مصائب ازدواج زودهنگام در کهگیلویه و بویراحمد / مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همچنان درگیر جلسات!
مصائب ازدواج زودهنگام در کهگیلویه و بویراحمد / مدیرکل بانوان و خانواده استانداری همچنان درگیر جلسات!
مصائب ازدواج زودهنگام در کهگیلویه و بویراحمد.
به گزارش خبر دیشموک، ازدواج به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر شخص، یک پیوند فرهنگی و اغلب قانونی/ حقوقی به رسمیت شناخته شده بین دو جنس مخالف است. ازدواج یک پدیده جهان فرهنگی در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی نهادی است که در بین همه فرهنگ‌های شناخته‌شده انسانی در سراسر جهان مشترک است.
اما در فرهنگ‌های مختلف، در الگوی ازدواج و آداب و رسومِ همراه با آن تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد. با این وجود یکی از مهمترین اصول در اغلب ازدواج‌ها، رسیدن زوجین به سن قانونی است؛ منظور از آن صرفاً یک عدد که قانون تعیین کرده نیست؛ بلکه منظور سنی است که زوجین به فهمی نسبی از زندگی مشترک رسیده باشند. بدیهی است که ازدواج پیش از چنین سنی، تبعاتی برای زوجین دربردارد.
در برخی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دیده شده است ازدواج پیش از رسیدن به چنین فهمی به ویژه برای دختران وجود دارد. در بازدیدی که از برخی از روستاهای استان داشتیم، روایت‌هایی از چنین ازدواج‌هایی شنیده شد. برخی از اهالی روستا، از ازدواج‌های ناموفقِ این افراد یاد می‌کردند. به گفته آنها ازدواج دختران زیر سن قانونی، بعضاً منجر به طلاق شده است. بر اساس این روایت‌ها دخترانی که زودهنگام همسر شده‌اند، بعد از رسیدن به بلوغ کامل فکری، به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب درستی در ازدواج انجام نداده و همین مسأله موجب اتخاذ تصمیم طلاق از سوی آنها شده است.
این در حالی است که چنانچه تعداد این نوع ازدواج‌ها افزایش یابد و در پیِ آن، طلاق‌هایی که به وجود می‌آید ممکن است موجب دلزدگی برخی دیگر از جوانان نسبت به پدیده ازدواج شود و تبعات نامناسبی برای فرهنگ ایرانی اسلامی که خانواده نقش برجسته‌ای در آن دارد، به دنبال بیاورد. در فرهنگ ایرانی، نه افراد، بلکه خانواده از اصالت برخوردار است. چنانچه طلاق‌هایی از این دست افزایش یابد، ممکن است شیرازه این نهاد مهم در کشور را از هم بگسلاند.

بر اساس تحقیقاتی که جامعه‌شناسان، روانشناسان و پزشکان انجام داده‌اند، کودک‌همسری [ازدواج زودهنگام] تبعات اجتماعی، روانی و جسمیِ بسیاری برای کودکان به دنبال دارد. در صورتی که از ظرفیت نهادهای فرهنگی و آموزشی برای جلوگیری از این پدیده استفاده نشود، پیامدهای ناگواری برای این خانواده‌ها شاهد خواهیم بود. برخی از چنین روستاهایی فاقد مبلغ مذهبی و روحانی هستند که چنین مسائلی را برای خانواده‌ها تشریح کنند. این در حالی است که اغلب روستاها به وجود چنین فردی نیازمند هستند. با این وجود یکی از وظایف اصلی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد رسیدگی به چنین مسائلی است. این در حالی است که این مدیریت، به طور تاریخی درگیر برگزاری جلسات و برخی کلی‌گویی‌ها شده است و از ورود به جزئیات چنین مسائلی خودداری نموده است. این وضعیت منحصر به مدیرکل کنونی نیست؛ اما گویا او هم همان راه گذشتگان را در پیش گرفته و نوآوری در کار او وجود ندارد.
گفتنی است رسانه آمادگی انتشار پاسخ افراد و دستگاه‌هایی که در این خبر از آنها نام برده شده است را دارد.

انتهای پیام/کبنا