«گزارش»: آبریز، توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور
«گزارش»: آبریز، توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور
با توجه به پیگیری های مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و دیدار با مدیران نهادهای مختلف بخصوص وزارتخانه های نیرو، کشاورزی و محیط زیست و تاکید آنها بر اجرا و صدور مجوزهای لازم، احداث سد آبریز که از آن به عنوان توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور یاد می شود مورد توافق همه نهادها قرار گرفته است.

به گزارش خبر دیشموک،  سد آبریز با حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب جهت اهداف آب شرب، صنعت ،کشاورزی ،تولید انرژی، برقابی ، گردشگری،کنترل سیلاب و کنترل رسوب برای سد مارون خوزستان تعریف و طراحی شده است.

این سد بر روی رودخانه مارون یکی از رودخانه های پرآب کشور که دارای دبی آب بسیار بالا در تمام فصول است احداث خواهد شد.

این رودخانه تنها رودخانه استان است که تمام آورد آن از داخل استان سرچشمه می گیرد و تمام آورد سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی آن از شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده سرچشمه می گیرد و از این منبع پرظرفیت استفاده چندانی نمی شود.

حجم تخصیص آب استان کهگیلویه وبویراحمد در حوضه مارون حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که ۱۳۵میلیون متر مکعب آن در قالب مهار سیلاب های رودخانه مارون در فصل زمستان کنترل و برای مصارف در فصول خشک مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

در واقع به جای برداشت مستقیم از رودخانه مارون بوسیله انبوه ایستگاههای پمپاژ و هزینه های بالای برق و نیز تعمیر ، نگهداری و خسارت های سیلاب به تاسیسات برداشت آب ، همین حجم آب در فصل زمستان ذخیره و بصورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ در دسترس مناطق هدف قرار می گیرد .

در این میان تولید برق نیز انجام که خود باعث توجیه اقتصادی طرح می شود .

 توافق بر روی ساخت توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور در آبریز کهگیلویه

آبریز، توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور

مدیرعامل آب و منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد سد آبریز را یکی از توجیه پذیرترین سدهای مخزنی کشور دانست و گفت: این سد علاوه بر مزایای مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی دارای کمترین هزینه ساخت نسبت به سدهای مشابه خواهد بود .

آرش مصلح اظهار داشت: قرارگیری این سد در جاده اصلی دهدشت – پاتاوه به شهرضا این سد را به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل خواهد کرد .

وی با اشاره به مخالفت های برون استانی در راستای کاهش دبی آب سد خوزستان بیان کرد: این سد امکان تنظیم آب بصورت منظم برای پایین دست و نیز سد مارون خوزستان را ایجاد می کند و با توجه به وجود نیروگاه در مسیر همواره جریانی با دبی بالا به مسیر رودخانه رهاسازی خواهد شد که بهبود محیط زیست رودخانه مارون را در پی خواهد داشت .

مصلح اشتغال زایی در زمان ساخت و نیز بهره برداری، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ، بهبود تولید و رشد شاخص های شهرستان های کهگیلویه. چرام و لنده را از مهمترین مزایای این سد مهم اعلام کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای افزود: مطالعات اولیه سد از سال ۱۳۹۰ آغاز و ساختگاه های مختلفی در مسیر مارون بررسی که نهایتا از جنبه زمین شناسی، لرزه خیزی و ژئوتکنیک این گزینه مورد تایید قرار گرفت .

مصلح تاکید کرد: مطالعات گسترده زمین شناسی، هیدرولوژی، لرزه خیزی، برنامه ریزی منابع آب و … بر روی این محور انجام و هم اکنون صدها متر حفاری زیرزمینی برای بررسی سنگ‌شناسی محور سد نیز انجام شده است.

