همه آنچه باید در مورد دیابت بدانیم
همه آنچه باید در مورد دیابت بدانیم
رشیدی با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت حساس شود، گفت: خیلی از موارد با خود مراقبتی قابل درمان است.
به گزارش خبر دیشموک ، ۲۱ تا ۲۷ آبان به نام هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده و فرصت مناسبی است تا مردم و جامعه بیشتر نسبت به این بیماری و خطرات آن حساس شود.

به همین منظور کارگاه آموزشی بیماری دیابت در مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.سید رضا موسوی رجا رئیس مرکز بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه دیابت در سه نوع خود را نشان می‌دهد گفت: دیابت اولیه، دیابت ثانویه و دیابت بارداری سه نوع دیابت است که در دیابت اولیه انسولین قطع و تمامی قندی که وارد خون می‌شود در سلول می‌ماند که ۵ تا ۱۰ درصد مردم به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند.

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دیابت ثانویه به مرور رخ می‌دهد، در این نوع دیابت ترشح انسولین کافی نبوده یا طوری است که که بدن نسبت به جذب انسولین به خون مقاوم است و موجب می‌شود قند به طور کامل وارد سلول نشود در نتیجه دیابت ثانویه رخ می‌دهد که ۹۰ درصد مردم به این نوع دیابت دچار می‌شوند.

موسوی‌رجاء در خصوص دیابت حاملگی گفت: ۴ درصد زنان در دوران بارداری دچار این نوع دیابت می‌شوند و اگر قندخون درمان و کنترل نشود عوارضی را بر مادر و جنین وارد می‌کند، ضمن اینکه راه درمان دیابت بارداری، استفاده از انسولین است و قرص و دارو درمان بیماری نیست.

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت با بیان اینکه دیابت یک بیماری غددی است که منشا آن غده پانکراس یا لوزالمعده است، گفت: در ایران ۷.۵ و در جهان ۵۳۷ میلیون به دیابت مبتلا هستند، در استان کهگیلویه و بویراحمد هم ۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال به دیابت مبتلا هستند.

دکتر رشیدی با بیان اینکه دیابت از فشار خون مهمتر است، گفت: پرخوری، پرنوشی، تغییر وزن، پر ادراری و استرس از جمله علائم دیابت است و در صورتی که قند خون بالا نباشد با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است.

رشیدی ادامه داد: علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، داروهای خوراکی برای درمان دیابت نوع دو توصیه می‌شود اما اگر هموگلوبین و قندخون افزایش پیدا کند بیماری با دارو هم قابل درمان نیست.

وی ادامه داد: درمان دیابت بارداری انسولین است چرا که مصرف داروهای دیابت برای مادران باردار ممنوع است به همین دلیل انسولین آخرین درمان این بیماری در زنان حامله است.

رشیدی با اشاره به اینکه مادران باردار، افراد بالای ۳۰ سال و کسانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند باید مورد غربالگری قرار گیرند، گفت: عوارض دیابت دو دسته حاد و مزمن است، در عوارض حاد اگر قندخون بالای ۴۵۰ تا ۶۰۰ باشد بیمار به کما می‌رود.

رشیدی با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت حساس شود، گفت: خیلی از موارد با خود مراقبتی قابل درمان است.

انتهای پیام/