کاشت ۱۵ میلیون نهال در کهگیلویه و بویراحمد
کاشت ۱۵ میلیون نهال در کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مدیرکل مناطع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، این تعداد نهال طی ۴ سال در مناطق مختلف استان غرس می‌شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، جاوید بخت افزود: باتوجه به دستور رییس جمهور مبنی بر پویش مردمی و طرح ملی کاشت نهال قرار است در ۴ سال آینده یک میلیارد نهال در سراسر کشور غرس شود که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این پویش ملی ۱۵ میلیون نهال است.
وی با بیان اینکه پویش ملی و مردمی کاشت نهال از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود افزود: هم اکنون حدود ۵ هکتار عرصه برای پرورش نهال در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.
جاوید بخت با اشاره به اینکه ساز وکار‌های اجرایی این طرح ملی اعلام شده و در این زمینه برنامه ریزی‌های متعددی در حال انجام است اضافه کرد: با توجه به اینکه این امر فرایندی مردمی است ، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه باید مشارکت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ ، تولید نهال در نهالستان‌های استان آغاز و در سال اول اجرای این طرح ۲ میلیون درخت بید در مناطق پیش بینی شده استان غرس می‌شود.
جاوید بخت با بیان اینکه عمده‌ی گونه‌های انتخاب شده در طرح مردمی کاشت نهال ، جنگلی و متناسب با شرایط زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد است گفت: تولید نهال در استان اغلب با استفاده از بذور محلی و جنگلی و بومی سازی شده است.
جاوید بخت افزود: طبق ماده‌ ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک ، کارخانجات و معادن و دستگاهای خدماتی که برای عمران و توسعه مجبور به قطع درخت هستند ، موظفند برای جبران این خسارت زیست محیطی اقدام به غرس نهال کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از این طرح کاشت نهال هم با هدف انبوه سازی جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی در جنگل‌ها اجرا می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه و شرکت در زمینه‌ی کشت نهال باید همکاری کنند و هم اکنون بیش از ۶ مکان به شکل دولتی کار تولید نهال را انجام می‌دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۸۷ درصد استان را منابع طبیعی تشکیل می دهد گفت: ارزش هر درخت بلوط که به سن بلوغ رسیده باشد ۲۰۰ هزار دلار کارشناسی شده و این خود بهترین دلیل برای افزایش کاشت درخت و عرصه‌های منابع طبیعی است.
انتهای پیام /
  • نویسنده : مالک آهنگ