وحیدی: پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود
وحیدی: پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود
وزیر کشور گفت: بر اساس مصوبه جدید انتخابات، اگر در نگارش نهایی اش تغییر نکرده باشد، ۱۶ مرداد، پیش ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز می‌شود و کسی که در این پیش ثبت نام شرکت نکند فرصت داوطلبی خود را از دست خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ ۱۶ مرداد، پیش ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای احمد وحیدی با حضور در برنامه ”گفتگوی ویژه خبری“ یکشنبه یکم مرداد ۱۴۰۲ به پرسش‌ها درباره مصوبه جدید انتخابات پاسخ داد.

متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

سوال: همیشه در انتخابات و مراحل مختلف و مسیر‌هایی که برای آن تعریف می‌شود، دقت، سهولت و استحکام بسیار مورد تأکید قرار می‌گیرد، با ابلاغ این مصوبه و تبدیل شدنش به قانون فکر می‌کنید چقدر موضوعاتی که روی آن در هر انتخاباتی تأکید می‌شود، افزایش پیدا خواهد کرد؟

وحیدی: انتخابات در کشور ما از یک جایگاه بسیار برجسته‌ای برخوردار است. انتخابات نماد، تجلی و مظهر مردم سالاری دینی است بنابراین نقش برجسته‌ای برای مردم در تعیین سرنوشت آینده شان قائل هست و دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت؛ همه نکات بسیار مهمی است که در انتخابات‌های ما بالغ بر چهل انتخاباتی که در این دوران طولانی انقلاب اسلامی داشتیم همواره مد نظر بوده و سلامت و امنیت انتخابات ما بسیار زبانزد، کم نظیر و تحسین برانگیز است. طبیعی است که این همواره مورد تأکید بوده و اکنون هم مورد تأکید است و در انتخابات هم توجه جدی به آن خواهد بود. قانون جدید هم تلاش دارد که همین مفهوم را هرچه بیشتر تقویت کند و بتواند به صلابت، امنیت و سلامت انتخابات کمک کند.

 

سؤال: آقای طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی که پخش شد اشاره کردند که بر اساس مصوبه یا بهتر بگوییم در آینده نزدیک در قانون انتخابات، وظایف و اختیارات مجری و ناظر تغییراتی خواهد کرد و بیش از پنجاه و شش ماده در موارد مختلف تعریف شده، آن چیزی که به عنوان قانون انتخابات قرار است اجرایی شود چه مسیری و چه وضعیتی را برای اجرا پیش روی وزارت کشور قرار خواهد داد؟

وحیدی: از نکات مهم این قانون و تفاوتش با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است، پیش از این، ما این را نداشتیم، پیش ثبت‌نام که از شانزده مرداد عملاً بر اساس مواعد زمانی، باید پیش ثبت نام را شروع کنیم، این فرصت خوب و طلایی ایجاد می‌کند برای همه اطراف قضیه که بتوانند با یک وسعت وقت و با دقت بیشتری مسائل انتخابات را دنبال کنند. این یک نکته ویژه و مهم هست در این قانون جدید و نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم که قابل توجه و اهمیت است، نکاتی از این دست. یکی بحث قانون شفافیت مالی است، این قانون البته مربوط به سال ۱۳۹۸ است، اما فرصت تحققش در انتخابات قبلی نبود الآن جزو موضوعاتی است که مورد دستور کار جدی هست و برای آن شیوه‌نامه‌ای تهیه و ابلاغ شده که این شفافیت مالی که یکی از دغدغه‌های مهم همه از جمله داوطلبان، ناظران، مجریان بوده ان شاء الله می‌تواند سامان خیلی بهتری به آن بدهد. موضوع بعد بحث خود تبلیغات است که پیش‌بینی شده، چون در سیاست‌های کلی در مورد تبلیغات، خیلی توجه و تأکید شده بود که ضمن این که فرصت کافی و امکانات کافی در اختیار داوطلبان قرار بگیرد، اما از طرف دیگر هم داوطلبان از هرگونه تخریب و موضوعاتی که می‌تواند فضای انتخابات را غیرمناسب کند جلوگیری کند. این هم جزو موضوعاتی است که ما در این انتخابات به آن توجه ویژه‌ای علی‌القاعده خواهد بود. به اضافه مواعد زمانی دیگری که فرصت‌های بهتری را در اختیار می‌گذارد که بررسی‌ها را به طور دقیق‌تر انجام دهیم؛ این‌ها بخشی از ویژگی‌های این قانون جدید است.

