درآمد ۵۰۰ میلیارد ریالی برای بهره برداران گیاهان دارویی
درآمد ۵۰۰ میلیارد ریالی برای بهره برداران گیاهان دارویی
میزان درآمد بهره برداران محصولات گیاهان در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» آغاز شده گفت: میزان درآمد بهره برداران این محصولات در استان طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

گودرز باقری فرد افزود: بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی نصیب مالکان مراتع یا صاحبان عرف در کهگیلویه و بویراحمد که از اهالی جوامع عشایر هستند می‌شود و بخشی نیز به کارگران پرداخت می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: هم اکنون برداشت شیرانه گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان در حال انجام است که انتظار می‌رود ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» و «باریجه» در عرصه‌های مذکور برداشت شد.

باقری فرد با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود افزود: شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره یه اینکه تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» رفته است گفت: این مقدار گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از «تنگ سرخ بویراحمد»، «کوه خامین باشت»، «کاکان»، «کوه سیاه» و «کوه سفید لنده»، «دمه سادات» و «شبلیز دنا» کشت شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: یکی از برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

گیاه «آنغوزه» به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می‌رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ‌های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آن‌ها تا ۶۰ سانتی متر می‌رسد.

انتهای پیام

  • نویسنده : مالک آهنگ