تغییر نگاه در ورزش دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد/از همکاری تنگاتنگ با ورزش و جوانان تا ارائه تجهیزات به محروم‌ترین مدارس استان
تغییر نگاه در ورزش دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد/از همکاری تنگاتنگ با ورزش و جوانان تا ارائه تجهیزات به محروم‌ترین مدارس استان
متولی ورزش مدارس کهگیلویه و بویراحمد می گوید؛ همکاری بسیار خوبی با ورزش و جوانان استان داریم و با آن‌ها تفاهم نامه نوشتیم تا استخرهای استان در طرح شنای رایگان به ما داده شود همچنین کلاس های مربیگری با حضور معلمان ورزش برگزار شود و ما هم امکانات خود را به صورت همه جانبه برای پیشرفت ورزش استان در مسابقات کشوری در اختیار ورزش و جوانان قرار می دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، یکی از ارکان حمایت از ورزش در کشور علاوه بر سازمان و وزارت ورزش و ادارات ورزش و جوانان، تربیت بدنی آموزش و پرورش است که پایه و ریشه ورزش کشور به ورزش مدارس برمی‌گردد.

یقینا در آن جایی که آموزش و پرورش و مدارس توانسته‌اند استعدادیابی خوبی در رشته‌های مختلف ورزشی داشته باشند آن رشته در کشور و در سطح ملی و بین المللی افتخارآفرین شده اما در جاهایی که آموزش و پرورش ضعیف عمل کرده و ورزش و استعدادهای ورزشی نتوانستند خود را به خوبی نشان دهند رکود حاصل آن بوده است.

اما استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای سرشار از استعدادهای ناب ورزشی در رشته‌های مختلف است که گاها حتی بدون هرگونه حمایتی از سوی مسئولان این استعدادها درخشش داشته‌اند و در سطوح داخلی و خارجی خوش درخشیده‌اند.

آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از ارکان مهم برای توسعه و تعالی ورزش استان به شمار می رود که اکنون با مدیریت فرشید کرمی از دانش آموختگان و تحصیل کردگان حوزه ورزش در مقام معاونت تربیت بدنی و سلامت به روزهای خوب می‌اندیشد.

با حضور دانش آموختگان ورزش در راس مدیریت‌ انتظار می‌رود تا آموزش و پرورش و مدارس بتوانند تحرکی در ورزش کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کنند.

به همین منظور نشستی با فرشید کرمی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان برگزار کردیم تا از برنامه های این اداره کل و همچنین موفقیت هایی که در طول چند وقت اخیر کسب شده مطالبی را جویا شویم.

فرشید کرمی با بیان اینکه از خانواده کاملا ورزشی به این مرحله از کار رسیده‌ایم و همواره در این مسیر حرکت کرده‌ایم و افتخار خدمت در اداره کل ورزش و جوانان استان را نیز داشته‌ایم به موفقیت در این زمینه می‌اندیشیم.

رویکرد مسئولان آموزش و پرورش استان نسبت به ورزش چگونه است؟

خوشبختانه رویکرد بسیار خوبی در آموزش و پرورش استان نسبت به ورزش وجود دارد و مدیرکل شخص مشکلات و مسائل مربوط به حوزه ورزش را پیگیری کرده و تفویض اختیار خوبی به معاونت تربیت بدنی و سلامت شده تا بتوانیم با فراغت بال و بدون دغدغه و البته با حمایت همه جانبه مدیرکل گام‌های مثبتی در راه استعدادیابی و همچنین ورزش قهرمانی برداریم.

با هیئت‌های ورزشی استان ارتباط کاملا نزدیک و تنگاتنگ داریم و دوستی و رفاقت همیشگی بین ما و آنها وجود دارد سعی کردیم تفاهم‌نامه‌های را با هیئت های ورزشی استان منعقد کنیم و با اکثر آنها اکنون ارتباط مستمر داشته و تفاهمنامه بسته‌ایم.

اقدام مهم امسال در حوزه تربیت بدنی چه بود؟

امسال طرح شنا بعد از ۱۲ سال توقف در سطح کشور با پیشنهاد معاون تربیت بدنی به تمامی استان ها ابلاغ شد تنها استانی بودیم که این طرح را شروع کردیم با توجه به اینکه استخر شنای دانش آموزی ما تعطیل بود با همراهی و همکاری بسیار خوب اداره کل نوسازی استان استخر را راه اندازی کردیم اما به دلیل افت فشار گاز تا پایان بهمن ماه حق فعالیت نداریم در دهدشت طرح شنا راه اندازی شده است.

