سفر مسئولین به روستای دور افتاده دلی مهتاب
سفر مسئولین به روستای دور افتاده دلی مهتاب
مسیولین بخش چاروسا به مناسبت هفته روز معلم و بررسی مشکلات به دلی مهتاب چاروسا سفر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،  عیسی مطهری، ساعت ۸ صبح به همراه بخشدار چاروسا به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش ،امام جمعه محترم،رئیس آموزش و پرورش و رئیس اداره منابع طبیعی بخش چاروسا به بهانه تجلیل از معلمان روستای دور افتاده و صعب العبور و در راستای نبود امکانات اولیه در روستای « دلی مهتاب» در بخش چاروسا، به طرف این منطقه راهی شدیم تا شاید بتوانم با انعکاس مشکلات مردم این منطقه مرهمی بر زخم‌های کهنه و قدیمی آنها باشیم.

دو مسیر برای رسیدن به این روستا وجود دارد مسیر نخست از سمت قلعه رئیسی ،دیشموک ،دلی کما و دلی مهتاب است ، این مسیر بسیار نامناسب و خطرناک و مخصوص خودروهای ویژه است و با همین خودروها هم نیز باید صدای برخورد سنگ‌ها با کف خودرو و گیر کردن آن در چند نقطه را هم تحمل کنید.

مسیر دوم باید از سمت شهرستان مارگون طی شود که به گفته اهالی تا مرز مارگون مسیر هموار و بعد از مرز مارگون حدود ۵۰ دقیقه مسیر جاده خاکی و غیرقابل را طی کنیم تا به روستا برسیم که با توجه به فاصله چند ساعته چاروسا تا مارگون این مسیر طولانی و به صرفه نیست.

مسیری که همراه با مسئولین چاروسا طی کردیم مسیر دیشموک و دلی کما بود که در چندین نقطه حتی مسیر ظرفیت عبور یک خودرو را هم نداشت، به سختی طی مسیر کردیم تا بتوانیم از نزدیک مشکلات و مسائل این خطه محروم را ببینیم و همچنین مسئولین بتوانند به مناسبت هفته معلم از معلمان زحمت کش این روستا تجلیل کنند.

بعد از ۵ ساعت مسیری سخت و صعب العبور اما بسیار چشم‌نواز و رویایی به روستای دلی مهتاب رسیدیم روستایی که به گفته اهالی بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد، جمعیتی که اکثرا به دلیل نبود امکانات نمی‌توانند در همه ایام سال در روستا ساکن باشند.

روستای دلی مهتاب به صورت پراکنده هر چند خانوار در یک مکان سکونت داشتند در بدو ورود به روستا بخشدار مردمی به میان مردم روستا رفت و از نزدیک مشکلات را بررسی و بعد از درد دل مردم قول پیگیری دادند.

 

بعد از دیدار از چند خانوار به مدرسه دلی مهتاب رسیدیم که قرار بود از معلمان مدارس دلی مهتاب به مناسبت روز معلم تجلیل شود این سفر به بهانه تجلیل از روز معلم صورت گرفت.اقدامی شایسته از رئیس آموزش و پروش چاروسا که این روزها بسیار فعال و پیگیر هستند و سعی می کنند برنامه های هفته معلم را به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی و اجرا کنند.

 

به برنامه اصلی سفر یعنی تجلیل از معلمان رسیدیم واقعیت موضوع این بود که ما فکر می کردیم که مراسمی با سیستم صوتی و تعدادی زیادی دانش آموز و به مدرسه چند کلاسه خواهیم رفت تا تجلیل از معلمان صورت گیرد هیچ سازه ای تحت عنوان مدرسه مشاهده نکردیم فقط کانکسی را دیدم که گفتند این مدرسه است.
چند تا صندلی و میز و نیکمت را به صورت منظم جهت برگزاری مراسم چیدمان کرده بودند و دانش آموزان بر روی میز نشسته و مسئولین در کنار دانش آموزان قرار گرفتند.

