اعلام جریمه متخلفان گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد
اعلام جریمه متخلفان گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد
متخلفان برداشت، حمل و فروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال جریمه می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛  رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: به منظور پیشگیری از تخریب عرصه های طبیعی میزان جریمه ورود زود هنگام دام به مراتع و بوته چینی در استان تعیین شده و با متخلفان برخورد قانونی است.

سلیمان محمدی با اشاره به اینکه براساس تبصره هفت ماده سه قانون حفاظت از عرصه های طبیعی بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع جرم است افزود: زمان کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی براساس مصوبه ستاد کوچ دهم اردیبهشت ماه اعلام شده است.
وی ادامه داد: ورود زودهنگام دام عشایر به مناطق ییلاقی نیز منجر به ابطال پروانه چرای بهره برداران و جریمه هفت میلیارد ریالی به ازای هر راس دام برای آنان خواهد شد.
محمدی با یادآوری اینکه برخی از گونه های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی رویه در حال انقراض هستند بیان کرد: بوته چینی گیاهان دارویی مختلف به ویژه بن سرخ، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه ها جرم است و با خاطیان برخورد می شود.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گروه های کنترل کوچ از روز بیست و ششم فروردین ماه تا پایان نیمه نخست اردیبهشت ماه در مسیرهای مختلف برای شناسایی متخلفان حضور می یابند.
محمدی افزود: براساس این طرح ۶۳ نفر از کارشناسان منابع طبیعی و بخش خصوصی در گلوگاه‌های ورودی مستقر می شوند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها و بوته چینی جلوگیری می‌کنند.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری استان با توجه به زمان رویش پشتوانه کافی ندارند، گفت: چرای دام در این مناطق باعث از بین رفتن مراتع می شود.
محمدی تاکید کرد: فرسایش خاک یکی دیگر از پیامدهای آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه ،شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی ها فراهم می شود.
وی با بیان اینکه مراتع کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.
محمدی اظهار داشت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است و خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.
انتهای پیام /
  • نویسنده : مالک آهنگ