اولویت«طرح کشت قراردادی» و افزایش تولید
اولویت«طرح کشت قراردادی» و افزایش تولید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح کشت قراردادی از جمله برنامه‌های کلیدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان است که در آن کشاورزان استان از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبر دیشموک،    سید علی معتمدی پور روز شنبه اظهار داشت: مهمترین محصول استراتژیکی که در دستور کار دولت قرار دارد، گندم بوده که در قالب طرح کشت قراردادی افزایش تولید آن در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح مورد حمایت دولت قرار گرفته است و بر اساس آن به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۰۰ تومان بلاعوض به کشاورزان استان داده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بحث بیمه محصولات کشاورزی از جمله برای گندم آبی و تسهیلات ویژه ای به کشاورزان اعطا خواهد شد.

معتمدی پور ابراز داشت: به همه کشاورزان استان توصیه می شود به مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت های شهرستانی و خانه های ترویج جهاد کشاورزی مراجعه کنند و از راهنمایی های کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید کشاورزان استان سطح زیر کشت مزارع خود را ثبت کنند تا از این مزایا بهره ببرند.

در کشت قراردادی بذر، کود، سم و بیمه محصولات کشاورزی توسط طرف قرارداد تامین و پس از برداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می شود.

کشاورزی قراردادی از سال گذشته توسط دولت بمنظور تامین و ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات استراتژیک از جمله شکر، جو، گندم و دانه‌های روغنی آغاز شد.

کشاورزی قراردادی سال گذشته با کشت گندم آغاز و اجرای این طرح در ۱۵ استان کشور توسط سازمان غله کشور و در بقیه استان‌ها با انعقاد قرارداد توسط تعاون روستایی اجرا شد.

حمایت تشویقی دولت در تامین بذر و نهاده خواهد بود و به نوعی از ضرر و زیان کشاورز در صورت خسارت جلوگیری می شود.

کشاورزانی که تمایل دارند در اجرای این طرح مشارکت کنند می توانند به مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان های مختلف استان مراجعه کنند.

امسال ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ تن صیفی جات و محصولات جالیزی بهاره و تابستانه در مزارع و۳۹ هزار تن لیمو ترش از باغات این استان تولید و برداشت شد.

سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

این استان با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.

در مجموع سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.