صعود به لیگ قهرمانان آسیا ناکامی خواهد بود
صعود به لیگ قهرمانان آسیا ناکامی خواهد بود
تا کنون تکلیف نیمی از تیم‌های صعود کننده به لیگ نخبگان آسیا مشخص شده و فرمت و زمان برگزاری این تورنمنت حساس نیز معلوم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛  سال ۲۰۲۴ به نظر می‌رسد با تغییرات بسیاری زیادی همراه است، قرار است فوتبال به شکل دیگری دنبال شود و این تغییرات جدای از تصمیماتی که بر سر قوانین گرفته شده، فرمت‌های مسابقات نیز با تغییر همراه شده است. جدای از اینکه قرار است لیگ قهرمانان اروپا با فرمت سوئیسی برگزار شود، در پهناورترین قاره جهان هم قرار است با تحول همراه شود. لیگ قهرمانان آسیا این روزها آخرین روزهای فرمت فعلی خود را تجربه می‌کند و اگر چه در مدت اخیر از لیگ نخبگان آسیا، نکته‌های زیادی نوشته شده اما اکنون فرصتی است برای بررسی زوایای مختلف این تورنمنت که از سال بعد، به عنوان مهمترین رقابت باشگاهی در قاره آسیا شناخته می‌شود.

چهل و سومین دوره لیگ قهرمانان آسیا قرار است تحت عنوان لیگ نخبگان آسیا برگزار شود و این مسابقات در سه سطح دنبال می‌شود که در اصل، سطح نخست این مسابقات مهمترین سطح آن محسوب می‌شود. 
کنفدراسیون فوتبال آسیا طبق آخرین اعلام خود از سهمیه های قاره آسیا مشخص کرد که ۲۴ تیم حاضر که به طور مساوات قرار است ۱۲ تیم از غرب و ۱۲ تیم از شرق حضور پیدا کنند. عربستان و ژاپن ۳ سهمیه مستقیم، قطر، ایران، کره جنوبی و چین هر کدام دو تیم به صورت مستقیم و یک تیم در پلی آف، امارات متحده عربی و تایلند یک سهمیه مستقیم و یک تیم از مرحله پلی آف و چهار کشور ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی هر کدام یک تیم به صورت مستقیم در این تورنمنت خواهد داشت.

1996932

تیم های صعود کننده به لیگ نخبگان آسیا
در منطقه غرب تا کنون تکلیف صعود یک تیم مشخص شده و قرار است پاختاکور به عنوان قهرمان لیگ ازبکستان راهی این مسابقات شود. در واقع از غرب آسیا، قهرمان، نایب قهرمان و تیم سوم لیگ عربستان، قهرمان لیگ ستارگان قطر و قهرمان جام امیر قطر، قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر خلیج فارس، قهرمان لیگ امارات، ازبکستان و عراق در این مسیر سهمیه کسب کنند تا در نخستین دوره حضور داشته باشند. 
در شرق آسیا اما شرایط متفاوت است. تا زمان نوشتن این مطلب تنها دو سهمیه خالی باقی مانده که آن هم مربوط به استرالیا و تایلند می‌شود. تا کنون ویسل کوبه به عنوان قهرمان ژاپن، کاوازاکی به عنوان قهرمان جام امپراتور، یوکوهاما به عنوان نایب قهرمان لیگ ژاپن، اولسان به عنوان قهرمان لیگ کره جنوبی، پوهانگ استیرز به عنوان قهرمان جام حذفی کره جنوبی، شانگهای پورت به عنوان قهرمان چین و شانگهای شنهوا با قهرمانی در جام حذفی چین و جوهور دارالتعظیم به عنوان قهرمان مالزی، از حالا خودشان را برای نخبگان آسیا آماده کنند.

1996933

همچنین قرار است قهرمان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳-۲۴ و جام AFC نیز در این مسیر سهمیه کسب کنند که در این بین قهرمان لیگ قهرمانان آسیا به صورت مستقیم و قهرمان جام AFC، با حضور در مرحله پلی آف خودش را به این تورنمنت برساند. 
البته قهرمان جام حذفی ایران، امارات و تیم دوم قطر از غرب در پلی آف حضور پیدا می‌کنند و در سمت دیگری از این قاره، گوانگوی کره و شاندونگ تایشان چین قرار است با قهرمان جام حذفی تایلند در پلی آف رودررو شوند.

زمان و نحوه برگزاری
اگر چه پلی آف نخبگان آسیا در فصل پاییز برگزار می‌شود، آغاز این تورنمنت از ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود. تیم‌های غرب و شرق آسیا، هر کدام در منطقه خود قرار است ۸ بازی انجام دهد و این به معنای این است که امکان دارد، یک تیم از ۱۱ رقیبی که در مرحله گروهی دارد، از تقابل با سه تیم فرار کند. پس از انجام ۸ بازی مرحله گروهی، ۸ تیم در هر منطقه راهی نخستین مرحله حذفی می‌شوند.

1960791

آماده برای سطح دوم آسیا!
جدای از سطح نخست مسابقات که تحت عنوان نخبگان آسیا برگزار می‌شود، سطح دومی نیز برای این مسابقات در نظر گرفته شده است. در این سطح قرار است ۳۲ تیم حضور پیدا کنند و فرمتی مشابه با لیگ قهرمانان آسیای فعلی دارد. در این تورنمنت شرایط مقداری متفاوت است. چهار بازنده پلی آف نخبگان آسیا، قهرمان جام پادشاهی عربستان، رتبه سوم لیگ ستارگان قطر، رتبه سوم لیگ برتر خلیج فارس، نایب قهرمان لیگ امارات، قهرمان جام حذفی عراق، قهرمان لیگ اردن، قهرمان سوپرلیگ هند، قهرمان لیگ برتر هند همراه با نسف قارشی به عنوان قهرمان جام حذفی ازبکستان و استقلال تاجیکستان به عنوان قهرمان لیگ برتر تاجیکستان، در دوره بعدی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

انتهای پیام /

  • نویسنده : مالک آهنگ