کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم صاحب موزه تاریخ طبیعی می‌شود؟
کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم صاحب موزه تاریخ طبیعی می‌شود؟
استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد موزه تاریخ طبیعی است و مسئولان و مردم امیدوارند در دولت سیزدهم این مهم به نتیجه برسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، ۳۲۰ هزار هکتار از مناطق بکر و حفاظت شده ایران، ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان، سه گونه دوزیستان و افزون بر دو هزار گونه گیاهی از زیستگاه‌های مهم کشور مربوط به استانی است که فاقد موزه تاریخ طبیعی است.

همه آنچه در بالا مطرح شد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار است که در راس آنها پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا است که ۲۴ گونه جانور پستاندار، ۲۰ گونه آبزی، ۳۹ خزنده و ۱۵۵ گونه پرنده دارد اما همانطور که مطرح شد فاقد موزه تاریخ طبیعی است.

در سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد قرار بود که کلنگ موزه تاریخ طبیعی در پارک جنگلی یاسوج به زمین زده شد تا روند ساخت موزه در استانی که دارای تنوع زیستی گوناگونی است آغاز شود.

در همان ابتدای شروع این پروژه، اعتبارات قطره چکانی موجب شد پروژه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و در ادامه عدم توجه به پروژه موزه تاریخ طبیعی کهگیلویه و بویراحمد موجب رکود در این پروژه و نیمه کاره رها شدن ساختمان این پروژه مهم گردشگری و اقتصادی شود.

در دولت گذشته نیز علی‌رغم اینکه بارها مطرح شد که کهگیلویه و بویراحمد فاقد موزه تاریخ طبیعی است اما به این مهم چندان توجهی نشد تا با سپری شدن عمر دولت‌ها، پروژه تاریخ طبیعی استان در همان پیشرفت ۲۰ درصدی بماند و کاری از پیش نرود.

اهمیت داشتن موزه تاریخ طبیعی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و گردشگری بر کسی پوشیده نیست و ضرورت داشت این استان با داشتن گنجینه‌های غنی در تنوع زیستی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه تاریخ موزه تاریخ طبیعی باشد اما متاسفانه تاکنون این مهم مورد توجه قرار نگرفته و کاری از پیش نرفته است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسئولان استان و همچنین متولیان در حوزه محیط زیست تلاش‌ها و اقداماتی برای ایجاد موزه تاریخ طبیعی انجام داده و در حال انجام دادن است و  امیدوارند بتوانند در دولت سیزدهم کاری از پیش ببرند.

سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم ایجاد این موزه تاریخ طبیعی در استان تاکید کرد و گفت: تکمیل این پروژه مهم زیست محیطی در لیست مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان قرار می‌گیرد و امیدواریم شاهد توجه دولت و احداث موزه تاریخ طبیعی در استان باشیم.

 

انتهای یپام/

  • نویسنده : مالک آهنگ