سؤال: وظایف و اختیارات وزارت کشور در قانون جدید چه تغییراتی کرده است؟

وحیدی: تغییرات عمده‌ای نداشتیم، ولی عمده تغییراتش مربوط به هیأت اجرایی است قبلاً در انتخابات مجلس، هیأت اجرایی نداشتیم، ولی الان در سطح وزارت کشور هم هیأت اجرایی داریم و باید این هیأت اجرایی در سطح کشور هم ایجاد شود. تغییرات عمده دیگری نداشتیم.

سؤال: چند محور را اشاره کردید، یکی پیش ثبت نام، تبلیغات که درباره هر کدام مفصل صحبت کنیم، درباره پیش ثبت نام‌ها تاریخ اگر اشتباه نکنم از شانزدهم مرداد آغاز خواهد شد.

وحیدی: بله، بر اساس زمان بندی که فعلاً در قانون اگر در نگارش نهایی اش تغییر نکرده باشد، علی القاعده ۱۶ مرداد اعلام پیش ثبت نام است و مهم هم هست، یعنی اگر کسی در این پیش ثبت نام شرکت نکند در واقع فرصت داوطلبی خود را از دست داده و لذا باید هم پیش ثبت نام کند و هم بعضی از مدارک لازم را فراهم کند. فرصت مان کم است تا ۱۶ مرداد، بنابراین از همین جا عرض می‌کنم خدمت همة کسانی که مایلند داوطلب شوند باید اقدام کنند و بعضی از اسناد لازم را برای پیش ثبت نام آماده کنند و لذا از این جهت فرصت مان محدود است، ولی ان شاءالله با شروع پیش ثبت نام که به مدت یک هفته هم می‌تواند ادامه پیدا کند، کار وارد روند اجرایی خود می‌شود.

سؤال: آن چه به عنوان پیش ثبت نام تدبیر شده، مواردی که در آن تعریف شده چقدر جلوگیری خواهد کرد از ثبت نام افرادی که اساساً نباید ثبت نام کنند؟

 

وحیدی: در پیش ثبت نام یک مدارکی مورد احتیاج است؛ مدارک تحصیلی است، برای آنان که مرد هستند پایان خدمتشان مورد نیاز است، عدم سوء سابقه احتیاج است، بحث دو تابعیتی نبودن مطرح است که این‌ها را از دستگاه‌های مختلف باید بگیرند و داشته باشند. طبیعتاً با وجود این مدارک کار خیلی سهل‌تر قابل رسیدگی است و طبیعتاً موقعی که به ثبت نام نهایی خواهیم رسید ان شاء الله دیگر این موضوعات را نخواهیم داشت و حتماً به روانی و سهولت از یک طرف، به دقت و توجه ویژه به کسانی که داوطلب واقعی هستند حتماً کمک خواهد کرد.

سؤال: فشار‌های قبلی در بررسی صلاحیت‌ها هم به تبع آن کاهش پیدا خواهند کرد.

وحیدی: بله؛ فرصت خوبی در این قانون پیش‌بینی شده، فرصت کم برای ارزیابی صلاحیت‌ها می‌توانست به ضرر خود داوطلبان هم تمام شود، اما در فرصتی که پیش بینی شده در قانون امکان این هست که با فرصت کافی چه بخش اجرا، چه بخش نظارت به خوبی به کارشان بپردازند و لذا از این حیث حتماً به نفع داوطلبان هم خواهد بود. مهلت پیش بینی برای ارزیابی‌ها خیلی بهتر شده، به ذهنم می‌رسد، حالا باید دقیق محاسبه کنیم، فکر می‌کنم مثلاً شصت روز نزدیک دو برابر، کمی بیش از دو برابر فرصت پیدا شده که در این طول مدت بشود همه چیز را ارزیابی کرد.

