بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته ایمنی کار جذب بازار کار می‌شوند
بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته ایمنی کار جذب بازار کار می‌شوند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد از تعطیی 7 مرکز علمی کاربردی مهم در استان در طول سنوات اخیر خبر داد.

به گزارش خبر دیشموک ، نشست خبری علی‌اکبر دسترنج رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها برگزار شد.

در این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تاریخچه ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در دهه هفتاد برای تربیت تکنسین و متخصصین و رفع مشکلات مردم پیشنهاد طراحی و راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی داده شد هدف اصلی در دوره دو ساله این بود که افرادی تربیت شوند و مهارت ویژه داشته باشند و بعد از آن بتوانند اشتغالزایی و کارآفرینی در جامعه ایجاد کنند.

وی در ادامه گفت: دوره کاردانی دو ساله و کارشناسی ناپیوسته داریم مهمترین ویژگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و تفاوت آن با سایر دانشگاه‌ها این است که محتوا و برنامه درسی این دانشگاه مبتنی بر بازار کار و با هدف اشتغال باشد.

این مسئول افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی شورای برنامه ریزی درسی داریم وظیفه آن شناخت بازار کار است و در هر منطقه بر اساس ظرفیت ها چه نیازی در بازار کار وجود دارد.

این مسئول دانشگاهی یادآور شد: در دانشگاه همه رشته ها در چهار قالب دسته بندی می شود که صنعت و کشاورزی و مدیریت خدمات و فرهنگ و هنر بوده و همه رشته های ما در دو مقطع زیر مجموعه این چهار گروه است.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف ما تربیت متخصص است که بعد از فارغ‌التحصیلی باری از دوش جامعه برداشته و متکی به دولت ها نباشند و کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند از دلایل موفقیت دانشگاه مدرسین آن هستند آنها در بازار کار و صنعت بوده و شناخت کافی از کار دارند افرادی که سالهای سال در شغل‌ها و حرفه‌ها کار کرده‌اند.

این مسئول در ادامه گفت: در دانشگاه هم علم و عمل را با هم داریم از مباحث مهم ارتباط صنعت و دانشگاه است از مشکلاتی که در نظام آموزشی عالی است فارغ‌التحصیلان ما شناختی از بازار کار ندارد و حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه است در دانشگاه جامع علمی کاربردی تا حدودی این مشکل برطرف شده است ۷۰ درصد محتوای دانشگاه عملی و بقیه تئوری است و در کنار آن مراکز علمی کاربردی در کنار صنعت داریم که بسیاری از کلاس های درس در کنار خط تولید برگزار می‌شود و بخشی از مزیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی و تفاوت آن با سایر دانشگاه‌ها است.

وی به آماری از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قریب به ۵۲۰۰ دانشجو داریم که در رشته های مختلف مشغول به تحصیل هستند در مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد قبول شدگان ما ۳۲۷۰ نفر بودند ۵۱ رشته کاردانی در سطح استان و ۴۱ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته داریم بیش از ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشته ایم که تعداد قابل ملاحظه از آنها جذب بازار کار شدند.

وی گفت: تعدادی در مراکز خصوصی و تعدادی در مراکز دولتی در حال کار هستند تعداد مدرسین ما بیش از ۶۳۰ نفر است که کارآزموده و باتجربه بوده و با صنعت و جامعه ارتباط دارند.

دسترنج افزود: تعداد ۷ مرکز آموزشی در سطح استان داریم که چهار مرکز در شهر یاسوج دو مرکز در گچساران و یک مرکز هم در دهدشت مشغول به فعالیت هستند.

دسترنج یادآور شد: تعداد مراکز ما در سال‌های گذشته بیشتر از اینها بود که در سنوات اخیر بنا به دلایلی تعطیل شدند مرکز هلال احمر مرکز بهزیستی مرکز میراث فرهنگی برخی از مراکز خوب دیگر ما در سال‌های گذشته تعطیل شدند برنامه داریم که بر اساس ظرفیت ها امسال بخشی از آنها را برگردانیم در کل ۱۴ مرکز داشتیم و در زمانی ۱۲ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل بودند و مراکز ما تعطیل شدند.

وی در ادامه گفت: در استان ما ظرفیت هایی مثل کشاورزی گیاهان دارویی و گردشگری و همچنین نفت و گاز ظرفیت های بسیار خوبی است که همه مورد استقبال قرار می گرفتند و تعطیل شدند در حال حاضر در بخش صنعت و خدمات و فناوری اطلاعات دانشجو داریم در بخش صنعت نفت و گاز هر چند مرکزی وجود ندارد اما رشته هایی داریم که دو رشته نفت و گاز در مرکز گچساران وجود دارد اما مرکز مستقلی برای نفت و گاز نداریم همچنین رشته ایمنی  کار خیلی مهم است چون مورد نیاز بوده و در محیط کسب و کار نیاز به آن است بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته ایمنی کار جذب بازار کار می‌شوند و چند درصد هم در حال تحصیل هستند.

وی در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین مأموریت ما افزایش توان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان و مهارت محور بودن دوره تحصیلی است که لازم است ارتباط با صنایع و بازار کار را بیشتر کنیم و تعامل خوبی با مجموعه مدیران استانی و شهرستانی داشته باشیم نیازها را بشناسیم رشته ها را ایجاد کرده و مشکلات را برطرف کنیم نیازهای عملیاتی بازار کار را احصا و برنامه ریزی داشته باشیم و بر اساس سند آمایش استان رشته ها را گسترش دهیم.

این مسئول افزود: احیای مراکزی که قبلا وجود داشتند از برنامه‌های اصلی ما خواهد بود برخی از ظرفیت ها در استان مغفول مانده در بحث صنایع‌دستی و گیاهان دارویی و نفت و گاز نیاز به مراکز آموزش علمی و کاربردی در استان داریم.

وی به دوره های آموزشی کوتاه مدت و مقطع دار در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دوره های کوتاه مدت برای ارتقاء توان مدیریت ها در صنعت و کارخانجات برگزار می شود همچنین از کارهای خوبی که برنامه داریم راه اندازی کسب و کارهای خانگی است که در دنیا به خصوص برای بانوان روی آن حساب می کنند و موجب ایجاد شغل و خلق ثروت می شود در دوره‌های کوتاه مدت نیاز به مدرک تحصیلی خاص نیست و از همه اقشار مختلف می توانند در این دوره ها شرکت کنند هر چند که استقبال بسیار خوب بوده اما در دانشگاه مغفول مانده بود.

دسترنج گفت: در کنار موضوعات آموزشی نگاهی هم به موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی خواهیم داشت خانه های خلاق را در استان ایجاد می کنیم مراکز متعددی در حوزه فناوری ایجاد خواهیم کرد و از مدرسین و کارآفرینان دعوت می‌کنیم تا ایده ها را ارائه دهند ایده ها ساخته و پرداخته می شود و در نهایت تبدیل به تجاری‌سازی خواهند شد.

انتهای پیام/