از اقدامات دیگر اینکه مجموعه شهید صیاد شیرازی را داریم که متشکل از سالن پوریای ولی، سالن تختی و یک مجتمع خوابگاهی است همواره گفته‌ایم باز هم می گوییم که این مجموعه در خور شأن نبود آسفالت آن مربوط به چهل سال پیش بود و روشنایی و رنگ آمیزی نداشت آسفالت آن با مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نوسازی انجام شد مجموعه‌ای که آبروی استان به شمار می رود.

 برنامه‌ای هم جهت میزبانی کشوری دارید؟

برنامه ما این است که میزبان مسابقات هندبال دانش آموزی کشور باشیم با رئیس فدراسیون و دکتر ستاری فر معاون وزیر صحبت کردیم و تا ۸۰ درصد امکان اینکه در تابستان میزبان هندبال رده متوسطه اول باشیم وجود دارد که بیش از ۷۰۰ نفر هندبالیست دانش آموز شرکت خواهند کرد همچنین با ارتباطات خوبی که با باشگاه فراز بام خاییز داریم مدیرعامل آن قول داده که همه گونه همکاری برای این میزبانی انجام شود و باید همه پای کار باشند تا هم بتوانیم استان را به خوبی معرفی کنیم و هم استعدادهای خوب هندبال استان ما شکوفا شوند.

اقدام مبتکرانه‌ای هم داشته‌اید؟

کار دیگر که برای اولین بار در استان انجام شده راه‌اندازی پایگاه قهرمانی است وقتی قرار است که تیمی را برای مسابقات دانش آموزی به نقاط مختلف کشور بفرستیم ابتدا در پایگاه قهرمانی تیم مرحله آماده سازی را پشت سر می‌گذارد و سپس با یک آمادگی بسیار خوب به مسابقات اعزام می‌شوند که این هم یکی از کارهای نوین در ورزش دانش آموزی استان به شمار می رود.

اقدام خوب دیگر اینکه در بیش از ۶۰ درصد مدارس ما المپیاد درون مدرسه ای برگزار و بازی های درون مدرسه‌ای آنها برگزار شد.

از اقدامات دیگر برای اولین بار کارگاه دبیران درس تربیت بدنی با مدیران مدارس را در سطح سه شهرستان برگزار کردیم.

تجهیزات به مدارس محروم داده‌اید؟

از اقدامات دیگر این که پویش بوم رنگ در استان اجرا شد وسایل و تجهیزاتی که با همکاری بسیج خریداری گردید و با حضور مسئولان و معاون وزیر و نماینده ولی فقیه و رئیس بسیج دانش آموزی کشور و با پوشش شبکه های سراسری همراه شد و توانستیم از عهده این کار به خوبی بر آمده به میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید تجهیزات ورزشی داشتیم که یک میلیارد تومان آن را ما و ۳۰۰ میلیون تومان بقیه را نیز بسیار کمک کرد و به تمامی مناطق ۱۳ گانه استان به مدارس دولتی با اولویت محرومیت زدایی ارائه شد.

چه فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی ورزشی داشته‌اید؟ 

در مورد فعالیت‌های عمرانی که چمن های مصنوعی در طرح شهید سلیمانی ۶۰ پروژه به استان تعلق گرفت که این میزان از تعداد ۲ هزار پروژه کل کشور بود در فاز اول از این ۶۰ پروژه تعداد ۸ پروژه سالن ورزشی و ۴۳ پروژه چمن مصنوعی درون مدرسه ای و ۷ کلاس درس و دو زمین ساحلی بود.

از مجموع ۴۳ پروژه چمن ورزشی ۳۷ چمن وارد استان شده و ۳۲ چمن افتتاح و اجرا شد و مابقی را به دلیل وضعیت جوی نتوانستیم کار کنیم که سعی خواهد شد اگر شرایط جوی خوب شود تا پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد را به اتمام برسانیم.

اما فضای ورزشی ما از ۳۳ هزار و ۴۵۰ متر مربع همزمان با اجرای کامل طرح شهید سلیمانی به بالای ۶۵ هزار متر مربع خواهد رسید علاوه بر طرح شهید سلیمانی ۲۲ چمن توسط نوسازی در گچساران و باشت از سهمیه نفت که نماینده این شهرستان پیگیر آن بود به مدارس تعلق می‌گیرد و از دو نماینده محترم دیگر خواستیم که این کار را برای بویراحمد و کهگیلویه هم انجام دهند که از محل مسئولیت های اجتماعی نفت است.

