بارش ها ۱۲۵ میلیارد تومان به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد
بارش ها ۱۲۵ میلیارد تومان به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش شدید برف و باران چند روز گذشته در ارزیابی های اولیه ۱۲۵ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی در این استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، علی معتمدی‌پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر خسارت ها مربوط به بخش شیلات بوده به گونه ای که در پی این بارش‌ها ، ۱۰ مزرعه پرورش ماهی خسارت دیدند.

وی افزود: در این زمینه ۲۲۰ تن ماهی تلف و به تاسیسات این مزارع نیز خسارت وارد شد و حجم ریالی خسارات وارده به این مزارع ماهی ۴۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در پی بارش‌های اخیر به جاده های عشایری ۱۲ میلیارد تومان ، به سرابندی کانال‌های کشاورزی ۱۵ میلیارد تومان ، به کانال‌های انتقال آب ۱۲ میلیارد تومان و به لوله های انتقال آب کشاورزی نیز ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

معتمدی‌پور عنوان کرد: در این سامانه بارشی ، ۵۰ هکتار صیفی و سبزی به ارزش چهار میلیارد تومان، ۷۵ ایستگاه پمپاژ به ارزش ۲۰ میلیارد تومان و ۲ رشته قنات نیز به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تخریب شد.

وی ادامه داد: پنج گلخانه استان هم به دلیل بارش سنگین برف ۱۲ میلیارد تومان خسارت دیدند.

 

این استان، استانی بلاخیز است که سیل، زلزله و خشکسالی منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده و برای شیلات هم در این میان مشکل ایجاد شده است.

طبق گفته رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، براساس آخرین گزارش ایستگاه های هواشناسی ،میزان بارندگی در منطقه آبمورد شهرستان بویراحمد به ۳۵۱ میلی متر رسید .

 

بهره مند افزود: این میزان بارندگی از روز یکشنبه ۲۳بهمن ماه جاری تا روز پنجشنبه در پی سامانه بارشی جدید ثبت شده است.

 

وی ادامه داد که آخرین تغییرات میزان بارش های اخیر نشان می دهد در آبمورد لوداب ۳۵۱،لوداب ۳۳۴ ،ستنگان ۳۱۲ ،منصور خانی کاکان ۲۸۵ ،دشت بز ۲۷۷،موشمی زیلایی ۲۵۴،گنجگون ۲۵۱.۶،مارگون۲۳۹،امیرآباد بابکان ۲۳۵،سینه نمک ۲۳۰.۵،تنگ‌سرخ ۲۱۷ برف ،کالوس ۲۱۰ ،وزگ ۲۰۶،قلعه رئیسی ۲۰۴،جاورده ۲۰۰.۵،یاسوج فرودگاه ۱۹۶.۷ ،چیتاب ۱۹۰.۹ ،سی سخت ۱۹۰،دلی خمسیر ۱۸۹،گنجه ای ۱۸۴.۵،تنگ‌رواق ۱۸۰،کریک ۱۶۳،سیرون شبلیز ۱۶۱،سرآسیاب یوسفی ۱۶۰،سرفاریاب ۱۵۹،ده برآفتاب ۱۴۲ ،دیشموک ۱۳۱،تل گاه ۱۳۱،پاتاوه ۱۱۹،قلعه دختر ۱۱۲،لنده ۱۰۳.۵،بوستان ۱۰۲ ،باشت ۹۳.۵ ،ممبی ۸۸،چرام ۸۵.۴،دهدشت ۷۷.۵ ،ماهور باشت ۷۲،امامزاده جعفر ۵۱.۵،دیل ۵۰.۵,دوگنبدان ۴۶ و لیکک ۴۵.۹ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

 

براساس آمار سازمان هواشناسی میزان بارندگی سال زراعی جاری در این مناطق از ۳۹۶ میلی متر تا هزار و ۱۵۵ میلی متر ثبت شده است که علاوه بر افزایش نسبت به بارش در سال گذشته ،بیانگر سالی پربارش در منطقه است.

انتهای یپام/

  • نویسنده : مالک آهنگ