در جلسه بخشداری چه گذشت؟/ عشایر سالهاست به حال خود رها شدند
در جلسه بخشداری چه گذشت؟/ عشایر سالهاست به حال خود رها شدند
جلسه بررسی مسائل ،مشکلات روستاها و ساماندهی عشایر بخش چاروسا با حضور رئیس ادارهدتعاونی روستایی و رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه در محل بخشداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبردیشموک؛امروز صبح جلسه بررسی مسائل ،مشکلات روستاها و ساماندهی عشایر بخش چاروسا با حضور بخشدار ، رئیس اداره تعاونی روستایی ،رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه و دهیاران در محل سالن جلسات بخشداری برگزار شد.

 

بخشدار چاروسا این روزها به صورت جهادی پیگیر مشکلات مردم است و با دعوت از مدیران استانی و شهرستانی به بخش محروم چاروسا با شجاعت کامل دنبال محرومیت زدایی در نقاط مختلف بخش است.

 

بخشدار چاروسا در این جلسه ضمن خیرمقدم به روئسای امور عشایری و تعاون روستایی شهرستان کهگیلویه گفت: هدف از برگزاری جلسات و دعوت از مدیران استانی و شهرستانی پیگیری مشکلات مردم است و در آینده این رویه ادامه خواهد شد و در بعد نظارتی تمام مسئولین را پاسخگو خواهم کرد.

 

ایزدخواه افزود: عشایر چاروسا سالهاست که به حال خود رها شدند و از هیچ گونه امکانات اولیه و حتی جاده دسترسی مناسب برخوردار نیستند و باید در اسرع وقت جاده های دسترسی بازگشایی یا بهسازی شوند.

 

وی به مشکل اصلی روستاها و عشایر چاروسا اشاره کرد و گفت: سالهاست که در این منطقه مشکل توزیع یا سهمیه آرد وجود دارد و روزانه مراجعات مردمی زیادی داریم که نسبت به کاهش سهمیه یا توزیع آرد اعتراض دارند.

 

ایزدخواه اظهار کرد: از سهمیه چاروسا که نباید در تمام حوزه ها و زمینه کاسته شود حتی از آرد چاروسا هم باید زده شود؟ چرا؟ در گذشته از جاده از اعتبارات استانی، اعتبارات گردشگری، وام های خود اشتغال زایی ، اعتبارات ورزشی، از آبخیزداری و سهم مناطق محروم و دهها مورد دیگر زده شد و به نقاط دیگر اختصاص داده شد، میگوئید نه! پس چرا ما انباشت مشکلات و انبوه پروژه های نیمه تمام داریم؟ حتما در یک جایی بی عدالتی صورت گرفت حتما جابجایی اعتبار داشتیم.

 

وی گفت: باید عشایر و روستاهای چاروسا به حق خود برسند و سوء مدیریت ها یا بی عدالتی و کمبود ها در گذشته برای این مردم جبران شود.

 

بخشدار چاروسا در ادامه با بیان اینکه باید تکلیف عشایر چاروسا مشخص شود گفت: آرد سهمیه و جاده دسترسی عشایر ایل طیبی باید از سهمیه چاروسا کم شود یا به اسم چاروسا باشد ولی از نظر تقسیمات کشوری جزء دیگر مناطق محسوب شوند؟ انتظار است مسئولین مربوطه این موضوعات را پیگیری کنند و اجازه ندهند که مردم در بلاتکلیفی و سردرگم مسائل اداری باشند یک بار برای همیشه باید این موضوعات حل شود.

 

وی تاکید کرد: مناطق عشایری چاروسا باید از نظر تقسیمات کشوری هم جزء چاروسا باشند و در صورت احداث جاده برفکوه یا جاده دسترسی مناسب این خواسته بحق عشایر و مردم چاروسا باید هر چه زودتر عملی گردد.

 

ایزدخواه در پایان گفت: به صورت ویژه به مناطق عشایری و روستایی چاروسا نگاه شود و مشکل توزیع و سهمیه آرد را یک بار برای همیشه حل کنید.

 

محمد رشید مصباح زاده رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان کهگیلویه در این جلسه گفت: تعاون روستایی در گذشته در بخش چاروسا خدمات ارزنده ای را به مردم ارائه داد، بعد از حذف کالاهای یارانه ای در دولت های گذشته خدمات تعاون روستایی کمرنگ شد حتی با توجه به همین محدودیتی که به وجود آمد باز هم تعاون روستایی در چاروسا فعال است و همچنان به خدمت رسانی به مردم محروم چاروسا ادامه می دهد.

 

مصباح زاده افزود: در چاروسا عاملین توزیع آرد ما فعال هستند و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۶۵۰۰ کیسه آرد و ۵۰ تُن کود در بخش چاروسا توزیع شد.

 

وی به توزیع نفت در چاروسا هم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ در چاروسا نزدیک به ۶۰۰ هزار لیتر بین روستاهای شوتاور،قلعه بنی،بی سیدون ،کلاب و کمردوغ توسط تعاون روستایی توزیع شد.

 

وی در پایان گفت: مهمترین مشکل ما در توزیع و سهمیه آرد تفکیک نبودن جمعیت عشایری و روستایی است که این مشکل در خود بخش باید پیگیری شود و نماینده عشایری و تعاونی روستایی در بخش با کمک دهیاران با نظارت بخشدار نسبت به تفکیک بر اساس آمار خانه بهداشت ها اقدام کنند تا توزیع بر اساس عدالت باشد و مردم از این بی نظمی توزیعی نجات پیدا کنند.

 

فریدون پاکباز در این جلسه گفت: مردم و دهیاران باید از وظیفه امور عشایری اطلاع داشته باشند. امور عشایری فقط به مناطق عشایری خدمت رسانی خواهد کرد و این خدمت رسانی در حوزه های مختلف است.

 

پاکباز افزود: اداره امور عشایری آماده مقابله با هر گونه بحران است و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است و در کنار عشایر چاروسا خواهد بود و از هیچ تلاشی جهت کاهش مشکلات دریغ نخواهد کرد.

 

رئیس امور عشایر کهگیلویه گفت: در سال ۱۴۰۲ خدمات خوبی به عشایر چاروسا ارائه خواهد شد و اعتبارات خوبی هم در نظر گرفته شد.

 

وی به جاده های دسترسی به عشایر چاروسا و دیشموک اشاره کرد و گفت: امسال ۶۰۰ کیلومتر جاده عشایری با اعتباری بالغ بر ۲،۵میلیارد تومان بازگشایی می شود و دو دهنه پل و ابنیه فنی با مبلغ ۵ میلیارد تومان در منطقه سبزمیر احداث خواهد شد.

 

پاکباز بیان کرد: برای ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، سوخت‌های فسیلی نفت سفید و گاز مایع در بین عشایر توزیع خواهد شد.

 

وی با اشاره به استفاده از سامانه‌های یا پنل خورشیدی و انرژی‌های نو افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر کوچ رو بخش چاروسا واگذار می کنیم که بتوانند از این طریق روشنایی برای خود ایجاد کنند.

 

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه در ادامه گفت: ۷ رشته از چشمه‌های عشایری و سکوهای مناسب بتتی برای عشایر بخش بهسازی خواهد شد.

 

وی در پایان ضمن تشکر از پیگیری های بخشدار محترم گفت : در زمینه تامین لوله های آب برای عشایری که نیاز داشته باشند آماده همکاری هستیم .

 

در پایان این جلسه نماینده امور عشایری و تعاونی روستایی در بخش و دهیاران هر کدام نسبت به مشکلات حوزه مربوطه خود نکاتی را ایراد کردند.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