سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد
سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد
تهیه رهآورد سفر از رسوم دیرینه هموطنان ایرانی در جای جای کشورمان است اما برای انتخاب سوغاتی باید ابتدا مرغوب ترین و با کیفیت ترین کالاهای تولیدی هر منطقه را شناخت در این مطلب تلاش شده تا مخاطبان با سوغات محلی استان کهگیلویه و بویراحمد آشنایی بیشتری پیدا کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، سوغات و هدایایی که در کهگیلویه و بویراحمد می توان آن را به عنوان رهآورد سفر گردشگران انتخاب کرد به بخش های مختلفی از جمله صنایع دستی و خوراکی های محلی تقسیم می شود.

دست ساخته های این استان از سوغاتی های ماندگاری است که انتخاب آن به عنوان رهآورد سفر باعث ثبت خاطرات ماندگار برای مسافران می شود، مهلو و میخک از جمله از این محصولات محسوب می شود که به صورت دستبند، گردنبند و انگشتر با سرپنجه دست هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی تولید می شود.

 

سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

این محصولات که نسبت به کالاهای زینتی مشابه (طلا، نقره، بدلیجات) بسیار ارزان تر هستند افزون بر زیبایی ظاهری به علت تهیه شدن از مواد طبیعی و بوی خوب آن نقش مهمی در آرامش روحی استفاده کنندگان دارد.

حصیربافی

سبدهایی که به صورت حصیر در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر تولیدات محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند سوغاتی مناسب برای مسافران باشد

این سبدها که مواد اولیه آن از نیزارهای کنار رودخانه ها تشکیل شده در اندازه های مختلف و اشکال متنوع برای مصارفی مانند نگهداری میوه، نان یا لباس تهیه می شود این محصولات ضمن ماندگاری خوب فضای خنکی را برای حفظ مواد خوراکی ایجاد می کنند.

دست بافته های سنتی

جاجیم،جاقرآنی و مفرش از دست بافته های سنتی هنرمندان استان است.

دست بافته جاجیم که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود،از محبوب‌ترین سوغاتی های این استان است این محصول به شکل افقی و روی زمین قرار گرفته و بافته می‌شود و یکی از ویژگی‌های خاص آن، این است که بعد از پایان کار دور تا دور آن منگوله‌هایی آویزان می‌کنند که به زیبایی جاجیم می‌افزاید.

سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

 

آیینه‌دان که با گویش محلی چنته خوانده می شود از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه است که برای نگهداری وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربرد دارد.

بافت چنته و مواد بکار رفته در بافت آن گاهی شبیه به گلیم و گاهی شبیه قالی یا هر دو است، نقوش معمول در چنته همان نقوش فرش‌ها و گلیم‌ها، ولی در ابعاد کوچک‌تر است.

گبه نوعی زیرانداز است که زنان یاسوج آن را از موی بز، پنبه و پشم تهیه می‌کنند، رنگ‌ها و طرح‌های این زیرانداز مختص به فرهنگ اقوام لر کهگیلویه و بویراحمد است.

سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

مفرش دست بافته‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل رختخواب و لوازم زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد این محصول با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن معمولا برجسته و الحاقی است.

خوراکی ها

اما از دست بافته های محلی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد که بگذریم خوراکی های طبیعی و سالم از دیگر تولیداتی است که می تواند به عنوان سوغاتی برای دوستان یا آشنایان گردشگران مورد استفاده قرار گیرد.

خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند از سوغات های خوشمزه این سرزمین چهارفصل است.

پسته کوهی

پسته کوهی یا به گویش محلی مغز بنه یکی خوشمزه ترین خوراکی های محلی در کهگیلویه و بویراحمد است که از میوه درختی جنگلی به نام بنه تهیه می شود.

سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

برای درست کردن این خوراکی مقوی و خوشمزه ابتدا دانه های کوچک میوه های جنگلی بنه را بر روی پارچه ای تمیزی پهن کرده و بعد از خشک شدن آن را در هاون چوبی یا سنگی ( در زیان محلی، سِرکو) می‌ریزند و می‌کوبند و بنه ها را الک کرده ،شسته و سپس آن را درون دیگ می‌ریزند و به مدت ۲ ساعت می‌پزند تا مغز سبز رنگ آن سیاه و پخته شود.

در مرحله بعد دوباره بنه‌ها را درون سِرکو (ظرف چوبی کوزه ای شکل)می‌کوبند و بعد از کوبیدن آنان را می‌شویند تا پوست آن کنده شود و دوباره به مدت یک ساعت زیر آفتاب قرار می دهند و سپس بنه‌ها را درون تابه بزرگ و با حرارت بو می‌دهند و این کار به صورت دستی و به وسیله سنگ‌های صاف انجام می‌شود.

در مرحله بعد مغز و پوسته‌های بنه که با هم مخلوط شده با دست یا الک جدا می‌کنند و مغز بنه آماده می‌شود و در مرحله آخر به مغزها مقداری آب و نمک اضافه می‌کنند و در یخچال می‌گذارند و بعد از سرد و مزه‌دار شدن این آجیل خوشمزه آماده خوردن می شود.

عسل

عسل کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی و همچنین تنوع گیاهان دارویی و خوراکی یکی از مرغوب ترین محصولات عسل کشور است که برخی مسافران آن را به عنوان سوغات انتخاب می کنند.

گیاهان کوهی

گیاهان وحشی کوهی که برخی از آن‌ها خواص دارویی دارند در تپه‌ها و دشت‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌روید یکی دیگر از محصولاتی است که ارزش بردن به عنوان سوغات را دارد.

چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کاردپونه،آویشن،گل گاو زبان، گل بابونه، گل بومادران و بنشن از جمله گیاهانی هستند که به صورت خشک عرضه می شود.

گردو

در این استان بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو وجود دارد که این محصول از کیفیت بالا و خوبی برخوردار است که آن را به سوغاتی محبوبی مبدل کرده است.

سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

می توان گفت گردوی تولیدی شهرستان بویراحمد هم از نظر عطر و هم از نظر طعم و پر مغزی، یکی از بهترین گردوهای تولیدی در استان و حتی کشور محسوب می شود و خریداران خاص خود را دارد.

بازارچه های سوغات و هدایا

معاون اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور آشنایی گردشگران با تولیدات محلی استان نمایشگاه های سوغات و هدایا در روزهای پایانی سال تدارک دیده شده است.

فرشید کرمی افزود: این نمایشگاه ها روزهای بیست و هشتم اسفند امسال تا چهاردهم فروردین سال ۱۴۰۲ در ورودی شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد برپا می شود.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه ها انواع دست بافته های سنتی، لباس های محلی و خوراکی های مانند کشک، روغن و قره قروت عرضه می شود.

کرمی خاطرنشان کرد:برپایی سیاه چادرهای عشایری، موسیقیی زنده و پخت غذاهای محلی از دیگر برنامه های نمایشگاه های سوغات و هدایا در کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

 

انتها یپیام /

  • نویسنده : مالک آهنگ