گفتگو|«کاظم فلاحی دوست» مدیرعامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد و هفته هلال‌احمر
گفتگو|«کاظم فلاحی دوست» مدیرعامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد و هفته هلال‌احمر
خوشبختانه هلال احمر در سال های اخیر دستاوردهای بسیار خوبی در کشور و استان داشته و برای هلال احمر همین بس که روسای جمهور ترکیه و سوریه از زحمات و تلاشهای مدیرعامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی قدردانی کردند همچنین مسئولان جهانی نیز اقدامات هلال احمر ایران را ارج نهاده و ستوده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،    جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیر دولتی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد.

هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود (کمیته بین‌المللی صلیب سرخ) باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و جنگ و غیره در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند.

شماره تلفن امداد و نجات هلال احمر۱۱۲ است هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در بر می‌گیرند دولت ایران در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تأسیس کرد که اکنون یکصد و یکمین سالروز تاسیس این نهاد در کشور است.

در همین خصوص کاظم فلاحی دوست مدیرعامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت یکصد و یکمین سالگرد تاسیس هلال احمر با قدردانی از تمامی حمایت‌های رسانه ها برای نیل به اهداف هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت که همکاران ما با کار رسانه‌ای شما اصحاب رسانه با انگیزه بیشتری کارهای خودشان را انجام می‌دهند و خبرگزاری فارس نیز به رسالت خود به صورت کامل عمل کرده و اقدامات این دستگاه را برای دلگرمی همکاران و همچنین بیان خدمات نظام جمهوری اسلامی در این بخش به خوبی در دستور کار قرار دارد او همچنین به تعدادی از سوالات ما پاسخ داد.

با چه امکاناتی به مردم استان و احیانا مسافران و گردشگران خدمات می‌دهید؟

در ۱۴ پایگاه ثابت و سیار آمادگی داریم که در بحث تصادفات جاده ای و ترافیکی و همچنین مسائل مربوط به کوهستان و بلایای طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی ها حضور فعال داشته باشیم اما تاکید داریم که در استان کهگیلویه و بویراحمد باید ظرفیت های لازم و بسترهای مناسب را برای کار داشته باشیم.

بر اساس آمایش سرزمین پنج پایگاه ثابت دیگر نیاز داریم که یکی از آنها در مسیر اقلید بوده که در آنجا پایگاه امدادی نداریم از مسیرهای مهم مواصلاتی استان است که این موضوع را باید مطالبه گری کنیم از طریق مسئولان ارشد استانی این موضوع پیگیری شده که پایگاه‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم متاسفانه این مسیر را توسط پایگاه بویراحمد پوشش می دهیم.

 در کدام نقاط دیگر نیاز به پایگاه دارید؟

در جاده مله‌‌شوره حتماً نیاز به پایگاه‌های امدادی داریم در مسیر پاتاوه دهدشت که خیلی از ترددها اکنون در آن انجام می‌شود پایگاه امدادی نیاز دارد چون این جاده به صورت رسمی افتتاح شده نیاز به آن دارد دو پایگاه ثابت یکی در گردنگاه یکی هم در مسیر قلعه دختر به دهدشت که باید در سه راهی راک مستقر شود سه بار در کمیسیون رد شده که با پیگیری های انجام شده قبل از عید به استان آمدند و در خصوص مسائل اعتباری هم پیگیر هستیم و در تیرماه کلنگ‌زنی داریم.

در مسیر گچساران به گناوه مسیر پرترددی داریم که پایگاه ندارد بیش از ۱۰ سال است که در حوزه هلال احمر برای افزایش پایگاه های شهری و جاده ای اقدامی انجام نشده است که اکنون در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم بهتر و راحت‌تر خدمات را ارائه دهیم.

در پایگاه‌های شهری چه نیازی دارید؟

در بعضی از شهرها با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر پایگاه شهری می‌خواهیم در دیشموک مجوزهای اولیه را گرفته‌ایم و به احتمال زیاد مجوز را به ما خواهند داد که در آنجا آمبولانس مستقر خواهد شد در قلعه رئیسی و پاتاوه و لوداب به دنبال پایگاه‌های شهری هستیم.

