کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت ورزش «هندبال» در کشور
کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت ورزش «هندبال» در کشور
معاون توسعه امور ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: می‌توان این استان را به دلیل شرایط و امکانات مناسب برای ورزش هندبال در همه گروههای سنی و کسب عنوان های پی در پی قهرمانی، به عنوان پایلوت (آزمایشی) کشور در رشته هندبال معرفی کرد.

به گزارش خبر دیشموک  ،  بهمن خوبی روز چهارشنبه با اشاره به ظرفیت استان در رشته “هندبال”، گفت: در شهر “دهدشت” از توابع استان، باشگاه ملی “هندبال” را داریم که در جنوب کشور بی نظیر است و فدراسیون معمولا از استان های همجوار، افراد مستعد ورزشی را برای آموزش به این باشگاه معرفی می کند.

وی هفت نفر از اعضای تیم ملی “هندبال” آقایان در رده سنی نوجوانان را از استان برشمرد و گفت: این استان همچنین ظرفیت میزبانی رویدادهای مختلف ورزشی را دارد و تاکنون تمرین ها و اردوهای مختلف ورزشکاران هندبال کشور در شهرستان های “کهگیلویه” و “گچساران” برگزار شد.

رشد ۶ پله ای کهگیلویه و بویراحمد در ورش المپیاد استعدادهای برتر کشور

وی افزود: در سال جاری ،استان کهگیلویه و بویراحمد میزبان مسابقات کشوری زیادی نظیر “دارت” زنان، تمرینات آماده سازی تیم “هاکی”، تیم پلیس کشور، لیگ یک “هندبال” مردان، اردوی تیم “هندبال”، دوره “دره نوردی”، انجمن “کونگ فو” خانم ها، و.. بود که حجم عظیمی از ورزشکاران به استان سفر کردند.

خوبی با تاکید بر اقلیم چهار فصل و دیگر ظرفیت های ورزشی استان، گفت: استان ما ظرفیت خوبی در ورزش های “قدرتی و انفجاری” نظیر “پرتاب ها” و “دَو”، “پرش ها” و حتی “کُشتی”، “برف نوردی” و”کوهنوردی” را، دارد چرا که در این دست از رشته های ورزشی، ورزشکاران نخبه و المپیادی داریم و همچنین استان به دلیل اقلیم چهار فصل در همه ایام سال آمادگی میزبان رویدادهای ورزشی را دارد.

معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان گفت: در حوزه المپیاد استعدادهای برتر کشوری امسال رشد ۶ پله ای داشتیم که از رتبه ۳۱ کشوری به مقام ۲۵ ارتقا یافتیم که با وجود حضور ۲۸ رشته کشوری در این مسابقات، استان ما با ۱۳ رشته ورزشی شرکت کردند.

 

 کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت ورزش "هندبال" در کشور معرفی شود

 

وجود ۱۳۰ خانه ورزشی روستایی در استان

خوبی با اشاره به ورزش روستایی و عشایری، یادآور شد: روستاهای پرجمعیت دارای رابط و نماینده ورزش هستند و ۱۳۰ خانه ورزش روستایی؛ با همکاری بخشداران و دهیاران، تجهیز شده داریم اگرچه، نیازهای ورزشی ما در روستاها بیش از اینهاست.

وی اظهار داشت: بر اساس استانداردهای وزارت ورزش و جوانان، این خانه های ورزشی مربوط به مناطقی است که آن روستا جمعیت ۵۰۰ نفری و دهیاری داشته باشد و همچنین سالن یا زمین ورزشی در آنجا وجود نداشته باشد.

خوبی گفت: با راه اندازی مسابقات ورزشی به خصوص “جام پرچم” در بین مناطق روستایی و عشایری ویژه خانم ها و آقایان ، و استقبال حجم عظیمی از آنها، قریب به ۱۰ هزار ورزشکار در این مناطق سازماندهی شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۸ هزار ورزشکار سازمان یافته در ۵۰ رشته های ورزشی داریم که نسبت به سال های گذشته؛ که حدود ۱۲ هزار ورزشکار سازمان یافته داشتیم، رشد مضاعفی داشتیم چرا که بیماری کرونا ورزش ما را به کُنج و عزلت کشانده و ورزش سازمان یافته ما را، دچار رکود کرده است.

 کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت ورزش "هندبال" در کشور معرفی شود

کهگیلویه و بویراحمد قهرمان رقابت های “هفت سنگ” کشور

خوبی با تاکید بر اهمیت و همگانی کردن ورزش، گفت: این امر نیاز به فرهنگسازی دارد و باید تلاش کرد که ورزش را در سبد خانوارها قرار دهیم و همینطور نهادهای متولی فرهنگ، لازم است یاریگر حوزه ورزشی باشند چرا که تا زمانی که اهمیت یک موضوع برای ما تبیین نشده باشد بررسی و ورود به آن حوزه برای ما اهمیتی نخواهد داشت.

معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان با اشاره به بازی های بومی و محلی، گفت: استان ما، امسال میزبان ورزش محلی “هفت سنگ” کشوری بود که هم خانم ها و آقایان در مسابقه هفت‌سنگ منطقه پنج کشور، مقام اول را کسب کردند و همینطور بزرگترین هیات ورزشی ما “هیات ورزش های روستایی و عشایری” هیات است.

به گزارش ایرنا، “اسب دوانی”، “گوشتیل” (کشتی )، “گل پوچ” ، “شالشالک”، “تارتنبول”، “هفت سنگ” ، “دوال بازی”،”تیروکمان بازی”، “چوکلی”، “شه فراخک” ، “تقله بازی”، “کیفار بازی”، “قلتو بازی”، “هدرسه” ، “هیلو” ، “لیلی بازی”، “حلجی” ،”چوگو”، “اغادمبه”، “قطور”، ، “کلکله” ، “الختر” و… از جمله ورزش های سنتی کهگیلویه و بویراحمد هستند.

خوبی تصریح کرد: در صدد احیای ورزش های محلی هستیم چرا که جزو سنن و آداب و رسوم ما هستند و این بازیها نهادمند هستند و قواعد خاص خود را دارند که هم دارای تحرک و هوشیاری و ذکاوت فردی و هم کار جمعی تقویت می کرد که خیلی از فاکتورهای لازم را تقویت می کرد.

نبود اسکان های ورزشی مناسب، از چالش های اساسی ورزش استان است

معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان گفت: اگرچه استان ظرفیت میزبانی رویدادهای ورزشی را دارد اما از داشتن زیرساخت های لازم به خصوص خوابگاه و اسکان مناسب ورزشکاران،محروم است همچنین لازم است در همه رشته های تخصصی، خانه آن رشته را در استان داشته باشیم چرا که فضاهای ورزشی در استان کفایت نمی کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که هتل ورزشی استان به بهره برداری برسد بخش مهمی از نیازهای اسکان ما مرتع می شود و مشکلات کمتری برای میزبانی رقابت های ورزشی در استان، خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، کار احداث پروژه هتل ورزش شهر یاسوج در زمینی به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع از سال ۱۳۸۵، در مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری “دولت آباد” در شهر “یاسوج” آغاز شد و پس از گذشت قریب به ۱۵ سال تنها حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خوبی با اشاره به سرانه ورزشی در استان، گفت: سرانه ورزشی استان به صورت میانگین ۱ مترمربع است و سرانه ورزشی در سطح استاندارد ۲متر و نیم است.

وی یادآور شد: در برخی از نقاط استان این سرانه ۲ متر است و در مرکز استان به دلیل تراکم جمعیتی پایین است و همینطور در شهرستان جدید “مارگون”، سرانه ورزشی بسیار پایین و زیر ۳۰سانتی متر است ولی در شهر “چِرام”، “باشت” و “بهمئی” مناسب و بالا است.

معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان، با اشاره کمک خَیران به نیازهای ورزشی گفت: اگرچه مجمع خیرین ورزشی در سطح کشور داریم ولی تاکنون توفیقی در جذب خیران برای ورود به این بخش ورزشی استان نداشتیم.

خوبی تصریح کرد: مردم استان؛ در اهدای زمین برای احداث ساختمان مربوط به ورزش ،سرآمد هستند چرا که تا امروز در سطح شهرستان ها، همه زمین های ورزشی را مردم اهدا کردند ولی به دلیل افزایش قیمت ها و شرایط اقتصادی، و گرانی زمین، در یاسوج این همکاری کمتر شده است.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

در این استان هم اکنون ۲۸ هزار ورزشکار سازمان یافته در ۵۰ رشته ورزشی و در قالب ۴۸ هیات ورزشی در استان و ۴۰۱ هیات ورزشی در شهرستان ها، فعالیت می کنند.

 

انتهای پیام/