شود.

کد خبر