رئیس آموزش و پرورش بخش چاروسا در ابتدای مراسم ضمن خوش آمدگویی به مسئولین و احوال پرسی از دانش آموزان گفت: به مناسبت تجلیل از معلمان روستای دور افتاده و فاقد امکانات به همراه امام جمعه و بخشدار بخش چاروسا حضور بعمل رساندیم و این برنامه را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

الهامی در ادامه به سختی کار،مسیر صعب العبور و دوری از خانواده معلمان اشاره کرد و گفت: اوج محرومیت را در این منطقه دیدیم ولی خوشحال هستم که مدارس در این منطقه به صورت منظم دایر است و رضایت اولیاء و دانش آموزان را از معلمان دیدم.

امام جمعه هم در این مراسم ضمن تشکر و سپاس از معلمان زحمت کش این منطقه گفت: محرومیت را از نزدیک دیدم و باید مسئولین فکری به حال این منطقه کنند و جاده دسترسی به روستا بسیار نامناسب و حتی غیر قابل تردد است.

حجت الاسلام حیدر خواه در ادامه به شغل معلمی اشاره کرد و گفت: معلمی شغل انبیاء است، وظیفه معلم بسیار سنگین است امانت دار نونهالان مردم هستند الحق با این همه مشکلات در این منطقه محروم باید از معلمان این منطقه نه تنها در روز معلم بلکه در طول سال بارها بابد تجلیل کرد.

در ادامه یکی از معلم های این روستا ضمن خیرمقدم به مسئولین جملات غم انگیز و بغص آوری را بر زبان جاری کرد که دل هر انسان را به درد می آورد.
فاطمی معلم روستا مشکلات را به صورت زیبا ببان کرد.
وی گفت: اینجا مهتاب است و خدا می داند چه لحظه ها و روزهای طاقت فرسایی را تحمل کردیم
خدا می داند که چه روزهایی که با پای پیاده از مهتاب،آب انبار ،کمر دوغ و تپه های پر از فراز و نشیبش که توان را از هر کوهنوردی را می گیرد طی کردیم. چه روزها که از کمر دوغ تا کوه سیلم و دغل ها وحشتناکش که حتی در روز دلهره آور است را در شب در برف و باران پیموده ام.
خدا می داند که چه روزها که در باتلاق گل ولای برف های حجیم دلی کما و شهدالی گرفتار شدیم.

بعد از صحبت های ناراحت کننده معلم که به صورت فایل صوتی  درج شده است مسئولین به مناسبت روز معلم از زحمات ۳ معلم روستا با اهداء شاخه گل و کارت هدیه تقدیر و تجلیل شد.

مراسم تجلیل تمام شد و بهانه خوبی دست مردم روستا بود که مشکلات را بیان کنند و هر کدام به گوشه ای از مشکلات اشاره می کردند بخشدار به میان مردم روستا رفت تا درد مردم را ببیند.
معلم ها زبان گویای این روستا بودند و از پیگیری مشکلات و مطالبه گری حرف می زدند و مشکلات را ببان می کردند.

 

اهالی گلایه دارند از مسؤولانی که سال‌ها است فقط قول می‌دهند و عمل نمی‌کنند، می‌گویند، ما مگر از اهالی این کشور نیستیم چه گناهی کرده‌ایم که روستایی هستیم، چرا کسی به فریاد ما نمی‌رسد، چرا فراموش شده‌ایم، چرا ما نباید حتی امکانات اولیه زندگی را هم داشته باشیم، چرا؟
یکی از اهالی از سهمیه آرد زمستانه و نبود آنتن تلفن همراه گلایه یکی از جاده دسترسی و بیماری گوسفندان و دیگری از مسافت طولانی مسیر آب از دلی کما تا مهتاب با لوله های فرسوده و شکسته شده گلایه می کردند.

یکی از اهالی پیشگام می‌شود و لب به سخن می‌گشاید و با بیان اینکه مشکلات مهتاب یکی دو تا نیست ادامه می‌دهد، نبود آب، مسجد، تلفن و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه ،بهداشت و … همه اهالی را کلافه کرده است.