در هفته تربیت بدنی از استاندار و مدیران کل مرتبط با ورزش و شهرداری و معاونین استاندار و مسئولان استان دعوت کردیم تا برنامه صبحگاهی و صبحانه سالم را برگزار کنیم مسابقات دارت و طناب کشی داشتیم و زنگ ورزش توسط استاندار در یکی از مدارس نواخته شد

وضعیت فضاهای ورزشی به خصوص در مدارس یاسوج مرکز استان چگونه است؟

در خصوص وضعیت فضاهای ورزشی مدارس مرکز استان باید گفت که در یاسوج و شهرستان بویراحمد از مجموع ۱۷۰ هزار دانش‌آموز استان تعداد ۷۰ هزار دانش آموز مربوط به این شهرستان است.

در یاسوج وضعیت خوبی نداریم معترض به مدارس غیر انتفاعی هستیم که زیرساخت ورزشی ندارند در حالی که روح و روان باید آمادگی برای درس خواندن داشته باشد وقتی مدرسه غیر دولتی در خانه استیجاری است چه توقعی می‌توان داشت هزینه‌ای که مربوط به ورزش است را از دانش آموزان در شهریه‌ها می‌گیرند لذا باید به فکر فضای ورزشی هم باشد که متاسفانه این کار انجام نشده است باید بگویم که بالای ۸۰ درصد مدارس فضای ورزشی ندارند هر چند بعضی وقت‌ها سالن‌هایی اجاره می کنند اما مردم هم باید بدانند که در شهریه‌ها پول ورزش از آنها گرفته می‌شود.

تقریباً در مدارس قدیمی حیاط برای ورزش دارند در طرح شهید سلیمانی بنا بر آن گذاشته شده در مدارسی که زمین مورد نیاز ندارند یا کلاس پویا یا چمن در آنها اجرا کنیم.

دوره آموزشی معلمان ورزش برگزار کرده‌‌اید؟

در خصوص دوره برای معلمان ورزش خبر خوب اینکه برای ۸ استان کشور دستورالعمل برگزاری دوره آموزشی با حضور بهترین اساتید ورزشی در روز چهارم اسفند ماه با حضور تمامی معلمان ورزشآمده که اجرا خواهد شد و آموزش در حوزه فیزیوتراپی ورزش، حقوق ورزشی و یادگیری‌های حرکتی خواهد بود و برای معلمان ما بسیار اثرگذار است.

در خصوص مسابقات ورزشی مدارس در ۶۰ درصد از مدارس همانگونه که گفتم مسابقات شهرستانی برگزار شد مسابقات استانی را نیز برگزار کردیم و تیم های منتخب جهت حضور در مسابقات کشوری اعزام شدند.

در متوسطه دوم در فوتبال، دومیدانی، والیبال و فوتسال که پسران و دختران ما حضور خواهند داشت و فقط دختران در فوتبال حضور ندارند.

در دو میدانی از شش ماده ای که فرستادیم دو مقام اولی داشتیم یک دومی و یک چهارمی هم نصیب پسران ما شد.

در رشته فوتبال دو نفر از دانش‌آموزان ما عضو تیم ملی نوجوانان هستند که به مسابقات بلاروس همراه با تیم ملی بودند.

مسابقات فرهنگیان برگزار شد در اداره کل استان نیز مسابقات در خور شأن برگزار کردیم همچنین تعداد ۴۳۵ نفر معلم ورزش داریم نیروهای بسیار خوبی در میان آنها وجود دارد که ۴۰ نفر از نیروهای قرار است تجلیل ویژه شوند چرا که کارهای موفقیت آمیز و خلاقانه در مدارس داشتند.

همکاری با ورزش و جوانان استان چه میزان است؟

همکاری بسیار خوبی با ورزش و جوانان استان داریم و با آن‌ها تفاهم نامه نوشتیم تا استخرهای استان در طرح شنای رایگان به ما داده شود همچنین کلاس های مربیگری با حضور معلمان ورزش برگزار شود و ما هم امکانات خود را به صورت همه جانبه برای پیشرفت ورزش استان در مسابقات کشوری در اختیار ورزش و جوانان قرار می دهیم.

و یکی از نکات مهم این که سرگروه های درس تربیت بدنی به تعداد چهار نفر انتخاب کردیم این چهار نفر تمامی مناطق را رصد می‌کنند و راهکارهای جدیدی را ارائه می دهند یکی از اقدامات دیگری که در استان بسیار به آن توجه می‌کنیم بازی‌های فکری در سطح مدارس است اولین استانی هستیم که این کار را تجربه کردیم.

  • نویسنده : مالک آهنگ