برای ایجاد چنین پایگاه های موضوع تعداد جمعیت و وسعت و میزان جاده‌های ارتباطی و آمار حوادث و تصادفات و موارد دیگر مورد بررسی قرار می گیرند هر چند ما به کمک فرمانداران جمع بندی های لازم را انجام دادیم تا بتوانیم پخش ۵ ثابت و چهار پایگاه شهری داشته باشیم و با این کار می توانیم امکانات بیشتری در استان داشته باشیم برای مثال ۵ آمبولانس به مجموع آمبولانس‌های ما اضافه خواهد شد که تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

مسئولان کشوری از داروخانه هلال احمرحمایت کردند؟

یکی از مشکلاتی که داریم علیرغم اینکه داد و فریاد زدیم داروخانه جمعیت هلال احمر در استان است که تعطیل شد تا چند سال پیش فعالیت می کرد مجوز کمیسیون ماده ۲۰ استانی آن را هم گرفته ایم پیگیر هستیم تا با کمک نمایندگان و استاندار کمک کند تا مجوز کمیسیون ماده ۲۰ کشوری آن را بگیریم اما گویا متاسفانه پای مافیا در کار است که اجازه نمی دهد این کار انجام شود. چرا باید ما تنها استانی باشیم که داروخانه نداشته باشیم مردم در خصوص داروهای خاص دچار مشکل می‌شوند امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

همچنین در خصوص ساختمان داروخانه اعتبار آن را از کشور گرفته ایم که از هفته آینده کار شروع میشود تا ساختمان فیزیکی در خور شأن استان داشته باشیم.

برای درآمدزایی برنامه‌ای دارید؟

اما در بحث مولدسازی می‌توانیم درآمدزایی خوبی در استان داشته باشیم چرا باید در خصوص درآمدزایی در ردیف استان آخر کشور باشیم و داروخانه و درمانگاه هم نداشته باشیم برای مولد سازی یا توانمندسازی خودمان دو برنامه داریم ایجاد بازارچه در مرکز استان در زمین ۴۰۰۰ متری خودمان که طراحی معماری آن انجام شده است پارکینگ هم در آن پیش‌بینی شده که از کمیسیون ماده ۵۰ مسکن و شهرسازی انتظار داریم به ما کمک کند تا بتوانیم مجوز بازارچه را گرفته و کار را شروع کنیم مجوز منابع مالی را خوشبختانه از کشور گرفته ایم تا بتوانیم تعداد ۱۰۰ غرفه ۱۲ متری آنجا احداث کنیم که اشتغال و درآمدزایی بسیار خوبی را در استان خواهد داشت در استانی که از لحاظ درآمدزایی مشکلات زیادی داریم.

در شهرستان کهگیلویه نیز همین طرح را پیش بینی کرده‌ایم در آنجا حمایت های لازم انجام شده  طراحی معماری آن انجام شده اگر مجوز کمیسیون ماده ۵۰ صادر شد بازارچه راه‌اندازی می شود.

درمانگاه را به کجا رساندید؟

در یاسوج درمانگاه را به صورت مشارکتی آگهی کردیم که پاکت باز می‌شود درمانگاه با محوریت دندانپزشکی و همچنین در آینده چشم پزشکی خواهد بود در گچساران هم برای درمانگاه به دنبال مجوز هستیم تا در آنجا نیز چنین کاری انجام شود.

مشکل رفع قطعی ۱۱۲ به کجا رسید؟

یکی از کارهای بسیار خوب در خصوص فیبر نوری است برای اولین بار در استان راه اندازی می‌کنیم و اعتبار آن ۲۰۰ میلیون تومان است که دیگر قطعی ۱۱۲ را در استان نداشته باشیم قبلا به دلایل مختلف از جمله باد و باران و طوفان فیبر نوری قطع می‌شد که دیگر در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت بنا داریم در سفر دوم ریاست جمهوری مواردی این چنینی را به سمع و نظر هیات دولت برسانیم تا مجوز های لازم داده شود.

خوشبختانه همین امروز به مناسبت صد و یکمین سالگرد تاسیس هلال احمر ویدئو کنفرانس با حضور ریاست محترم جمهور بود که دو جوان ما در آن برنامه دارند خانم جاودانه به عنوان مجری و ناصر احمدی برای کسب رکورد ۲۱ کیلومتر دو نیمه ماراتن با طناب که نمایندگان گینس هم حضور دارند.

خیرین پای کار هستند؟

یکی از مشکلات ما به موضوع استفاده از ظرفیت خیرین برمیگردد برای ساخت سازها نیاز به همکاری خیرین داریم تا در پایگاه های شهری و ثابت به ما کمک کنند آنها باید بدانند که هلال احمر در همه حوادث و بحران ها پای کار بوده و با جان مردم سر و کار دارد برای مثال خیرین محترم بدانند که در مسیر اصفهان پایگاه ما در خور شان پایگاه هلال احمر نیست و آنها باید پای کار بیایند و کمک کنند.

و حرف آخر….

خوشبختانه هلال احمر در سال های اخیر دستاوردهای بسیار خوبی در کشور و استان داشته و برای هلال احمر همین بس که روسای جمهور ترکیه و سوریه از زحمات و تلاشهای مدیرعامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی قدردانی کردند همچنین مسئولان جهانی نیز اقدامات هلال احمر ایران را ارج نهاده و ستوده‌اند.

پایان پیام/