عشایر کپرنشین در منطقه دلی کما از توابع بخش دیشموک گرچه به خاطر بی‌مهری مسؤولان مشکلاتی دارند اما با خوشرویی و مهربانی از مهمانان استقبال و پذیرایی می‌کنند.

خبر دیشموک؛ عشایر کپرنشین در منطقه دلی کما از توابع بخش دیشموک گرچه به خاطر بی‌مهری مسؤولان مشکلاتی دارند اما با خوشرویی و مهربانی از مهمانان استقبال و پذیرایی می‌کنند.

«دلی کما» تجربه یک زندگی آرام بر بالین طبیعت+عکس
به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، عشایر به عنوان قشر مولد جامعه نقش مهمی در رونق اقتصاد و تأمین نیازهای کشور دارند، چادرنشینان و کپرنشینان برای نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت هستند.

عشایر به دلیل ساده‌زیستی و بهره‌وری از دسترنج خود الگویی تجربه شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند که اگر حمایت و ساماندهی شوند روند کاهش جمعیت به دلیل مهاجرت به شهرها کاهش خواهد یافت.

کاروان نیکوکاری جمعیت هلال‌احمر در پنجاه و سومین سفر به روستاهای شهرستان این بار با همراهی خبرنگاران عازم منطقه عشایری دلی کما شد.

مهمان‌نوازی عشایر، هوای دل‌انگیز و طبیعت چشم‌انداز دلی کما مهمانان را مبهوت این همه زیبایی و محبت کرده بود.

در جمع عشایر متوجه مطالبات و مشکلات آنها شدیم از ما خواستند صدایشان را به گوش مسؤولان برسانیم در کنار درخواست‌ها تشکر داشتند و پیشنهادات به حقشان همراه با خواهش بود.

پاکی و صداقت طبیعت به آنها آموخته بود هرچند مسؤولان با بی‌مهری خواسته‌هایشان را فراموش کرده‌اند اما با همه مهربان باشند.عشایر دلی کما با وجود مشکلاتی که داشتند و مطرح کردند اما همه داشته‌هایشان را در طبق اخلاص نهاده و از اعضای کاروان پذیرایی کردند.

پای درد دل عشایر که نشستیم از مشکلاتی گفتند که رفع آنها وظیفه مسؤولان بود نه خواهش نیاز دارد نه التماس و خواسته‌های به حقی بود. آنها ادعا داشتند به غیر از بهسازی چشمه هیچ گونه خدماتی از سوی امور عشایر ارائه نمی‌شود.

یکی از عشایر با خوشرویی در ابتدا از خدمات انقلاب گفت و اینکه به برکت پیروزی انقلاب خدمات‌رسانی به عشایر نسبت به دوران گذشته چشمگیر شد.

وی گفت: بیان پاره‌ای از مشکلات موجود هرگز به معنای نادیده گرفتن خدمات انجام شده نیست بلکه می‌توان با توجه بیشتر به مناطق عشایری جمعیت بیشتری را راهی این مناطق کرد و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد.

این مرد عشایری توزیع آرد، سوخت، پنل خورشیدی و خدمات بهداشتی و درمانی را نیازهای اساسی عشایر دانست و افزود: هیچ کدام از این خدمات در این منطقه ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان امور عشایر حتی یک بار از این منطقه بازدید نداشتند تصریح کرد: بر اثر سیلاب‌های امسال جاده‌های عشایری به کلی مسدود شد تا جایی که برخی از عشایر برای رفتن به سکونت‌گاه خود سردرگم شده و از مناطق دیگری سر درآوردند.

یک جوان عشایری نیز از عدم آنتن‌دهی تلفن همراه گلایه کرد و گفت: در مدت ۶ ماهی که در اینجا اقامت داریم به سختی با دیگران ارتباط تلفنی برقرار می‌کنیم.

یکی دیگر از عشایر با بیان اینکه ۴۵ روز از اقامت ما در ییلاق می‌گذرد گفت: روز گذشته یک دستگاه لودر برای بازگشایی جاده به منطقه آمد.

با وجود برخی کمبودها اما احداث منبع ذخیره آب از اقدامات مهمی بود که امور عشایر برای جامعه هدف انجام داده است و مردم از آن راضی بودند.

زن جوانی که طرح زنبورداری داشت گفت: ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای راه‌اندازی این طرح دریافت کردم تا بتوانیم از طریق درآمد آن امرار معاش کنیم.وی لابه‌لای امیدواری از درآمدزایی طرح زنبورداری نگران سرقت و تلفات ناشی از توزیع یک سم کشنده بود که در منطقه همجوار روی داده بود.

جمعیت هلال‌احمر در ادامه خدمات‌رسانی به روستاهای دورافتاده و مناطق عشایری خدماتی در دلی کما ارائه داد.در این کاروان حمایتی که با همکاری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان برگزار شده بود به ۶۰ خانوار خدماتی به ارزش ریالی ۶۰ میلیون ارائه شد.

سید امان‌الله جهانبین اجرای طرح نیکوکاری را با هدف ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان و خانوارهای روستایی با حفظ کرامت انسانی عنوان کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ایجاد مشارکت مؤثر در بین خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به مناطق دورافتاده و کمتر برخوردار از دیگر اهداف اجرای کاروان نیکوکاری است.

سید عادل رهبریان با اشاره به اجرای طرح‌های کاروان سلامت و کاروان نیکوکاری گفت: این طرح‌ها با حمایت خیرین در روستاهای دورافتاده و مناطق عشایری شهرستان اجرا می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد کاروان‌های جمعیت هلال‌احمر در بخش‌های یدشموک و چاروسا اجرا شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ روستای شهرستان از خدمات ارائه شده در این کاروان‌ها برخوردار شده‌اند، افزود: قریب به هفت میلیارد ریال در حوزه بهداشت، پوشاک، مواد غذایی و … هزینه شده که هزینه اقلام مورد نظر از سوی خیرین تأمین شده است.

انتهای پیام/م،آ