 

سؤال: بحثی که مهم است و همیشه در فضای انتخابات داغ می شود؛ بحث استعفاء ها است. کسانی که باید استعفا کنند از شغل و مسندی که دارند در قانون فعلی راهکارهایی که وجود دارد بر نظارت و پایش استعفاهای آنها چگونه تعریف شده است؟

وحیدی: بر اساس قانون قبل، زمان استعفاها را اعلام کردیم و عزیزانی که مایل بودند که داوطلب شوند تا حالا استعفاهایشان را داده باشند. بر اساس آن ترازی که قانون مشخص کرده بود مثلاً از مدیرکلی به بالا که استعفا دهند باید کار انجام شده باشد که بر اساس آن قانون قبل که الآن در این قانون هم مورد توجه بود، یعنی هیچ نکته اش اصلاح نشده و تغییری نکرده، آن استعفا باید تا الان انجام شده باشد.

سؤال: برویم سراغ مبحثی که بین صحبت های شما هم مورد تأکید قرار گرفت؛ بحث تبلیغات نامزدها. اولاً فرصت و زمانی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده به چه صورتی است؟ آیا کافی است برای شناسایی و شناساندن یک فرد به عنوان نامزد در این مرحله؟ و نکته مهم تبلیغاتی هست که در فضای مجازی می تواند تعریف شده باشد و باید رویکرد و تعریف جدیدی برای آن اتخاذ ‌شود. از برنامه‌ریزی‌های وزارت کشور در این باره برای ما بگویید.

وحیدی: بله؛ زمان مدت تبلیغات تغییر چندانی نکرده, همانی است که در قانون قبلی هم بوده؛ آن فرصت و محدودیت تبلیغات به همان ترتیب است ولی پیش‌بینی شده که بر اساس آن چه که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بود که می توان از امکانات دولتی به طور مساوی بین داوطلبان شرایطی را فراهم کرد که بتوانند استفاده کنند، در این قانون هم مورد توجه واقع شده و این می تواند یک فرصت خیلی خوبی بدهد به ویژه برای کسانی که امکان مالی خاصی ندارند که خودشون بتوانند تبلیغات کنند و می توانند از این امکاناتی که باید پیش بینی شود بر اساس قانون و بر اساس امکاناتی که در هر نقطه‌ای که اینها کاندید هستند بتواند در اختیارشان قرار بگیرد. در کنار آن، این تبلیغات یک چارچوب‌ هایی هم دارد که آن شیوه نامه اش ابلاغ خواهد شد. بر اساس آن شیوه نامه، برگرفته از قانون باید بر طبق آن عمل شود.

سؤال: الآن در این شیوه‌نامه فرصت فضای مجازی و همچنین ابزارهای نظارتی در فضای مجازی برای داوطلبین و همچنین در نهایت برای نامزدها تعریف شده؟

وحیدی: آن بحث فضای مجازی به‌ هر حال آن محدودیت‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. فرض بر این است که تبلیغات در همه حوزه‌ها فرق نمی کند در فضای مجازی و غیرمجازی از یک ضابطه واحدی پیروی می کند و طبیعتاً این ضابطه واحد باید بر همه آن حاکم باشد.

سؤال: مهم‌ترین ابزارهای نظارتی وزارت کشور در حوزه تبلیغات و موضوع تبلیغات؛ چه در حوزه فضای مجازی، چه در هر حوزه‌ای که در سالیان و دوره‌های متفاوت و انتخاب های متعدد شرکت کردند چیست؟

وحیدی: یک کارگروه تبلیغات شکل بگیرد و بر تبلیغات نظارت و کنترل می‌کند که برابر ضوابط صورت بگیرد.

سؤال: انتخابات الکترونیک؛ موضوعی که همیشه مطرح بوده و ما به دنبال فراهم کردن زیرساخت هایش بودیم، الآن با قانونی که ما پیش رو داریم و مصوبه‌ای که منتظر ابلاغ آن هستیم، فکر می‌کنید چقدر از مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی فراهم شده و فراهم شود؟

وحیدی: انتخابات تقریباً بیست و پنج فرایند دارد، بعضی فرایندهایش قبل از انتخابات بعضی حین و بعضی بعد از انتخاب است. آن چه که بیشتر مردم درگیرش خواهند بود؛ از در حین انتخابات دو مسأله اساسی است؛ یکی احراز هویت است که الکترونیکی کاملاً انجام می شود. یک بحث هم شمارش آرای الکترونیکی است که شمارش آراء البته پیچیدگی ‌اش بیشتر است. در این قانون پیش‌بینی شده که ما تا یک هشتم از صندوق‌های رأی را که باید صندوق به تعبیری هوشمند باشد برای این کار می توانیم ایجاد کنیم و تا یک هشتم آن می تواند به شکل انتخابات هوشمند صورت بگیرد. که البته این را باید با عزیزانمان در شورای نگهبان به توافق برسیم. چون آنها هم از موضوع بحث نظارتشان ممکن است نقطه نظراتی داشته باشند که بتوانیم آن را هم ساماندهی کنیم. پس این دو مسأله می شود؛ احراز هویت و شمارش آراء که احراز هویت همه الکترونیکی می شود، شمارش آراء هم به همین ترتیب یک حداقلی پیش بینی شده در قانون که این حداقل را تلاش می کنیم که انجام دهیم. البته چه بسا بیشتر از آن هم بشود انجام شود، ولی با نظارت شورای نگهبان؛ این را ما هماهنگ باشیم که مورد تأیید بخش نظارت هم باشد این کار.

سؤال: بقیه زیرساخت هایی باید برای آن فراهم شود برای مراحل دیگر و رویکردهای متفاوت وزارت کشور، کی فکر می کنید فراهم شود؟

وحیدی: از بدو امر، کار به شکل الکترونیکی صورت می گیرد، همین ثبت نامی که اشاره شد از ۱۶ مرداد به شکل الکترونیکی اتفاق می افتد. بعد استعلامات؛ بخش قابل توجهی؛ آنها که ممکن باشد به شکل الکترونیکی صورت می گیرد.

سؤال: از این۲۵ فرایندی که اشاره کردید، چند فرایندش الکترونیکی است و بقیه کی کامل می شود این چرخه به شکل الکترونیکی؟

وحیدی: ما تلاش مان را داریم که غیر از آن بحث شمارش هوشمند که به شکل مخصوص باید مورد تأیید و تأکید قرار بگیرد تا مسائلش حل و فصل شود، تلاشمان برای این که عمده فرآیندهای دیگر را یا کامل الکترونیکی یا بخشی را حتماً الکترونیکی انجام دهیم.

سؤال: خبر روز را با هم پی بگیریم، بحث موضوعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت به حذف آن موافقت کردند؛ بحث تناسبی شدن انتخابات. رویکرد دولت به تناسبی شدن انتخابات چیست؟

