فقر و محرومیت اینجا بیداد می‌کند+تصاویر
فقر و محرومیت اینجا بیداد می‌کند+تصاویر
۲۶ روستای کوچک پیچاب باشت به دلیل کم جمعیت بودن واقع شدن در مناطق کوهستانی از ابتدایی‌ترین امکانات و خدمات محروم بوده و در بدترین شرایط گذران زندگی می‌کنند.
روستای کوچک پیچاب باشت به دلیل کم جمعیت بودن واقع شدن در مناطق کوهستانی از ابتدایی‌ترین امکانات و خدمات محروم بوده و در بدترین شرایط گذران زندگی می‌کنند.
۲۶ روستای کوچک چند خانواری ولی کددار منطقه پیچاب باشت از داشتن حداقل امکانات از جمله جاده مناسب شبکه‌های تلویزیونی، اینترنت، آموزش، آنتن دهی تلفن همراه، بهداشت عمومی، منزل مناسب، برق و آب شرب محروم هستند.
پیچاب با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ نفر در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و ۵۰ کیلومتری شهر باشت واقع شده که به دلیل سخت‌گذر بودن جاده ارتباطی مسیر ۴۰ کیلومتری از روستای ده بزرگ تا پیچاب ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

  

فیلم) ترک تحصیل دختران منطقه پیچاب باشت

بسیاری از پسران و دختران پیچابی به دلیل نبود مدرسه در دوره‌های متوسطه دوم مجبور به ترک تحصیل هستند و حتی در دوره ابتدایی نیز به دلیل پراکندگی روستاها و کوهستانی بودن منطقه بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان خود را از تحصیل محروم کنند زیرا از مرگ آنان به دلیل مخاطرات طبیعی ترس دارند.

به برکت انقلاب اسلامی با وجود پراکندگی روستاها در پیچاب و کم خانواری آبادی‌ها از جمله یک یا دو و سه خانواری در سال‌های اخیر برخی روستاهای منطقه پیچاب باشت از نعمت برق برخوردار شده و جاده ارتباطی آنان نیز به صورت خاکی احداث شد که خوشحالی غیر قابل وصف اهالی را به همراه داشت ولی مردم برای استفاده از تلویزیون روی به ماهواره آورده‌اند زیرا خبری از شبکه‌های تلویزیونی در این منطقه نیست.
بیشتر بخوانید:

نهایت محرومیت / مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از پیچاب غافل نشوند/ فقر و کمبود امکانات بیداد می‌کند!

مردمی محروم در بطن سرزمینی ثروتمند/ حکایت‌ تلخ و نگران کننده پیچاب ( + تصاویر)

ترک تحصیل دختران پیچاب باشت / وزیر آموزش و پرورش کجاست؟

مردم در این منطقه از آنتن دهی تلفن همراه و وجود زیرساخت‌های تلفن ثابت محروم هستند و در برخی مواقع برای ارتباط با برخی از اعضای خانواده خود در یاسوج و دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد باید مسیر چند کیلومتری کوهستانی را عبور کرده تا به ارتفاعی مشرف بر شهر باشت رسیده و تماس برقرار شود.

آهی جان از اهالی منطقه پیچاب به تسنیم می‌گوید: آرزو دارد روزی ببیند این روستا از نعمت جاده آسفالته برخوردار شده تا شاهد رشد و پیشرفت فرزند یتیم خود باشد زیرا با وجود جاده مناسب امکان ادامه تحصیل با عزیمت به باشت و گچساران وجود دارد.

 

فیلم) مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از پیچاب غافل نشوند

خانم بی بی نیز از نبود امکانات بهداشتی و درمانی گلایه داشت و افزود: اینجا خبری از بهداشت و درمان نیست و زنان باردار زیادی به دلیل نبود پزشک و نداشتن جاده مناسب و خودرو در سال، جان خود را از دست می‌دهند.

۲۶ روستای با یک تا سه و نهایت ۵ خانواری منطقه پیچاب باشت به دلیل پراکندگی و استقرار در مناطق سخت گذر امکان خدمات رسانی را سخت و پر هزینه کرده که ضروری است تجمیع این روستاهای کوچک با هدف خدمات رسانی بهتر در دستور کار مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد.

سید مسعود حسینی فرماندار باشت می‌گوید: پراکندگی آبادی‌های چند خانواری و بالا بودن هزینه تأمین زیرساخت‌ها کار خدمات رسانی را به پیچاب سخت کرده است ولی در هر صورت خدمات خوبی ارائه شده و همچنان ادامه دارد.
وی بیان کرد: احداث جاده ارتباطی به منطقه پیچاب در دستور کار بوده ولی امکان رفغ این مشکل در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر نیست.

کبنا