وزارت کشور و دولت فرایند ایجاد شهرستان‌های چاروسا و دیشموک را تسریع بخشد
وزارت کشور و دولت فرایند ایجاد شهرستان‌های چاروسا و دیشموک را تسریع بخشد
موحد عنوان کرد: از آنجا که بحث اشتغال به معضلی فراگیر تبدیل شده و در شعار سال مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، حوزه انتخابیه اینجانب دارای یکی از بالاترین نرخ های بیکاریست. اکنون که پس از دهه‌ها از پیروزی انقلاب‌، عدم اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی سبب بی‌عدالتی گسترده در احداث صنایع و ایجاد فرصت‌های شغلی شده است، رئیس جمهور محترم از اجرای بخشنامه‌های بخشی نگر و تعاریف غیرمنطقی بومی گزینی جلوگیری نماید و زمینه سهولت اشتغال جوانان جویای کار استان‌های همجوار در مراکز متراکم صنعتی، معدنی و تولیدی را فراهم کند.

وزارت کشور و دولت فرایند ایجاد شهرستان‌های چاروسا و دیشموک را تسریع بخشد

به گزارش خبر دیشموک،  حجت‌الاسلام سید محمد موحد در نطق سالانه در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ماه محرم اظهار کرد: در شرایط کنونی و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن‌سازی و توسعه متوازن و توجه به معشیت عموم به ویژه طبقات آسیب‌پذیر، شایسته است دولت محترم با جدیت تمام در برنامه‌ریزی اقتصادی اهتمام ورزد و با رویکردی جهادی و انقلابی در تراز شعار دولت، نسبت به گره گشایی از مشکلات مردم بالاخص مهار تورم طاقت‌ فرسا و افسار گسیخته اقدامی عاجل به عمل آورد.

نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی افزود: از سفر ریاست مجلس و روسای محترم کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی، صنایع و عمران همچنین، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس بنیاد مسکن و روسای سازمان‌های امور عشایر و منابع طبیعی به استان و شهرستانهای چهارگانه حوزه انتخابیه‌ام تشکر می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر آثار مثبت این سفرها دیده شود.

وی بیان کرد: حوادث سیل اخیر ضمن داغدار نمودن خانواده های بسیاری در سطح کشور تاکنون به زیرساخت‌های  چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده خسارت‌های زیادی وارد کرده است و متاسفانه هنوز آثار سیلاب سال گذشته در حوزه انتخابیه‌ام پابرجا مانده و دولت به تعهدات خود عمل نکرده بود که سیل جدید از راه رسید و خسارات را صدچندان کرد و بر اساس برآورد اولیه قریب هزار میلیارد تومان خسارت به امکانات عمومی، باغات، کشتزارها، فعالین بخش کشاورزی و دامداری و اموال شخصی مردم استان تحمیل کرده است.

موحد گفت: ضمن تشکر از دستگاه‌های امداد رسان، سپاهیان، ارتشیان و بسیج، از دولت محترم انتظار می‌رود امکانات و نیازمندی‌های مردم را بصورت فوری به استان گسیل دارند.

موحد تصریح کرد: جناب آقای رییس جمهور، تورم و گرانی‌های افسار گسیخته با مرامنامه و شعارهای دولت مردمی فاصله زیادی دارد و صد البته کارهای بزرگ را آدم‌های بزرگ انجام می‌دهند اما متاسفانه برخی اقدامات در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نه تنها به عملی شدن شعارهای رییس جمهور محترم کمکی نکرده است بلکه با بی برنامگی و تصمیمات نادرست فشار را بر مردم بیشتر نموده غافل از اینکه مردم بیش از این تحمل فشار و گرانی و تورم را ندارند لذا لازم است رییس جمهور محترم فکری کند.

وی بهترین و مهم‌ترین راه برون‌رفت از بحران آبی و اشتغال جوانان حوزه انتخابیه خود را احداث سد آبریز عنوان و خاطرنشان کرد: احداث این سد خواسته به حق و قطعی موکلین بنده است که متاسفانه برخی‌ها با  تبلیغات منفی و دادن اطلاعات و آدرس‌های غلط سعی در تشویش اذهان عمومی را دارند و از طرفی علی‌رغم کسب مجوزات لازم، در راه اجرایی شدن آن تعلل ایجاد شده است و انتظار می‌رود که با نگاه واقع‌بینانه و کارشناسی، مراحل اجرایی شدن آن شتاب گیرد و مردم حوزه انتخابیه‌ام از این حق مسلم خود بهره‌مند گردند.

