آیت‌الله حسینی؛ برخی‌ها به بحث‌های قومی، قبیله‌ای و سردسیری و گرمسیری دامن می‌زنن
آیت‌الله حسینی؛ برخی‌ها به بحث‌های قومی، قبیله‌ای و سردسیری و گرمسیری دامن می‌زنن
امام جمعه یاسوج تعصبات دینی، انقلابی و ارزشی را مفید و ارزشمند دانست و گفت: قوم گرایی، قبیله گرایی، سردسیری و گرمسیری کردن آفت و خطرناک بوده و برخلاف منافع ملی، انقلابی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما بوده و وحدت بخش نیستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، آیت الله «سید نصیر حسینی» ظهر امروز (۱۰ اسفند ماه) در خطبه نخست نماز جمعه یاسوج اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۷۰ به بعد سوره احزاب بندگان خود را نصیحت و موعظه فرمود « ای اهل ایمان، تقوا پیشه کنید و از حرام ها بپرهیزید، واجبات و دستورات خداوند را انجام دهید و وقتی حرف می زنید، حرف شما سست و بی اعتبار نباشد.»

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با بیان اینکه حرف‌ها نباید بوی تعصبات، انحراف و باطل داشته باشد، گفت: حرف ما باید محکم باشد، حرف انسانی که  محکم، عقلانی و نفوذناپذیر است م قول حق است.

وی ضمن تاکید بر اینکه حرف باطل پشتوانه عقلی و منطقی ندارد، ادامه داد: غیبت، حرف باطل، تهمت، غیبت و فتنه انگیزی همه مورد تنفر خداوند و فرشتگان عالم و نظام هستی قرار دارد.

آیت‌الله حسینی خاطرنشان کرد: عالم، عالم وحدت بوده و هر حرفی که منجر به تشدید اختلاف و درگیری در جامعه مسلمین و مومنین شود بر خلاف قول خدا بوده و مورد پذیرش عالم آفرینش و نظام تشریع خداوند نیست.

امام جمعه یاسوج گفت: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«خداوند در پرتو تقوا اعمال شما را اصلاح، کامل و تکمیل می‌کند و گناهان شما را می بخشد و بر اثر تقوای شما، توجه به مسائل دینی و ارزشی گناهان دیگر انسان بخشیده می شود».

وی ضمن تاکید بر اینکه کارهای خیر گناهان انسان را محو می کند، افزود: دستگیری از فقرا، ایتام و تقوا راه‌های بسته را باز می‌کند.

آیت الله حسینی گفت: در روایتی از پیامبر اسلام (ص) وارد شده که فرمود «ایمان انسان درست نمی‌شود مگر اینکه قلب او مستقیم باشد و در مسیر اصولی و درست قرار بگیرد و زبان و قلب به راه راست نمی‌رود، مگر این که زبان به راه راست حرکت کند».

خطیب جمعه یاسوج با اشاره به اینکه انسان باید زبان خود را کنترل و مدیریت کند، یادآور شد: خداوند می فرماید «اگر شما از خداوندتان اطاعت و اطاعت رسول خدا را کنید، بالاترین رستگاری نصیب شما خواهد شد».

وی خاطرنشان کرد: باید ضمن قبول خداوند، دستورات او، دستورات پیامبر، نبی و ولی او را نیز اجرا کنیم، از زنا و نگاه حرام پرهیز کنیم، دین خدا را بپذیریم و در عمل به کار ببندیم، در مسیر خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام حرکت کنیم که بالاترین فوض الهی نصیب چنین انسانی خواهد شد.

آیت الله حسینی در خطبه دوم نماز جمعه یاسوج با اشاره به روز احسان و نیکوکاری گفت: این روز با سالگرد تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مصادف شده و رسیدگی به امور فقرا، ایتام، مساکین و مستمندان باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این انقلاب، انقلاب فقرا و نیازمندان است و باید همیشه کمک کار این قشر آسیب پذیر، فقیر و مسکین باشیم.

