احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود در کهگیلویه و بویراحمد
احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود در کهگیلویه و بویراحمد
کارخانه آب معدنی چویل دنا در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود و به دنبال سفر دور نخست رئیس جمهوری به استان در مهر ماه پارسال، با حمایت‌ دولت، ستاد فرمان امام (ره) و پیگیری های فعالان اقتصادی به عرصه تولید بازگشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،  کهگیلویه و بویراحمد دومین استان پر بارش ایران و معروف به سرزمین رودخانه های خروشان و چشمه های جوشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه و صدها چشمه یکی از مناطق تولید کننده آب معدنی ایران است.

هم اکنون حدود ۱۰ کارخانه آب معدنی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است که آب این کارخانه ها از چشمه های طبیعی و کوهستانی تامین می شود و بر اساس تایید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان به صورت کامل بهداشتی و استریل هستند.

در همه کارخانه ها بطری های آب معدنی بصورت اتوماتیک پر و در سراسر کشور توزیع و بخشی هم به خارج کشور صادر می‌شود.

در شهر سی سخت معروف به بهشت جنوب استان کارخانه چویل دنا به عنوان تنها نماد صنعت این شهر گردشگری واقع شده که در یک نوبت تولید این کارخانه هر ساعت پنج هزار بطری و در یک روز ۴۰ هزار بطری آب معدنی تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

کارخانه آب معدنی سی سخت که مالکیت آن تعاونی است و یکی از بزرگترین تعاونی های صنعتی استان و کشور به شمار می رود و آب آن از چشمه ای در شهر سی سخت تامین می شد در سال های گذشته به دلیل کمبود سرمایه در گردش و برخی مشکلات مالی دچار رکود و تعطیلی شده بود.

دولت سیزدهم با عزم جدی پیگیر احیای صنایع تولیدی در سراسر کشور است و احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل یکی از نخستین دستورات آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم بوده است.

امسال هم رهبر معظم انقلاب با نامگذاری شعار سال با عنوان «مهار تورم و رونق تولید» هدف گذاری دقیقی در جهت بهبود اقتصاد کشور ترسیم کردند و همچنان رونق تولید و گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی را گامی در جهت پایدار سازی اقتصاد به عنوان اولویت اصلی مشخص کرده اند.

به گفته سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در یک سال و نیم اخیر، علاوه بر فعال نمودن تعدادی از واحدهای نیمه فعال ، تعداد ۱۷ واحد صنعتی راکد مجدداً به چرخه تولید بازگشتند که ماحصل اشتغال مجدد آن ها حدود ۳۵۰ نفر بوده است.

احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود در کهگیلویه و بویراحمد

داستان احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور

تاکنون تعداد زیادی واحد تولیدی و صنعتی از رکود خارج شده اند و از بیکارشدن هزاران نفر از کار جلوگیری شده است که کارخانه آب معدنی چویل یکی از همین کارخانه هاست.

کارخانه چویل دنا یک تعاونی آب معدنی است که بیش از پنج هزار سهامدار دارد و با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تلاشش را برای تولدی دیگر از سر گرفت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ۱۳۹۱ این کارخانه در قالب یک شرکت تعاونی با عضویت پنج هزار و ۴۰۰ نفر بی بضاعت ایجاد شد و قرار بود در دو خط تولید آب معدنی و مواد غذایی فعالیت کند که ورشکست شد و خوابید.

شایان نادری افزود: این کارخانه تنها یک سال فعالیت داشت و سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به دلایل مشکلات متعدد راکد بود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ به تصمیم معاونت رئیس جمهور قرار شد این کارخانه و کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت سی سخت و یاسوج راه اندازی شوند که کارخانه آب معدنی چویل دنا به مدار تولید برگشته و کارخانه قند هم در یک قدمی احیاست .

 

 

احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود در کهگیلویه و بویراحمد

برگشت به کار کارگران بیکار کارخانه آب معدنی

مدیرعامل کارخانه آب معدنی چویل دنای سی سخت نیز در این زمینه گفت: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و عقد قرارداد با این ستاد سرمایه در گردش مورد نیاز تامین شد و کارخانه به چرخه تولید بازگشت.

جهان زابلی افزود: بر اساس این قرارداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۳۰ میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش کارخانه آب معدنی چویل دنا اختصاص داد و این واحد صنعتی توانست هزینه فعالیت یک نوبت (شیفت )را تامین کند.

