علت اصلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟/ باز هم پای بانک‌ها در میان است!
علت اصلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟/ باز هم پای بانک‌ها در میان است!
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیکاری عوامل متعددی دارد که نبود مهارت های تخصصی و ضروری مهمترین علت بیکاری در استان است.

به گزارش خبر دیشموک،    به نقل از خبرگزاری فارس جلسه شورای مهارت در استان برگزار و غیرتخصصی بودن مهارت‌ها از علت بیکاری در استان اعلام شد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه از راه‌اندازی مرکز رشد مهارتی در استان خبر داد و گفت: با همکاری اداره‌کل فنی و حرفه‌ای مرکز رشد مهارتی راه‌اندازی می‌شود و در موضوع مهارت تمام قد در کنار استان قرار داریم.

محسن فرزین با بیان اینکه اساس مهارت علم و فناوری از دوران نونهالی است، گفت: در پارک علم و فناوری با کارآفرینی نوجوان موافق نیستیم چرا که نوجوان باید به فکر پرورش فکر و استعداد و رشد مهارت باشد.

 در ادامه قباد مبشری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه در سال جاری آموزش ۸ هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته، گفت: کمیته امداد حضرت امام تاکنون چهار هزار و ۵۲۰ مورد معادل ۵۲ درصد آموزش‌ها را انجام داده است.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۷۵۰ مورد از این آموزش‌ها به پایان رسید و بقیه در مرحله اتمام و صدور گواهی است.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آموزش‌های لازم انجام شده اما آنجایی که باید به اشتغال منتهی شود بانک‌ها به بهانه نبود منابع همکاری نمی‌کنند و اینقدر گفتیم و بانک‌ها همکاری نکردند که خودمان خجالت می‌کشیم.

خلاء آموزش‌های مهارتی در بخش صنعت

در ادامه کریم روزبهان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آموزش‌ مهارت‌ها به سمت آموزش در حوزه صنایع سوق داده شود، گفت: متاسفانه به دلیل خلا آموزش و مهارت لازم در بخش صنعت، مجبور هستیم کارگران مورد نیاز صنایع را از سایر استان‌ها جذب کنیم.

عزیزالله جعفری مدرس دانشگاه هم با اشاره به غیر تخصصی بودن مهارت‌ها گفت: مدیران و حتی کارگران واحد‌های صنعتی مهارت کافی در رابطه با کاری که انجام می‌دهند را ندارند به همین دلیل شاهد رقابت در بخش صنعت نیستیم.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی بر رشته‌های نوظهور گفت: حتی دانشجویان دکترا مهارت‌های لازم برای بازار کار را ندارند و تحصیلات آکادمیک با بازار حرفه‌ای گره نمی‌خورد.

در ادامه عدم پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال برای سربازانی که مهارت لازم را فرا گرفتند انتقاد شد و اینکه ۱۲ هزار متقاضی سربازی سهم استان در اولویت مهارت آموزی قرار گیرند.

نیازمند ارتقاء مهارت‌های آموزشی هستیم

 سید احسان عسکری در نشست شورای مهارت استان اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیازمند ارتقاء مهارت‌ها براساس توانمندی ها و ظرفیت‌های در استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تصمیم گیری و برنامه ریزی هر ۲ ماه یکبار این جلسه برگزار شود گفت: جلسات شورای مهارت هر دو ماه یکبار برگزار و مصوبات به طور کامل بررسی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیازمند ارتقاء مهارت‌ها در بخش‌‌های مختلف هستیم که این امر در دستور کار فنی و حرفه‎ای قرار گیرد.‌

وی تصریح کرد: با اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در استان است اما در این زمینه مهارت‌های لازم آنطور که انتظار می‌رفت آموزش داده نشده است و خلاء مهارت در گردشگری کاملا احساس می‌شود.

عسکری بیان کرد: هتل‌داری و رستوران‌داری دو رشته مرتبط با حوزه گردشگری است اما مهارت‌های این دو رشته نیاز به احیاء دارد و باید در حوزه گردشگری برنامه ارائه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخش دیگری از اشتغال در حوزه نفت و گاز، صنعت و بخش کشاورزی است که این بخش‌ها نیازمند تغییر رویکرد و ارتقاء مهارت‌های بروز دارد.

به گفته عسکری، وزارت کشور تعدادی رشته مهارت تعیین کرده است که ضرورت های استان در آن احصاء و به تهران ارجاع داده شدند.

 وی تصریح کرد: نیازمند مهارت‌های نو و جدید در حوزه‌هایی از جمله گیاهان دارویی هستیم و براساس مزیت‌های استان باید بسترسازی مهارتی صورت گیرد، ضمن اینکه جلسات شورای مهارت رویکرد عملیاتی، میدانی و اصلاح سیستم داشته باشند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس