راهکارهای دولت برای گرم کردن خانه‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد
راهکارهای دولت برای گرم کردن خانه‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد
 ارسال نفت سفید به مناطق بدون گاز، افزایش تولید گاز در شهرستان نفتخیز گچساران، محدود کردن مصرف مشترکان صنایع،اجرای طرح مدیریت مصرف گاز برای مشترکان اداری و آموزش و اطلاع رسانی به منظور بهبود مشارکت مشترکان خانگی در زمستان امسال از برنامه های دولت برای مدیریت مصرف گاز در کهگیلویه وبویراحمد است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، زمستان پر باران امسال کاهش شدید دمای هوا به ویژه در مناطق سردسیری استان را به دنبال داشت تا جایی که حداقل دمای برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر کاهش یافت و برودت هوا دست کم در سه شهرستان مارگون، سی سخت و یاسوج تقریبا هر روز زیر صفر است و مناطق گرمسیری هم دمای تا نزدیک صفر را هم تجربه کرده اند به همین دلیل مصرف گاز آهنگ رو به رشدی گرفته است و دولت برای تامین گاز همه مشترکان نیازمند انجام برنامه ریزی اصولی حتی اقدام هایی مانند اعلام تعطیلی دستگاه های اجرایی در روزهای پنجشنبه است.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۱۷هزار و ۸۷۵ مشترک موجود گاز طبیعی دارد ۱۴۹هزار و ۷۲۰ مشترک در ۱۷ شهر و ۶۸ هزار و ۸۰۳ اشتراک در ۹۲۲ روستا دارای گاز طبیعی‌اند و شمار قابل توجهی از اهالی مناطق روستایی و عشایری به شبکه گاز دسترسی ندارند به همین دلیل دولت ضمن تلاش برای پیشگیری از قطع گاز با افزایش تولید و مدیریت مصرف نیازمند رساندن نفت سفید است.

بر اساس آمار شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۳۴۷ کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی در استان احداث شده است که وظیفه گازرسانی به ۱۷ شهر با ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۵۷ روستا با ۸۹ درصد جمعیت روستایی واجد شرایط را بر عهده دارد.

تامین نفت سفید

با توجه به اینکه بیشتر روستاهایی که به شبکه گاز در کهگیلویه و بویراحمد دسترسی ندارند در مناطق کوهستانی و سردسیری قرار دارند که زمستان ها شاهد یخبندان هستند رساندن سوخت به این مناطق ضرورتی برای رفاه شهروندان است.

دولت با مستقر کردن ۱۶۰ فروشندگی در مناطق بدون شبکه گاز استان کهگیلویه و بویراحمد برای تحویل نفت سفید به روستاییان در زمستان سرد امسال تلاش های گسترده ای را انجام می دهد.

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر نفت سفید در مناطق سخت گذر و سردسیری این استان توزیع شده است.

راه‌کارهای دولت برای گرم کردن خانه های مردم کهگیلویه و بویراحمد

علی بخش شجاعی اظهار داشت: این میزان سوخت در قالب محموله های پرشمار به روستاها و مناطق سخت گذر بدون شبکه گاز کهگیلویه و بویراحمد ارسال و در۷۱ مخزن ذخیره سازی شده است.

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با وجود گازرسانی های جدید اما امسال میزان اختصاص نفت سفید به مناطق سخت گذر استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه روستاییان می توانند از طریق کارت بانکی سرپرست خانوار که به صورت الکترونیکی شارژ شده ، سهمیه نفت سفید اختصاص یافته را به طور یک جا تهیه و ذخیره کنند تاکید کرد: تاکنون هیچ نوع کمبود سوخت در استان گزارش نشده است.

وی عنوان کرد: توزیع نفت سفید در مناطق دوردست استان افزون بر رفاه حال اهالی مناطق سخت گذر و سردسیری سبب کاهش استفاده از چوب درختان جنگلی به منظور تامین گرما،پخت غذا و پیشگیری از تخریب این سرمایه های خدادادی می شود.

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن استان، عملیات تامین، ‌ذخیره سازی و توزیع سوخت روستاییان استان تا پایان سال جاری انجام شده است.

شجاعی اضافه کرد: برای تحقق حقوق شهروندی و ارایه خدمات مطلوب به شهروندان، توزیع نفت در سطح ‌روستاهای استان به صورت الکترونیکی انجام و سهمیه خانوارهای روستایی در ‌کارت های بانکی آنان شارژ می شود.

پیش بینی افزایش۲۰ درصدی تولید گاز در گچساران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با توجه به مصرف زیاد گاز در کشور، افزایش ۲۰درصدی تولید در برنامه شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان قرار گرفته است.

راه‌کارهای دولت برای گرم کردن خانه های مردم کهگیلویه و بویراحمد

مهرداد کاهکش افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است میزان تولید گاز در میادین گچساران از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یاید.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گاز مورد نیاز کشور از میادین گازی گچساران استخراج می‌شود، افزود: این گاز پس از فراوری و شیرین سازی به شبکه گاز کشور تزریق می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران میدان گازی پازنان را یکی از بزرگترین میدان های گازی گنبدی خاورمیانه و منبع تامین گاز کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این میدان ۱۵ حلقه چاه وجود دارد که گاز این میدان پس از استخراج به کارخانه گاز و گاز مایع، برای فرآوری ارسال می‌شود.

کاهکش اضافه کرد: گاز تولید شده در کارخانه گاز مایع فرآوری شده و مواد اضافی از آن جدا و سپس به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان ارسال می‌شود.

افزایش مصرف گاز و محدودیت مصرف برای صنایع

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف، گاز برخی صنایع در استان محدود شده و به نصف کاهش یافته است.

راه‌کارهای دولت برای گرم کردن خانه های مردم کهگیلویه و بویراحمد

ریحان بهادر افزود: میزان مصرف گاز در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته در سه شهرستان بزرگ استان شامل بویراحمد هفت درصد، دهدشت ۶ درصد و گچساران چهار درصد افزایش داشته است.

وی افزود: چنانچه در مصرف گاز بخش خانگی صرفه جویی صورت نگیرد مجبور به محدود و یا قطع گاز صنایع در استان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انتظار می رود برای پایداری گاز بخش خانگی و مصرف گاز و خوراک صنایع دستگاه های اجرایی و شهروندان مصرف خود را مدیریت کنند.

بهادر ادامه داد: پله های ۱۱ و ۱۲ (خانوارهای پرمصرف) در استان شناسایی شده اند و پیامک هایی برای آنان ارسال شده و این مشترکان به مدت ۱۰ روز فرصت دارند و در صورتی که مصرف خود را کاهش ندهند مجبوریم جریان گاز آنان قطع و با تعهد مالک اصلی جریان گازشان وصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: انتظار می رود برای پایداری گاز در استان و همچنین رسیدن گاز به استان‌های شمالی کشور مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

بهادر گفت: همچنین پویش هر خانه یک اتاق گرم و هر خانه یک بخاری با هدف صرفه جویی در مصرف گاز، در کشور راه اندازی شده است.

بهینه سازی موتورخانه های گاز به صورت رایگان

شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصمیم گرفته است با هدف صرفه جویی در مصرف گاز ،موتورخانه‌های واحدهای مشترکان اداری، مسکونی و تجاری استان را بهینه سازی کند.

مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت :بهینه سازی موتورخانه‌ واحدهای مشترکان اداری، مسکونی و تجاری موجب صرفه جویی ۲۰درصد مصرف گاز در استان می شود.

وی از مشترکان واحدهای مسکونی، تجاری و اداری درخواست کرد برای بهره مندی از این طرح در سامانه ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه به آدرس https://goc.nigc.ir مراجعه و نام نویسی کنند.

بهادر افزود: براساس طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه ، تأسیسات و مشعل موتورخانه‌ها عایق کاری و رسوب گیری می‌شود.

قطع گاز ساختمان های اداری

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای بهینه سازی مصرف گاز طبیعی در روزهای سرد سال طبق قانون سازمان‌های دولتی ملزم به رعایت الگوی مصرف هستند و اگر سازمانی رعایت نکند پس از ارسال اخطار در صورت بی توجهی گاز آن قطع می‌شود.

