ارابه‌های مرگ در جاده‌های خوزستان/نزدیک به ۷۰۰ کشته در ۹ ماه گذشته +تصاویر
ارابه‌های مرگ در جاده‌های خوزستان/نزدیک به ۷۰۰ کشته در ۹ ماه گذشته +تصاویر
یک تعمیرکار خودرو گفت: کسانی که در جاده‌ها ویراژ می‌دهند تصورشان بر این است که سوار بنز و تویوتا شده‌اند. آخر پراید و سمند و پژو را چه به این حرفها!

به گزارش خبر دیشموک،   عدد ۷۰ در دایره‌ی قرمز رنگ تابلوی کنار جاده‌ نقش بسته است. راه دو‌شاخه می‌شود و از یک سمت می‌رود به سمت دارخوین. نزدیک به دوراهی، سمند سفیدی از سمت راست سبقت می‌گیرد و در هوای آکنده از بوی لاستیک، جاده را می‌خورد و ‌در پیچِ دوراهی گم می‌شود.

چندین کیلومتر بالاتر از مسیری که سمند با گاز پُر رفته، جاده‌ای است که مردم محلی آن را جاده‌ی مرگ نام نهاده‌اند. چند روز پیش، این جاده جانِ دو جوان شادگانی را گرفت.

یادِ جاده مرگ مرا می‌کشاند به روز مه آلودِ محور بهبهان-رامهرمز. روزی که در یک تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو به هم خوردند و ده‌ها نفر کشته و مصدوم شدند، و به جاده‌ی اهواز-خرمشهر و جان باختن ۱۰ تن در اثر برخورد مرگبار پنج دستگاه خودرو، و به دیگر روزهایی که راه‌های خون‌آلود خوزستان، بدنه‌ی مچاله‌ شده‌ خودروهای ایرانی را بلعیدند و صدها نفر را به کام مرگ کشاندند.

فشار بی‌امان راننده‌ها بر پدال گاز

آقای زهیری اهل اهواز و تعمیرکار امداد خودرو است. او به خودروهای تولید شده توسط سایپا و ایران خودرو که دچار حادثه رانندگی شده‌اند، امدادرسانی می‌کند.

آقای زهیری که طی هفته‌های گذشته چندین فوتی ناشی از تصادف را به چشم دیده‌ است، گفت: «ایمنی خودروهای تولید داخل به خصوص در سالهای اخیر خیلی کاهش یافته است. البته راننده‌ها هم سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند و تا جایی که قدرت در پاهایشان دارند، پدال گاز را می‌فشارند و نمی‌دانند و یا می‌دانند و نمی‌خواهند باور کنند که با این کار جان خود را به خطر می‌اندازند.»

تصادف پراید را مچاله می‌کند

آقای صابری در منطقه‌ی عامری اهواز صافکاری دارد. او در حالی که چکش بر بدنه‌ی یک خودرو تصادفی می‌زند، گفت: کسانی که در جاده‌ها ویراژ می‌دهند تصورشان بر این است که سوار بنز و تویوتا شده‌اند. آخر پراید و سمند و پژو را چه به این حرفها!

آقای صابری ادامه داد: ماشین‌های ایرانی اگر در جاده‌های بیرون شهری تصادف کنند، دیگر قابل تعمیر نیستند، چون مچاله می‌شوند و باید به پارکینگ بروند. اما در تصادف داخل شهری می‌توان بدنه‌ها را صاف و خودرو را تعمیر کرد گرچه هزینه تعمیرات نیز سرسام‌آور است.

 ۶۵۹ مرگ در اثر حوادث رانندگی در ۹ ماه گذشته

دکتر سیدفرزاد حسینی مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان با اشاره به مرگ ۶۵۹ نفر طی ۹ ماه نخست امسال در حوادث رانندگی در مناطق درون و برون شهری خوزستان، گفت: در ۹ ماه امسال تعداد ۱۲ هزار و ۱۳۲ نفر به دلیل صدمات ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی خوزستان مراجعه کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۰هزار و ۷۱۱ نفر بود، ۱۳.۳ درصد افزایش را نشان‌ می‌دهد.

وی افزود: از مجموع تعداد درگذشتگان حوادث رانندگی در استان در ۹ ماه گذشته،  ۵۵۶ نفر مرد و  ۱۰۳ تن دیگر زن بودند.

سه هزار و ۶۴۵ تصادف درون شهری در ۹۰ روز

عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس خوزستان نیز در خصوص حوادث رانندگی رخ داده در خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سه ماه اخیر پنج هزار و ۲۰۷ حادثه رانندگی در استان خوزستان اتفاق افتاد که از این تعداد یک هزار و ۵۶۲ حادثه مربوط به جاده‌های برون شهری در محورهای مواصلاتی اهواز و سه هزار و ۶۴۵ تصادف در مسیرهای درون شهری بود.

شهرستان شوش و کیانپارس اهواز مناطقی با بیشترین تصادف

وی با بیان اینکه تعداد مصدومین ناشی از این تصادفات در سه ماه اخیر ۶ هزار و ۰۲۷ نفر بودند، افزود: بیشترین تصادف در شهرستان شوش اعلام شده است و شهرستان‌های ایذه، اندیمشک و رامهرمز در ردیف‌های بعدی هستند. کمترین تصادف نیز به شهرستان ماهشهر اختصاص داشته است.

 شرهانی ادامه داد: در منطقه کیانپارس شهرستان اهواز نیز بیشترین برخورد و واژگونی خودروها مشاهده شده است و بلوار شهید هاشمی، گلستان، امام شرقی و پل پنجم در رده‌های بعدی تصادف قرار دارند.

وی اضافه کرد: علت بیشترین تصادفات نیز استفاده از تلفن همراه توسط راننده حین رانندگی بوده است.

خطای انسانی عامل اصلی تصادفات

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان بی احتیاطی، توجه نکردن به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی، واژگونی ناشی از سبقت غیرمجاز، تخطی از سرعت مطمئنه و نبود دید کافی ناشی از مه آلودگی و شتاب زدگی را از عوامل اصلی تصادف و مرگ در جاده‌ها می‌داند و با اشاره به تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان-رامهرمز گفت: این حادثه به صورتی نبوده که همه ۵۸ دستگاه خودرو با هم برخورد کنند. در این حادثه، ۱۵ فقره تصادف رخ داده است. البته باز نشدن ایربگ‌ خودروها نیز سبب تشدید عواقب حادثه شد.

عمل نکردن کیسه هوا متهم صدمات جانی به راننده‌ها

غلامعباس بهرامی‌نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز با اشاره به تصادف رخ داده در محور بهبهان-رامهرمز گفت: محل این تصادف در دو قسمت عبور دارای خط کشی بوده و وجود تابلوهای علائم راهنمایی بوده است و گزارش پلیس علت اصلی وقوع این تصادف، تخطی از سرعت مطمئنه اعلام شده است.

بهرامی‌نیا تصریح کرد: از مجموع خودروهای درگیر در این تصادف زنجیره‌ای، ۱۵ نوع خودرو تولید داخل دارای کیسه هوا بودند که فقط یک کیسه هوا در خودرو سواری سمند مدل ۹۱ عمل کرده است.

کاهش تصادفات جاده ای مسئله‌ای فرا دستگاهی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش تصادفات جاده‌ای یک مسئله فرا دستگاهی است و تصریح کرد: ما امروز مسوول جان مردم کشور هستیم و وقتی تصادفات باعث مرگ یک نفر می‌شوند، باید خود را سرزنش کنیم چرا که نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون ایمنی راه.ها در خوزستان با بیان اینکه جاده‌ها، خوردو و نیروی انسانی سه عامل تصادفات در کشور است، گفت: در بحث جاده‌ها خود را مقصر می‌دانیم و تا جایی که ممکن است تلاش خواهیم کرد ایمنی راه‌ها را افزایش دهیم.

انتقاد رهبر انقلاب از خودروسازان داخلی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و کارآفرینان با بیان اینکه با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، فرمودند: مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، استان خوزستان ۶.۱ درصد از راه‌های برون شهری، ۶٫۷ درصد از راه‌های شریانی و ترانزیتی و هفت درصد از راه‌های روستایی کشور را در اختیار دارد و در ۱۰ ماه نخست امسال در خوزستان بیش از ۱۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تردد صورت گرفته است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