وی افزود: خداوند در کنار دستور اقامه نماز، دستور به پرداخت زکات داده که زکات نیز مربوط به فقرا بوده و بندگان فقیر خداوند باید مورد توجه قرار گیرند.

آیت الله حسینی یادآور شد: مسئله فقرا، ایتام و مساکین به اندازه ای مهم است که اهل بیت پیامبر (ص)، امام علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) در شرایط سخت نداری و گرسنگی سر سفره افطار لقمه خود را به فقرا، مساکین و ایتام می‌دادند و به برکت این حرکت، آیه از جانب خداوند نازل شد و این سفره و اطعام در همه عالم می‌پیچد.

امام جمعه یاسوج ضمن تاکید بر اینکه باید به فقرا، مساکین و ایتام کمک کنیم، گفت: این برکت زندگی ما در مراحل مختلف به واسطه کمک به همین افراد است و این کار ضمن اینکه دفع بلا می‌کند، برکت رزق و روزی، رونق جامعه، کشاورزی، دامداری، تولید و … را به همراه دارد.

وی ضمن تبریک سوم شعبان، ولادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار، افزود: ولادت باسعادت ائمه هدی علیه السلام و حضرت حجت ابن الحسن العسکری علیه السلام باید گرامی داشته شود.
آیت الله حسینی خاطرنشان کرد: سید الشهدا (ع) وقتی متولد شد و قبل از آن نیز نظام عالم منتظر همچنین مولودی بود و این عالم به آبروی هم چنین انسان هایی خلق شد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اهداف اولیه نظام مادی عالم تولد همچنین انسان هایی، یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود، حتی ارسال انبیا الهی مقدمه‌ای برای ولادت ها و بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص)، ولایت و امامت امیرالمومنین (ع)و همه ائمه اطهار علیهم السلام بود.

آیت الله حسینی در فراز دیگری از خطبه‌ها، تصریح کرد: الگوهای دینی و انقلابی به ما می آموزد که از هر حرکت تعصب آمیز، تعصب قومی، قبیله ای و نژادی پرهیز کنیم و نباید این تعصبات قومی و قبیله ای زنده شود و در کنار آن مسئله عدالت محوری، ارزش انگاری و حق طلبی نباید رنگ ببازد و از بین برود.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تعصبات دینی، انقلابی و ارزشی را مفید و ارزشمند دانست و ادامه داد: قوم گرایی، قبیله گرایی، سردسیری و گرمسیری کردن آفت و خطرناک بوده و برخلاف منافع ملی، انقلابی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما بوده و وحدت بخش نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در اینکه هر فردی از قبیله و طایفه‌ای باشد مشکلی وجود ندارد، ولی در اینکه حق طلبی‌ها، عدالت‌محوری ها ارزش های دینی، اسلامی و انقلابی زیر سوال برود، خطای بزرگ و خطرناکی است.

آیت الله حسینی تصریح کرد: گاهی اوقات شاید دعوایی صورت بگیرد و کسی به دنبال این نیست که حق با چه کسی است، ولی به دلیل اینکه این شخص برادر، قوم یا قبیله بوده از او حمایت می کند، در صورتی که اسلام اینها را برداشته و از ما خواسته که بر اساس حق و عدالت قضاوت کنیم.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اسلام رنگ ها، قومیت ها و تعصبات را برداشته، ولی گاهی شاهد هستیم که برخی به این موضوع ها دامن می زنند.

وی گفت: مبادا برخی حرکت ها و تعصبات قومی و قبیله ای باعث شود که حق طلبی، عدالت‌محوری، ارزش های دینی، انقلابی، اسلامی و انسانی رنگ ببازد و تضعیف شود که این یک موضوع خطرناک بوده و باید مراقب باشیم.

انتهای پیام/م:آ

  • نویسنده : مالک آهنگ