وحیدی: به ‌هرحال تناسبی شدن انتخابات موضوعی بود که برای تهران پیش‌بینی شده بود در قانونی که مورد اشکال و ابهام قرار گرفت و این را در مجلس شورای اسلامی نهایتاً حذف کردند. این دو نگاه است که بعضی نگاه نظام تناسبی را یک نظام مثبت می دانند و می گویند این نظام تناسبی می تواند در واقع عاملی باشد که گروه‌های مختلف و جریانات مختلف علاقه‌مند می‌شوند به مشارکت چون به‌ هرحال درصدی از نمایندگان خودشان را می توانند در نظام تناسبی به مجلس بفرستند و این خودش یک انگیزه بیشتری درست می‌کند و مشارکت بیشتر ایجاد می کند. مخالفین هم حرف‌های دیگری دارند. در هرحال نظارت تناسبی هم مخالفانی ‌داشت و هم موافقانی و نهایتاً نتیجه این شد که فعلاً در این دوره لااقل از قانون حذف شد ولی در هر حال یک نظام شناخته شده ای است نظام تناسبی در دنیا، در مقابل البته آن چه که در قانون پیش‌بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود، نظام تناسبی، و ترکیبی اکثریتی بود یعنی ترکیبی از اکثریت و تناسبی بود. برای تهران که با توجه به اشکالاتی که گرفته شد هم به لحاظ محتوایی، هم به لحاظ ابهاماتی که بود و مجدداً برگشت داده شد، نهایت کار به حذف آن منجر شد.

سؤال: برویم سراغ یک بحث بسیار مهم در سیاست های انتخابات، حالا آن چیزی که مورد تأکید هم هست؛ زمینه‌سازی قانون برای مشارکت حداکثری در انتخابات با موضوعاتی که شما در امور داخلی کشور هم دارید فکر می‌کنید که چه زمینه‌هایی باید فراهم شود و تا چه حد زمینه برای مشارکت حداکثری در انتخابات فراهم هست؟ کدام موارد، مهم است؟ چه موضوعاتی باید فراهم باشد؟

وحیدی: انتخابات همان طور که اشاره کردم یک جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد در نظام ما، حضرت امام زیر بمباران ‌های شدید دشمن هم حاضر نشدند یک روز انتخابات به تأخیر بیفتد و رهبر معظم انقلاب با صلابت از بنیاد های انتخاباتی در فتنه ۸۸ آنچنان از این بنیادها دفاع کردند که جمهوریت نظام را برای همیشه تثبیت کردند. انتخابات در واقع ترجمه همان جمهوریت نظام و مورد تأکید دلسوزان انقلاب و در رأس آنها حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بوده، طبیعتاً این آن نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی است که البته دشمنان ما همواره تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند و لذا احتمالاً در این هفت هشت ماه باقی مانده این آتشبارهای آنها علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط و شایعه‌پراکنی و شایعه سازی مردم عزیز ما را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند. البته همیشه هم تیرشان به سنگ خورده، من فکر می‌کنم که ان ‌شاء الله ما انتخابات پرشوری خواهیم داشت و دشمنان ما که مخالف مردم‌سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می دهند، جالب است که اینها خودشان را طرفدار مردم نشان می دهند و از طرف دیگر مخالفت می‌کنند با حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان که خیلی قابل توجه و البته عبرت آموز است. ان ‌شاء الله انتخابات بسیار پرشور و خوبی خواهیم داشت.

سؤال: این صحبت ها مرا برد به سمتی که درباره جایگاه احزاب از شما پرسش کنم، مدت‌ها در بازه های زمانی متفاوت درباره جایگاه احزاب و نقشی که می توانند در انتخابات داشته باشند صحبت‌هایی شنیدیم حرف‌هایی مطرح بود، الآن در مصوبه‌ای که به زودی به قانون تبدیل خواهد شد با ابلاغ، فکر می‌کنید چه سازوکارهایی تدبیر شده و آن چیزی که تدبیر شده در روند کار، نسبت به گذشته چه تفاوت‌هایی را حاصل می کند؟

