برپایی جشنواره غذا‌های سالم در مدارس
برپایی جشنواره غذا‌های سالم در مدارس
به همت جمعی از دانش آموزان جشنواره و نمایشگاه غذای سالم در دبیرستان عفاف و بنت الهدی لیکک برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، در این جشنواره که با شعار زندگی سالم و غذای سالم برگزار شد ۱۰ گروه دانش آموزی و فرهنگیان بهمئی در تهیه و پخت غذا‌های سالم با هم رقابت کردند.
استفاده از غذا‌های سالم بومی و محلی مانند آش کارده، آش دوغ، نان کلگ از جلوه‌های این نمایشگاه است.
مسعود فرحبخش، مدیر آموزش و پرورش بهمئی، در حاشیه بازدید از این نمایشگاه غذایی  با بیان اینکه، دانش آموزان در طول سال تحصیلی بیشترین ساعات وقت خود را در مدارس می‌گذارند و توجه به تغذیه آن‌ها و سلامت غذایی مهم است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی از برگزاری برنامه‌های مختلف با موضوع تغذیه سالم با همکاری آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از آنجایی که دانش آموزان در حال رشد هستند و یک سوم ساعات روز را در مدرسه سپری می‌کنند، وعده غذایی سالم از اهمیت زیادی دارد و بهتر است همراه با نان، پنیر و گردو، تخم مرغ، شیر کم چرب و عسل باشد و یا از محصولات سالم محلی استفاده شود.
هاشم طاهری با بیان اینکه،  دانش آموزان باید سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده را در طول روز داشته باشند افزود: مصرف لبنیات به‌ویژه شیر کم چرب برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن دانش‌آموزان ضروری است و خوردن تخم مرغ به دلیل وجود پروتئین و فسفر می‌تواند نقش اساسی در حفظ سلامت و درمان ضعف فکری داشته باشد.
الهام پورمقدم کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی  هم با بیان اینکه، صبحانه یکی از وعده‌های غذایی بسیار مهم دانش آموزان است که در سلامت جسمی و فکری آن‌ها نقش موثر دارد افزود: نخوردن صبحانه باعث می‌شود قند خون دانش‌آموزان پایین آمده و آنان توانایی یادگیری در مطالب درسی را نداشته باشند.
وی با بیان اینکه دانش آموزانی که در مدرسه چیپس و پفک استفاده می‌کنند، سیری کاذب در آن‌ها ایجاد شده و از خوردن غذایی که مواد مغذی و مقوی دارد و موجب رشد کودک می‌شود جلوگیری می‌کند و جزو مواد غذایی کم ارزش است، ادامه داد: بهتر است به جای این خوراکی‌ها از میوه‌های خشک مانند انجیر خشک، توت خشک، برگه زردآلو و هلو، انواع مغز‌ها از جمله بادام، پسته، گردو به عنوان میان وعده در مدرسه استفاده شود.
کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بهمئی گفت: خوراکی‌های مجاز بوفه مدارس نیز باید شامل انواع کیک، کلوچه و بیسکویت‌های ساده و بدون کرم و ساندویچ‌های سالم مانند پنیر و نان باشد همچنین نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه‌های مصنوعی برای دانش آموزان به عنوان میان وعده در ساعات حضور در مدرسه توصیه نمی‌شود.
الهام پور مقدم ادامه داد: مصرف سبزیجات، صیفی جات و میوه‌ها به عنوان میان وعده برای دانش آموزان بسیار توصیه می‌شود، زیرا می‌توانند به عملکرد فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن کمک کند.
در شهرستان بهمئی ۱۰۰ دانش آموز به عنوان سفیران سلامت به دیگر دانش آموزان در خصوص تغذیه سالم آموزش می‌دهند.
انتهای پیام /
  • نویسنده : مالک آهنگ