وی با اشاره به نبود حتی امکانات اولیه بهداشتی در این روستا ادامه می‌دهد: اینجا اگر کسی مریض شود باید فقط برایش فاتحه بخوانیم، کار دیگری از دستمان بر‌نمی‌آید نه تلفنی داریم که از اورژانس کمک بگیریم و نه جاده مناسبی داریم که وی را به بیمارستان برسانیم و تازه اگر هم به هر طریق مسیر را طی کنیم نزدیکترین مرکز درمانی باید بیش از ۳ ساعت رانندگی کنیم که تا آن موقع دیگر مریض جانی ندارد که به بیمارستان برسانیم.
وی که بغض گلویش را گرفته و چشمان ساده و روستایی‌اش نمناک شده، در ادامه می گفت که مشکلاتم زیاد است و فریاد رس واقعی نداربم و تا امروز فقط حرف و وعده شنیدیم.

 

از همه چیز نگران بودند جزء معلم های روستا، چقدر زیبا از معلم های روستا تمجید می کردند و در این زمینه به پاس روز معلم در حضور مسئولین سنگ تمام گذاشتند.

بعد از شنیدن صحبت های اهالی، بخشدار چاروسا قول پیگیری داد و گفت: عملیات بازگشایی جاده دلی مهتاب به کمک امور عشایری و راهداری در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

ایزدخواه افزود : هفته آینده با حضور مسئولین شهرستانی به منطقه برخواهم گشت و سعی خواهم  کرد به کمک هلال احمر و امور عشایری و دیگر نهادهای خدمت رسان مقداری از نیازهای اولیه مردم روستا را تامین کنیم.

چیزی که بخشدار و امام جمعه را کلافه کرد و برای ما عجیب بود خدمات رسانی توسط نهادها به این روستا بود پیگیری که کردیم متوجه شدیم برق روستا جزء حوزه استحفاظی مارگون بود راه و منابع طبیعی و سهمیه آرد و جو جزء دیشموک و مدارس و کمیته امداد زیر نظر چاروسا بودند.

متأسفانه در برخی مواقع مردم مجبور هستند برای پیگیری امور به ادارات مستقر در شهرستان مارگون و در مواردی نیز به ارگان ها و دستگاه های خدمات رسانِ چاروسا و دیشموک و دهدشت مراجعه کنند.

انتظار می رود مسئولان تدبیری را اتخاذ کنند که این دوگانگی برای همیشه حل و فصل و خط کشی های مدیریتی به نحوی لحاظ شود که این یک بام و دو هوا مرتفع شده و ساکنان این نقطه مجبور نباشند در پاره ای از امور به ادارات مارگون و در مواردی نیز به ادارات مستقر در شهرستان کهگیلویه مراجعه کنند.

بخشدار چاروسا در مسیر می گفت که فرماندار بویراحمد زنگ زد که سهمیه آرد روستا جزء کدام حوزه است ؟ بخشدار گفت که چطوری باید این مشکلات پیگیری شود و باید از طریق فرمانداری مارگون و بخشداری دیشموک یه تدابیری اتخاذ شود که هماهنگی برای مرتفع کردن مشکلات به وجود آید.

در پایان سفر، بخشدار چاروسا از راههای عشایری بازگشایی شده بازدید کرد و از همکاری همه جانبه راهداری شهرستان کهگیلویه جهت بازگشایی راههای عشایری تقدیر و تشکر کرد.

 

به هر حال این گوی و این میدان برای مسؤولانی که در راستای خدمت به مردم شب و روز ندارند! به دور از هر گونه جار و جنجال دنبال اقدامات استاندار، فرماندار کهگیلویه و مارگون و شرکت‌های خدمات رسان به این روستای محروم هستیم تا آن را به بهترین نحو ممکن اطلاع‌رسانی کنیم.
منتظریم تا ببینیم برخی مسؤولانی که برای یک کار کوچک با اکیپ‌های خبری، عکاس و فیلمبردار در صحنه حاضر می‌شوند چگونه برای حل مشکلات این روستا آستین بالا خواهند زد تا چهره محرومیت از رخصار این روستا پاک شود.

به گزارش عصر زاگرس، منطقه دلی مهتاب چاروسا از اماکن بسیار زیبا و بکر در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که فاقد محور ارتباطی مناسب بوده و از سویی بنا به گفته اهالی، تنها خدمت ارائه شده به آنان احداث شبکه‌های برق است.
جمعیت این روستا‌ها پراکنده حدود ۲۰۰ نفر بوده که شغل آنها دامداری است.

انتهای پیام/
  • نویسنده : مالک آهنگ