موحد گفت: فراموش نکنیم عدد تولید آب در کهگیلویه و بویراحمد در زیر حوضه مارون – جراحی حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب است در صورتی که فقط ۱۴ درصد یعنی ۳۴۹ میلیون متر مکعب تخصیص داده شده است که همین هم محقق نگردید؛ در صورتی که حداقل آب مورد نیاز حوضه انتخابیه اینجانب ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.

موحد افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ میلیارد متر مکعب بارندگی و هشت و نیم میلیارد متر مکعب روان آب، شاهد کمترین استفاده از این منابع آبی است به گونه‌ای که از ۲۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد فقط ۳۰ درصد آن آبی است و اکنون ۱۲۰۰ روستای استان با تنش آبی مواجه بوده و ۳۰۰ روستا با تانکر، تامین آب می‌گردد. متاسفانه سهم استان از این همه بارش و منابع آبی فقط سیلاب است و تخریب زیرساختهاست.

وی اظهار کرد: احداث چنین سدی با تخصیص ۱۳۵ میلیون متر مکعب می‌تواند سیلاب‌ها و روان آب‌ها را در خود جای داده و  مهار نماید اما تعلل وزارت نیرو و شخص وزیر جای سوال است هرچند در صورت نیاز حتما برخی پشت پرده‌های کم توجهی این وزارتخانه را افشا خواهم نمود.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید خواب راحت نداشت که بسیاری از طرح‌های در حال مطالعه یا اجرای آب استان وارد دهه دوم و سوم خود شده‌اند اما اکثرا حتی به ۵۰ درصد پیشرفت نرسیده اند، پروژه‌های آبرسانی به چهار شهر دهدشت، لنده، چرام و سوق، آب دیشموک و چاروسا، آب کشاورزی حومه غربی، آبرسانی به بهمئی و تونل انتقال آب موگرمون به لنده نباید قربانی کم توجهی وزارت نیرو باشد.

موحد تاکید کرد: وزارت کشور و دولت محترم برای توجه بیشتر به جامعه، فرایند ایجاد شهرستان‌های چاروسا و دیشموک و بخش‌های دشمن زیاری – رودتلخی و حومه غربی را تسریع بخشد.

وی عنوان کرد: پتروشیمی دهدشت علی‌رغم فعالیت‌های دو سال اخیر، نیازمند عزم جدی‌تری است که امیدوارم با سفر ریاست مجلس و علی عسکری و مشاهده این پروژه از نزدیک، شتاب چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: جناب آقای رئیس جهمور، متاسفانه در وازرت صمت دولت انقلابی اراده‌ای برای به سرانجام رساندن پروژه‌های صنعتی و معدنی حوزه انتخابیه اینجانب وجود ندارد و جز وعده‌های بی سرانجام و جلسات تکراری بی حاصل، نتیجه‌ای ندیدیم، از جناب آقای دکتر رئیسی انتظار می‌رود بازرس ویژه خود را برای رصد عملکرد مجموعه وزارت صمت و علل بر زمین ماندن پروژه‌های مهم فسفات و کارخانه هیدراته چرام، نیترات لیراب دیشموک، فسفات قیام، سلستین بهمئی و تعیین تکلیف کارخانه سیمان سپو مامور نماید تا بدانند ترک فعل واقعی در این وزارتخانه مشهود و ملموس است.

موحد بیان کرد: ده‌ها جلسه مختلف برای متقاعد کردن وزارت صمت و ایمیدرو برگزار شد تا از معادن غنی بوکسیت سرفاریاب و مندان خیری به منطقه برسد اما صمتی‌ها به هر دلیل که البته جای بررسی موشکافانه دارد حمل مواد معدنی از این منطقه محروم را به ۱۴۰۰ کیلومتر دورتر ترجیح داده‌اند تا فقط گرد و خاک سهم جوانان منطقه باشد.