بهادر گفت: از مجموع یک هزار و ۵۵۰ مورد پایش مصرف گاز از دستگاه‌های اجرایی و مکان های دولتی و عمومی این استان برای ۱۳۴ سازمان اخطار صادر و گاز ۱۲ اداره دولتی قطع شده است.

راه‌کارهای دولت برای گرم کردن خانه های مردم کهگیلویه و بویراحمد

بهادر افزود: این شرکت از ابتدای آذر ماه امسال اقدام به پایش مصرف تمامی سازمان‌ها، ادارات و مراکز دولتی و عمومی، مساجد، حسینیه‌ها و مدارس استان کرده است.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده و رعایت نکردن موارد مندرج در بخش‌نامه، اخطاریه برای اماکن زیر پوشش صادر و به سازمان یا اداره اخطار قطع به‌منظور کاهش مصرف و تنظیم دمای رفاه در ساختمان داده خواهد شد.

بهادر بیان کرد: گاز ۱۲ سازمان در پی رعایت نکردن در مصرف گاز و به دلیل رعایت نکردن بخش‌نامه‌های ابلاغی درباره مصرف بهینه گاز و تنظیم دمای اداره با دمای رفاه، قطع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به برنامه قیمت‌گذاری مصرف گاز اشاره کرد و گفت: برای مصرف گاز در ایران پنج اقلیم تعریف شده که استان کهگیلویه و بویراحمد در اقلیم یک و دو مناطق سردسیری قرار دارد و برای اقلیم استان ۱۲ پله مصرفی در نظر گرفته شده است.

بهادر اظهار کرد: برای پله‌های یک تا سه شامل مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ، هیچ گونه افزایش قیمت گازی صورت نمی گیرد و گاز مصرفی آنان ۱۰۰ درصد رایگان است.

وی اضافه کرد: در الگوی مصرفی اقلیم ۲ مقدار مصرف ۳۵۱ متر مکعب لحاظ شده و چنانچه مصرف کننده‌ای ۷۰ درصد این الگو را مصرف کند ۱۰۰ درصد هزینه گاز آن رایگان است.

مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای پله‌های ۴ تا ۱۲ هزینه مصرف محاسبه می‌شود به طوری که در پله های ۴ تا ۶، ۳۰ درصد افزایش قیمت، ۶ تا ۱۰، ۵۰ درصد افزایش قیمت و پله های ۱۱ و ۱۲ که پله‌های پرمصرف و بد مصرف تلقی می‌شوند به ازای هر متر مکعب ۵ تا ۶ هزار تومان افزایش قیمت محاسبه می‌شود.

راهکارهای مدیریت مصرف

وی تصریح کرد: مشترکان با بکارگیری در و پنجره‌های دوجداره، استفاده از وسایل گرمایشی با رده انرژی بالا، ۱۵ درصد در مصرف گاز صرفه جویی می‌کنند.

راه‌کارهای دولت برای گرم کردن خانه های مردم کهگیلویه و بویراحمد

بهادر خودداری از استفاده از گرماتاب‌ها در استخر و رستوران ها، پرهیز از روشن کردن وسایل گرمایشی در باغ ویلاها در زمانی که در این واحدها کسی سکونت ندارند از دیگر راهکارهای اساسی در صرفه جویی مصرف گاز طبیعی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد به مشترکان گاز توصیه کرد دمای اتاق ها را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد تنظیم کنند ، دمای آبگرمکن‌های زمینی به عنوان یکی از موارد اتلاف انرژی بین ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

وی عنوان کرد:کانال های کولر مسدود شود ، برای در و پنجره‌ها منجر از درزگیر استفاده شود تا از اتلاف ۱۰ تا ۱۵ درصد انرژی و کاهش هزینه‌های اقتصادی خانوارها جلوگیری شود.

وی تاکید کرد که شرکت گاز موظف است گاز مشترکان پرمصرف‌ را بعد از اخطارهای۱۰ تا ۱۴ روزه به طور کامل قطع کند، ضمن اینکه گاز ویلاها، استخرها و مکان‌های باز تفریحی هم باید به طور کامل قطع شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