وی اظهار کرد: این کارخانه سه خط تولید دارد و می تواند به صورت سه نوبته (شیفت) فعالیت کند و در صورت تامین سرمایه در گردش، بقیه شیفت ها را نیز می توان فعال کرد.

زابلی بیان کرد: با فعال شدن یک شیفت این کارخانه ۱۳ نفر بصورت مستقیم و بیش از ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم دوباره مشغول به کار شدند.

وی عنوان کرد: در یک شیفت تولید این کارخانه هر ساعت پنج هزار بطری و در یک روز ۴۰ هزار بطری آب معدنی تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

 

احیای بزرگترین تعاونی مردمی کشور پس از هفت سال رکود در کهگیلویه و بویراحمد

احیای چند کارخانه آب معدنی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم

یکی از طرحهایی که پس از ۱۰ سال رکود و تعطیلی هم اکنون به همت دولتمردان سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد حدود چند ماهی است که دوباره به چرخه تولید برگشته کارخانه آب معدنی نوش افرا است .

پروانه بهره برداری این کارخانه در تاریخ ۱۵اسفندماه ۱۳۹۱ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شد و پروانه بهداشتی و کاربرد علامت استاندارد گرفت ولی بنا به دلایل مختلف این کارخانه نتوانست در سال ۹۱ به مرحله تولید برسد و همچنان تعطیلی و رکود بر سر این کارخانه سایه افکنده بود.

در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به همت دولت سیزدهم و معاون اقتصادی استاندار استان، بانک صنعت و معدن، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان امید به احیا پس از ۱۰ سال اغما به وجود آمد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: سیزدهم شهریور ماه سال ۱۴۰۱ این کارخانه پس از ۱۰ سال رکود با تامین مالی بانک صنعت و معدن احیا و با حضور معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویر احمد، مدیر بانک صنعت و معدن استان و سایر مسئولان استانی افتتاح شد.

کریم روزبهان افزود: میزان تسهیلات پرداختی بانک به این واحد که به تولید و بسته بندی آب معدنی طبیعی بدون گاز با ظرفیت ۷۵ تن در سال اشتغال دارد، شامل تسهیلات سرمایه ثابت جهت بازسازی و نوسازی به مبلغ ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بوده که در سال جاری پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: تقریبا در هر یک ساعت هشت هزار بطری آب معدنی در این کارخانه تولید می شود اما سرمایه گذار طرح به دنبال رایزنی برای صادرات محصول این کارخانه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طرح مزبور پس از بهره برداری برای ۱۸ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی به همراه داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقتصاد کشور و استان نیازمند تقویت و رونق است ، نیز گفت :امسال کارخانه ماشین سازی گچساران، کارخانه شیر پاستوریزه که افزون بر ۲۰ سال در رکود به سر می برد و همچنین کارخانه نوشابه نوش افرا که بالغ بر ۱۰ سال متوقف بود وارد چرخه تولید شده اند.

احسان عسکری افزود: این کارخانه آب معدنی هم اکنون زمینه اشتغال قریب ۱۸ نفر از نیروی کار استان را فراهم نموده است و بازار مطلوبی دارد.

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای واحدهای راکد صورت گرفته است اما همچنان واحدهای صنعتی بسیاری تعطیل هستند.

تعطیلی این واحدها در حالی است که میلیاردها تومان از منابع مالی این کشور صرف راه اندازی آنها شده است اما به دلایل گوناگونی در سال های گذشته، این سرمایه گذاری ها راکد شده بود

هم اکنون حدود ۱۰ کارخانه آب معدنی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است که آب این کارخانه ها از چشمه های طبیعی و کوهستانی تامین می شود و بر اساس تایید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان بصورت کامل بهداشتی و استریل هستند.

در همه کارخانه ها بطری های آب معدنی بصورت اتوماتیک پر و در سراسر کشور توزیع و بخشی هم به کشور عراق صادرات می‌شود.

کارخانه آب معدنی سی سخت که مالکیت آن تعاونی است و یکی از بزرگترین تعاونی های صنعتی استان به شمار می رود و آب آن از چشمه ای در شهر سی سخت تامین می شد در سال های اخیر راکد بود.

در سال های اخیر تعدادی از واحدهای راکد به چرخه تولید برگشت.

۱۳۴ واحد تولیدی راکد در سال های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد به چرخه اقتصاد برگشت اما همچنان ۱۱۰ واحد تعطیل وجود دارد.

 

انتهای یپام /

  • نویسنده : مالک آهنگ