وی از راه به عنوان شاخص کلیدی و زیربنای توسعه نام برد و گفت: اجرای پروژه چهار خطه سازی مسیر خیرآباد به دهدشت به علت بار ترافیکی بالا لازم و ضروریست تا از تصادفات و تلفات جاده‌ای بکاهد چرا که جوانان بسیاری در این مسیر جان خود را از دست دادند.

موحد بیان کرد: پروژه ارتباطی فارس به خوزستان از مسیر پل بریم، باشت، چرام، چاروسا، دیشموک به صیدون میتواند باعث رونق این مناطق باشد.

وی عنوان کرد: مردم چشم انتظار بهره برداری رسمی پروژه در حال اتمام پاتاوه به دهدشت می‌باشند که اگر عنایات مستمر دفتر مقام معظم رهبری نبود این پروژه ملی به سرانجام نمی‌رسید.

موحد اظهار کرد: اتصال پروژه مسیر  لنده – تراب به جاده اصفهان و تشان به لنده برای خروج شهرستان لنده از بن بست ضروریست.

موحد گفت: جاده لیکک به جایزان تسهیل کننده دسترسی مردم به خوزستان و بنادر جنوبی است، اصلاح و تکمیل جاده دهدشت به سوق و لنده مطالبه مهم مردم است، ترمیم جاده باغچه سادات – سرفاریاب و احداث تونل دیل در مسیر چرام به گچساران سرعت پذیرد.

نماینده کهگیلویه در مجلی شورای اسلامی نیازمندی‌های پزشکی را یادآور شد و گفت: بیمارستان‌های درحال ساخت چرام و لنده نیازمند توجه خاصی است که امیدوارم با توجه به مصوبات اخیر سفر رئیس جمهور سرعت عمل بیشتری بگیرد، تکمیل و بهره برداری بیمارستان بهمئی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مورد تقاضاست.

وی ادامه داد: احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی دهدشت بین وزارت‌خانه‌های بهداشت و رفاه تعیین تکلیف شود و مراحل اجرایی آن هرچه سریع‌تر صورت گیرد، شایسته نیست تفاهم نامه دو وزارتخانه که در مصوبات سفر هم آمده است زمین بماند.

موحد افزود: تاسیس دانشکده پرستاری دهدشت که ۲ دستور از دو وزیر دارد همچنان مبهم باقی مانده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: جنگل‌ها و پوشش انبوه درختان بلوط از سرمایه‌های طبیعی مناطق زاگرس‌نشین می‌باشد اما آفت‌های اخیر که به جان درختان بلوط افتاده است چنان صحنه‌های دردناکی ساخته است که دل طبیعت دوستان را به درد می آورد، لازم هست تصمیمات متولیان امر با شتاب بالا و قید فوریت عملیاتی شود در غیر اینصورت دچار خسارات جبران ناپذیر خواهیم شد.

وی بیان کرد: ایستگاه برق دژکوه دیار هنرمند فقید حسین پناهی، متاسفانه به دلیل نداشتن اعتبار مناسب هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز شدید به تامین اعتبار دارد. انتظار می رود مراحل احداث ایستگاه برق دیشموک با توجه به فاصله زیاد آن از ایستگاه دهدشت که قرار است از خوزستان تقویت شود، آغاز شود،

نماینده کهگیلویه گفت: تقویت شبکه اینترنت در سراسر حوزه انتخابیه با توجه به ضرورت آن در زندگی مردم که به علت عدم تکمیل شبکه فیبر نوری در بسیاری از مناطق روستایی و مسیرهای مواصلاتی لازم و ضروریست.

موحد عنوان کرد: از آنجا که بحث اشتغال به معضلی فراگیر تبدیل شده و در شعار سال مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، حوزه انتخابیه اینجانب دارای یکی از بالاترین نرخ های بیکاریست. اکنون که پس از دهه‌ها از پیروزی انقلاب‌، عدم اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی سبب بی‌عدالتی گسترده در احداث صنایع و ایجاد فرصت‌های شغلی شده است، رئیس جمهور محترم از اجرای بخشنامه‌های بخشی نگر و تعاریف غیرمنطقی بومی گزینی جلوگیری نماید و زمینه سهولت اشتغال جوانان جویای کار استان‌های همجوار در مراکز متراکم صنعتی، معدنی و تولیدی را فراهم کند.

انتهای پیام/