جشنواره کوچ عشایر ۲۷ اردیبهشت به مدت چهار روز برگزار می‌شود
جشنواره کوچ عشایر ۲۷ اردیبهشت به مدت چهار روز برگزار می‌شود
طالب‌پور در ادامه به فعالیت‌های این اداره‌کل در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: پارک آبی یاسوج با این‌که حدود یک ماه است که به صورت آزمایش کار می‌کند، اما هنوز افتتاح نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، سعید طالب‌پور در این نشست اظهار داشت: جشنواره فرهنگ ملی عشایر با محوریت کوچ در ۲۷ اردیبهشت همین ماه شرکت بیش از ۱۰ استان برگزار می‌شود.
وی گفت: در حالی که تاکنون هشت استان اظهار آمادگی کرده‌اند، اما تلاش ما بر این است ۱۲ استان در این جشنواره شرکت کنند.
وی افزود: در سال‌های گذشته نیز این جشنواره برگزار می‌شد، در سال گذشته نیز به دلیل آزمون کنکور و ویروس کرونا آن را از مقطع زمانی خود خارج کرد.
وی تصریح کرد: اما در سال جاری دقیقاً همزمان با کوچ عشایر، این جشنواره برگزار خواهد شد.
وی افزود: جشنواره کوچ عشایر به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری سپاه عشایر استان به مدت چهار روز برگزار خواهد شد.
وی در ادامه به هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: هفته میراث فرهنگی تقریباً همزمان با جشنواره کوچ است؛ به همین مناسبت، برنامه‌های متنوعی نیز در این هفته برگزار خواهد شد.
طالب‌پور عنوان کرد: عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، ظرفیت مناسبی از نظر جمعیتی و فرهنگی برخوردار هستند.
وی افزود: همین گویش‌ها، تعاونی‌ها و همکاری‌های عشایری ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌توانند بسیاری از نیازمندی‌های کشور را حل کنند.
وی با بیان این‌که روش و زندگی عشایری به مروز زمان در حال از بین رفتن هستند، تأکید کرد: ازاین‌رو ما سعی کردیم این آداب و رسوم را در جشنواره مورد نظر قرار دهیم.
وی در خصوص برنامه‌های جشنواره کوچ نیز گفت: این جشنواره هر شب با یک موضوع خاص برگزار می‌شود؛ نقش زنان در زندگی عشایر، اقتصاد مقاومتی و نقش عشایر، و دیگر موارد، در این جشنواره برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: نمایشگاه توانمندی‌های عشایری نیز در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌گیرند و درحاشیه جشنواره به فروش می‌رسند.
طالب‌پور در ادامه به فعالیت‌های این اداره‌کل در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: پارک آبی یاسوج با این‌که حدود یک ماه است که به صورت آزمایش کار می‌کند، اما هنوز افتتاح نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: ۳۴ میلیارد تومان از این اداره‌کل به پارک آبی یاسوج، تسهیلات پرداخت شده است.
وی افزود: بر اساس ارزش ریالی امروز، می‌توان گفت: حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.
وی با بیان این‌که پارک آبی یاسوج، ۱۵۰ اشتغال غیرمستقیم به وجود آورده است، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که مشهد را برای سفرهای زیارتی سیاحتی انتخاب می‌کردند، از این به بعد یاسوج را نیز به خاطر وجود پارک آبی در سفرهای خود لحاظ می‌کنند.
وی یکی دیگر از پروژه‌های گردشگری را پل معلق (شیشه‌ای) با امکانات جوانبی آن عنوان کرد و گفت:  حدود ۹۰ درصد از کارهای اداری آن انجام شده است.
وی تأکید کرد: پارک آبی یاسوج در کنار پل معلق می‌توانند استان کهگیلویه و بویراحمد را از نظر گردشگری متحول کند.
وی یکی از مهمترین برنامه‌های سفر دولت را، تسهیلات تکمیلی برای پروژه‌های نیمه‌تمام از محل تسهیلات تبصره ۱۸، عنوان کرد و گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز استان است.
وی ادامه داد: جشنواره ملی برفی را نیز داشتیم که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.
وی افزود: بهمن ماه نیز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی شرکت کردیم که حضوری بسیار خوب و چشمگیر از آن صورت گرفته بود.
طالب‌پور در ادامه به پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته بلاد شاپور بود که به عنوان مهمترین بخش تاریخی استان به وسعت ۳۵ هکتار در سال‌های گذشته دچار روزمرگی و بلاتکلیفی شده بود.
وی گفت: هر چند کارهایی در این مجموعه انجام می‌شد، اما این کارها خروجی مثبتی نداشتند.
طالب‌پور اضافه کرد: در طی یک سال گذشته، قریب به ده میلیارد تومان برای سامدندهی بافت بلاد شاپور گذاشتیم و ۳۲ حجره بازارچه مرمت و احیا شدند و حالا آماده واگذاری هستند.
وی ادامه داد: کارهایی که قبلاً انجام می‌گرفت، در طول زمان به دلیل فرسایشی شدن، مستهلک می‌شدند. اما ما برای اولین بار آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم، تقریبا کار دیگر تمام و آماده بهره‌برداری است.
وی تصریح کرد: بلاد شاپور حالا دیگر از آن وضعیتی که تبدیل به یک محل ناامن شده بود، خارج شده و بدل به یک مکان فرهنگی شده است.
وی در ادامه به احیا و مرمت مسجد چهل ستون اشاره کرد و گفت: یک میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده و برای واگذاری رفته و بعد از عید فطر با حضور نماینده ولی فقیه استان، کلنگ‌زنی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه به موزه شهر یاسوج پرداخت و عنوان کرد: این موزه از سال ۱۳۸۶ به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه به سال ۱۳۹۸ رسید ولی به دلیل عدم نظارت کافی، دارای اشکالات فنی متعددی در ابنیه بود.
وی اظهار داشت: ما ورود کردیم و پروژه را در چرخه آوردیم تا مشکلات فنی آن بازسازی شود و اجازه گرفتیم سقف پروژه که آب به آن نفوذ می‌کرد را احیاء کنیم و حالا تقریباً بخش ابنیه آن آماده شده است.
وی گفت: دو میلیارد تومان برای تجهیزات گذاشته‌ایم و در گرافیک محیطی هم نیاز به کار داریم که قول مساعد داده شده بودجه این بخش هم داده شود.
وی در خصوص نیروهای انسانی این مجموعه گفت: مجوز سه نفر نیروی انسانی برای جذب از طریق آزمون استخدامی داده شده است و ما نیز در صدد هستیم چند نفر هم در قالب نیروی خرید خدمت بگیریم.
طالب‌پور نبود بازارچه صنایع دستی در استان را یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان این حوزه دانست و گفت: این بازارچه به‌دلیل کمبود زمین در مرکز استان، به نتیجه نرسیده بود. اما حدود ۲۰ روز پیش حدود دو هزار متر زمین شناسایی و تصویب شد. واگذاری آن در دستور کار است و در سفر دولت به استان پیشنهاد به کار آن را می‌دهیم.
وی تصریح کرد: نبود بازارچه ضربه بسیار سنگینی به تولیدکننده‌ها زده بود.
طالب‌پور عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ در قالب طرح‌های زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاه‌های تولیدی در صنایع دستی بود.
وی عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شد.
وی گفت: در گچساران یک متقاضی بخش خصوصی برای بازاراچه دائمی صنایع دستی در سربیشه و بیدزرد نیز داریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه همین هفته ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند.

انتهای پیام/