وی با اشاره به صدور مجوز تخصیص آب این سد در سالهای گذشته و اخذ مجوزهای زیست محیطی به همراه مجوز پدافند غیر عامل و باستان شناسی اضافه کرد: سد آبریز هم اکنون در حال مطالعات تکمیلی فنی و طراحی نهایی مولفه های اصلی از جمله بدنه ، تونل ها ، نیروگاه و دیگر مطالعات است .

مصلح با اشاره به نظارت هوشمندانه مسئولان کشوری بر اجرای این طرح گفت: تمام مطالعات تاکنون به نتیجه مثبت منتهی شده و با توجه به ردیف اعتباری آن در لایحه تکمیل این مطالعات در حال انجام است .

وی تصریح کرد: این سد که یکی از سازهای آبی بزرگ کشور محسوب می شود بعد از آخرین مراحل مطالعات فنی وارد فاز اجرایی خواهند شد .

وی بیان کرد: سد ابریز در جلسات مختلف ملی با حضور استاندار محترم استان ، نماینده محترم مردم کهگیلویه، چرام ، بهمیی و لنده در مجلس شورای اسلامی، معاون محترم عمرانی استاندار، مدیران مرتبط استانی در سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به استان ، جلسه در کمیسیون های تخصصی مجلس ، جلسه با وزیر محترم نیرو و معاون آب وزارت خانه و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور مورد تاکید قرار گرفته و احداث آن به عنوان یکی از سازه های مهم تامین آب کشور مورد موافقت واقع شده است .

تخصیص۱۶ میلیارد تومان برای مطالعات سد آبریز

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۶ میلیارد تومان برای تکمیل مطالعات سد آبریز ( سد مارون ۲ ) واقع در این استان در لایحه بودجه سال جاری کشور در نظر گرفته شده است.

علی شهابی نسب سد آبریز را یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان، به ویژه منطقه کهگیلویه دانست و گفت: با توجه به توافق همه مسئولان کشوری و پیگیری استاندار با تکمیل مطالعات فنی این سد وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: این سد یکی از پروژه های بسیار مهم استان بوده که هدف از اجرای آن نیز تأمین آب کشاورزی منطقه (دهدشت، چرام و لنده)، آب شرب و صنعت است.

شابی نسب ابراز داشت: سد آبریز علاوه بر نقش مهمی که در تحول و توسعه کشاورزی منطقه خواهد داشت در جلوگیری از فرسایش و سیلاب های مخرب برای خوزستان مفید خواهد بود.

 

 توافق بر روی ساخت توجیه پذیرترین سد مخزنی کشور در آبریز کهگیلویه

تاکید همه مسئولان بر اجرای سد آبریز

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به برگزاری چندین نشست تخصصی در راستای اجرای سد آبریز گفت: در این جلسات اجرای این سد با توجه به صدور همه مجوز های قانونی بلامانع اعلام شد.

سید علی احمدزاده تصریح کرد: با تکمیل مطالعات فنی سد و توجه دولت به اجرای این طرح بزرگ شاهد کلنگ زنی آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی بیان کرد: با آغاز عملیات اجرایی در آینده نزدیک و انتقال آب آن به دشت های حاصلخیز شهرستان‌های کهگیلویه و چرام علاوه بر رونق کشاورزی زمینه توسعه مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در دیگر زمینه ها را نیز فراهم خواهد کرد.

احمد زاده تصریح کرد: سد آبریز آینده شهرستان کهگیلویه است و این مطالبه به حق مردم تا زمان شروع عملیات اجرایی در دست پیگیری خواهد بود.

وی افزود: با توجه به قولهای مساعد مسئولان وزارت خانه های مختلف و برنامه‌ریزی ‌های انجام شد ه ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکلی ندارد.

احمد زاده تصریح کرد: این سد یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی استان است و دولت توجه ویژه ای به شتاب بخشی در روند اجرایی آن نیز خواهد داشت.

مشخصات سد آبریز

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد ، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است.این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت (آر. سی. سی) اجرا می شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود.

انتهای پیام/