وحیدی: ما اکنون بیش از۱۳۰ حزب؛ اعم از ملی و استانی داریم و چند جبهه که اینها به طور رسمی شناسنامه دارند در وزارت کشور، ما همواره در جلساتی که با این احزاب داشتیم و همین الآن و از همین جایگاه هم تشویق می کنیم و فکر می‌کنیم که یکی از کارهای مهم احزاب؛ حضور در انتخابات هست، هم تشویق مردم و هم تشویق هوادارانشان برای حضور چشمگیر در انتخابات و بیایند کاندیداها و داوطلبان خودشان را معرفی کنند و در میدان فعال باشند و ما هم همه زمینه‌ها برای این حضور فعال آنها در انتخابات به‌ویژه و البته در حوزه‌های دیگری که فضاهای سیاسی دیگری که حوزه فعالیت احزاب است و لازم است که فعال باشند ما فراهم می‌کنیم و فراهم هم است. جلساتی هم با احزاب مختلف در این رابطه گذاشته شده و امیدواریم احزاب هم با حضور گسترده خودشان در انتخابات بتوانند به شور و نشاط انتخابات هر چه بیشتر کمک کنند.

سؤال: هم با احزاب جلسات برگزار شده هم با استان ‌ها برای اینکه آمادگی لازم را برقرار و برگزار کنند در جهت همان موضوعی که شما توضیحی درباره آن دادید، یعنی رشد حداکثری مشارکت مردم در انتخابات، آخرین برنامه‌ریزی ‌هایی که برای استان ‌ها صورت گرفته چه برنامه‌ریزی‌ هایی است؟

وحیدی: ستاد انتخابات در سطح وزارت کشور که تا حالا ۱۰ جلسه گذشته، کمیته‌های تخصصی اش را تشکیل داده، در استان ها هم به ستادهای انتخاباتی تشکیل شدند، حدود پنج جلسه غالب آنها حداقل داشتند، کارگروه‌های انتخاباتی هم در سطح فرمانداری ها تشکیل شده، جلسات آموزشی و توجیهی برای همه فرمانداران و در سطح استان ‌ها برقرار شده، تقریباً فقط یک مورد باقی مانده، هفت گروه کرده بودند دوستان ما برای اینکه کار را در سطح استان ‌ها و شهرستان ‌ها فعال کنند که فعال شده، کاملاً فعال و آماده هستند و زیر ساخت‌ها در وزارت کشور خیلی خوب است و آماده یک شروع خیلی خوب هستیم.

سؤال: قرار بود که دولت یک لایحه جامع انتخابات را آماده کند و تحلیل و تقدیم مجلس شورای اسلامی کند، الآن در چه مرحله‌ای است؟

وحیدی: بله این لایحه تهیه شد در وزارت کشور، در دولت هست، در کمیسیون‌های دولت طبیعتاً بررسی می‌شود و بعد می آید در صحن دولت تصویب می‌شود و ارسال می‌شود به مجلس شورای اسلامی.

سؤال: فکر می کنید چقدر زمان می برد در مدت بررسی و تقدیمش به مجلس؟

وحیدی: این جمله را تکمیل کنم؛ اما طرحی که در مجلس شروع شده بود چون از قبل عزیزان در مجلس شورای اسلامی طرح را شروع کرده بودند، با همکاری خوبی که با عزیزان در مجلس شورای اسلامی انجام شد قرار شد که ما همین طرح را جلو ببریم و تا اینجا رسید و ما آن را آماده می کنیم، البته مطمئن نیستم دیگر به این دوره از مجلس برسد با توجه به موضوعاتی که مجلس موارد متعددی که در دستور کار دارد ولی ما امیدواریم که مراحلش را با سرعت بیشتری طی کنیم در کمیسیون‌های دولت و بعد در دولت تصویب و ارسال شود.

سؤال: آن جا که صحبت کردید از اثرگذاری انتخابات در سرنوشت مردم برای یک کشور و همچنین در معیشت شان و ارکان و اجزای مختلف زندگی‌شان، برویم سراغ یکی از پیکان هایی که به این سمت برمی‌گردد؛ انتظارات وزارت کشور و مجموعه ای که تلاش می‌کنند در جهت برگزاری انتخابات از رسانه ‌ها؛ به ویژه فضای مجازی در جهت اینکه نامزد، فردی را معرفی کنند که در جهت منافع ملت و نظام باشد.

