تخلیه روستاها و رشد حاشیه نشینی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند
تخلیه روستاها و رشد حاشیه نشینی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی چند سال گذشته از حدود ۲ هزار روستای این استان ۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده و به حاشیه شهرها روی آورده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، علی شهابی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: روستاهای دارای سکنه استان یک هزار و ۶۰۰ روستا هستند و عمدتا این روستاهایی که تخلیه شده اند زیر ۲۰ خانوار و در مناطق محروم بوده اند.

وی افزود: در این روستاها به لحاظ دورافتادگی و صعب العبوری امکان جاده و راهسازی وجود نداشت و تخلیه کردند اما هم اینک با توسعه فعالیت های عمرانی استان و اشتغازایی مهاجرت معکوس در استان آغاز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی است و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.

شهابی نسب با اشاره به اینکه  سیاست دولت این است که به روستا به ویژه مناطق محروم توجه شود و امسال بالای ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دولت برای مناطق محروم پیش بینی کرده است اظهار داشت : استان کهگیلویه و بویراحمد جزو استان های توسعه نیافته در بخش مناطق روستایی بشمار می رود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مبلغ در قانون بودجه برای محرومیت زدایی  در چند بخش آب روستایی و عشایری، راه روستایی، مدرسه، عملیات آبخیزداری و خانه بهداشت پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

شهابی نسب تاکید کرد: پروژه های پیشنهادی استان تکمیل و به سازمان برنامه ریزی کشور ارسال شده است که باید در این رابطه دستگاه های متولی پای کار بیایند.

وی ادامه داد: این اعتبار باید تنها در مناطق محروم و دوردست استان هزینه شود و حق نداریم آن را در مناطق برخوردار هزینه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیاری از مناطق محروم استان با مشکل مواجهند به گونه ای که بسیاری از آن ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.

شهابی نسب ابراز داشت: بیشتر این روستاها در سفر رییس جمهور دیده شدند و برای راه های روستایی ۲۰۰ میلیارد تومان در سفر و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در متمم سفر پیش بینی شده است بنابراین تحول بزرگی به زودی در مناطق روستایی استان رخ خواهد داد.

وی افزود: موضوع اشتغال در بودجه سال ۱۴۰۱ در دو تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه در کل کشور به ویژه این استان به خوبی دیده شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در تبصره ۱۸، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که از این میزان ۹۶۰ میلیارد آن مربوط به مسکن و یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان مربوط به اشتغال است.

شهابی نسب اضافه کرد: در تبصره ۱۶ نیز، هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان برای اشتغال پیش‌بینی شده است.

محرومیت زدایی و ارایه خدمت بی منت اولویت نخست کاری دولت سیزدهم بوده و در مدت یکسال اخیر دولت اقدامات شاخصی در این استان به ویژه در حوزه رفع مشکلات و محرومیت زدایی به سرانجام رسیده است.

 

انتهای پیام /م:آ

  • نویسنده : مالک آهنگ