بروکراسی اداری و کاغذ بازی در ارائه تسهیلات به مردم
بروکراسی اداری و کاغذ بازی در ارائه تسهیلات به مردم
در یکی از نشست های استانی در کهگیلویه و بویراحمد به موضوعاتی اشاره شد که بیان آن ها بسیار سخت و نگران کننده است و اگر تا دیر نشده فکری برای آن نکنیم گرفتار بحران خواهیم شد.

به گزارش خبر دیشموک،  یکی از مشکلات بزرگی که اکنون کشور و همه استان‌ها و علی الخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع فرزندآوری و پیری جمعیت است.

موضوعی که در سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوانی شده و از مسئولان خواستند تا در تسهیل در امر ازدواج و فرزندآوری و همچنین ارائه مشوق‌های لازم اقدام کنند.

اما یکی از مشکلات دیگر بر سر راه فرزندآوری و جلوگیری از پیری جمعیت موضوع ناباروری زوجین بوده که مشکلی بزرگ در این راه به شمار می رود یعنی که هم اکنون با دو مشکل یکی گره در امر ازدواج و دیگری ناباروری زوجین دست و پنجه نرم می‌کنیم.

مشکلاتی که اگر مسئولان به کمک مردم نیایند در سال های آینده به عنوان بزرگترین و بحرانی‌ترین مشکل کشور تبدیل خواهد شد.

در یکی از نشست های استانی در کهگیلویه و بویراحمد به موضوعاتی اشاره شد که بیان آن ها بسیار سخت و نگران کننده است و اگر تا دیر نشده فکری برای آن نکنیم گرفتار بحران خواهیم شد.

به گزارش فارس؛ محمد ملک‌زاده در ششمین کمیته خانواده و جوانی جمعیت که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، آمار نگران کننده‌ای از زاد و ولد ارائه کرد و گفت: در یکی از روستاهای استان که یک هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت دارد ۲۴ نفر نازا هستند و نگران کننده‌تر از همه آمار تولد در این روستا بود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال تاکنون در این روستا فقط ۵ نوزاد به دنیا آمده است.

وی با بیان اینکه خانواده و جوانی جمعیت اولویت اول کشور است، گفت: علی‌رغم اینکه در زمینه خانواده و جوانی جمعیت جلسات متعددی گرفته شده اما آمار فرزندآوری مطلوب نیست و باید بررسی کنیم که سیاست‌های حمایت از جوانی جمعیت به خوبی اجرا شده یا خیر؟

این مسئول آمار نگران کننده دیگری هم ارائه کرد و گفت: تعداد کل زنان نابارور ثبت شده در سامانه سیب ۲۰ هزار و ۷۴۷ نفر است این در حالی است که آمار نازایی در مردان ارائه نشده و زنان نازای دیگری هم هستند که هنوز مراجعه نکردند.

ملک‌زاده با بیان اینکه از هر ۱۰۰ زوج ۲۰ نفر نابارور هستند، گفت: این آمار برای کهگیلویه و بویراحمد۷۱۳ هزار نفری آمار بالایی است که ۲۰ درصد جمعیت  نابارور باشند.

اما در این بین وظیفه بانکها و بیمه‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط این است که بروکراسی اداری و کاغذ بازی را کنار گذاشته و خود نمک بر روی زخم ناباروری زوجین نپاشند.

هر چند در این بین مدیرکل بیمه سلامت وعده‌های بسیار خوبی برای کمک به زوجین نابارور داده و در جلسات متعدد مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد بر این حمایت ها تاکید کرده اما از سوی دیگر بانک ها به عنوان ارائه کننده تسهیلات باید اولویت اول خود را ارائه تسهیلات ناباروری و همچنین ازدواج داشته باشند.

در سال‌های اخیر به کرات شنیده‌ایم که بانک‌های استان در زمینه‌های مختلف و البته موضوعات حساس با وسواس بسیار زیاد تسهیلات را ارائه کرده و گاها راه بروکراسی اداری و سختگیری را در پیش گرفته‌اند که امیدواریم برای این یک موضوع حساس چنین رویکردی را نداشته باشند.

انتهای پیام/