وحیدی: بله؛ رسانه ها یک رکن مهم در همه امور، ازجمله در بحث انتخابات هستند. اینکه رسانه ها اولاً فضا را یک فضای کاملاً مثبت و پر نشاط برای حضور گسترده مردم داشته باشند، اجازه بدهند که حرف‌های خوب و شنیدنی بهتر گفته بشود، بهتر دیده شود و بهتر شنیده شود. مراقبت کنند و مراقبت کنیم همه ما که تلاش‌های دشمن برای ناامید سازی و جلوگیری از حضور گسترده مردم، ما حرکت خوب و مثبت و فعال رسانه ‌های مسئول و رسانه‌ ملی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی بتوانند این نقش را ایفا کنند؛ هم مانع آنها باشند و هم زمینه‌ساز این حضور باشند. رسانه هم به ویژه رسانه ملی که همیشه نقش برجسته و مثبت خودش را داشته، ان‌شاءالله در این موضوع هم خواهد داشت. امیدواریم که همه رسانه‌ها همین نقش مثبت را داشته باشند. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که ما تشویق کنیم مردم را بیایند برای تعیین سرنوشت خودشان مشارکت کنند. منفعت ملی، مصلحت ملی، امنیت ملی و وحدت ملی همه اینها در گروی حضور و مشارکت هرچه بیشتر مردم عزیزمان است و رسانه ها باید این مسئولیت را ان شاء الله به خوبی دنبال کنند و فکر می کنم انتظار قاطبه مردم هم از رسانه؛ همین باشد.

سؤال: موضوعات مختلفی درباره مصوبه‌ای که به زودی تبدیل به قانون خواهد شد یعنی قانون انتخابات راجع به آن صحبت کردیم، اگر نکته و مطلبی باقی مانده بفرمایید، وگرنه بپردازیم به یک نکته همیشگی و آن هم برنامه‌ریزی معاندان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در مقاطع متفاوت زمانی دارند برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه مانع رشد ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران شوند و الآن هم بسیار دارند تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی‌هایشان و برنامه‌سازی‌هایشان که جلوی حضور حداکثری مردم را پای صندوق انتخابات بگیرند.

وحیدی: همین‌طور است، من نکته‌ای که می خواهم بگویم، باز تأکید که چون فرصت محدود است، همه داوطلبان عزیز به سرعت آماده شوند، در پیش ثبت نام شرکت‌کنند. در خصوص تلاش دشمن هم اشاره کردم آنها انتخابات پرشور خار چشم آنهاست، انتخابات مظهر همبستگی ملی و اقتدار ملی است و آنها این را نمی خواهند. مظهر توجه به منافع ملی است، دشمنان ما این را نمی خواهند، مظهر قدرت ما در مقابل همه دشمنان بیرونی است، دشمنان ما نمی خواهند ما این قدرت را داشته باشیم و حتماً در مقابل این تلاش‌هایی خواهند کرد اما مردم فرهیخته و عزیز ما حتماً عنایت خواهند داشت و به تلاش‌های دشمن مثل همیشه؛ پاسخ منفی خواهند داد و او را ناامید خواهند کرد.

سؤال: یک مرور سریع هم داشته باشیم بر مراحل انتخابات. ۱۶ مرداد پیش ثبت نام آغاز خواهد شد، مراحل بعدی را خیلی با سرعت توضیح دهید.

وحیدی: در این مرحله اسناد و مدارکی که لازم است شناسایی می‌شود و آنها احراز می شود.

سؤال: چند روز زمان دارند در این مرحله؟

وحیدی: این مواعد زمانی اش باید طبق قانون جدید کاملاً جزئیاتش قطعی شود چون یک مقداری ممکن است در زمان بندی ها؛ تفاوت‌هایی داشته باشد.

سؤال: پس منتظر بمانیم برای قانون جدید؟

وحیدی: بله؛ در یک اطلاعیه ای کاملاً این مواعد زمانی را به دوستان اعلام خواهیم کرد.

سوال : پس منتظر ابلاغیه و دستور جدید وزارت کشور در خصوص انتخابات خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