۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی/سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید
۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی/سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده کشاورزان از بذرهای اصلاح شده یا گواهی شده ۱۵ درصد بهره وری کشت را بالا می برد که در نتیجه ثروت به مزارع کشاورزان تزریق می شود.

به گزارش خبر دیشموک،  نصرت الله حیدرپور روز چهارشنبه  افزود: رسالت های مرکز تحقیقات کشاورزی علاوه بر بررسی موضوع های تحقیقاتی نیز معرفی ارقام اصلاح شده و افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی است که این هدف در ایستگاه تحقیقاتی گچساران در استان کهگیلویه وبویراحمد انجام می شود.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: ایستگاه تحقیقات کشاورزی گچساران به عنوان سایت اصلی تحقیقات دیم گرمسیری کشور با انجام طرح تحقیقاتی مختلف و اثرگذار، خدمات ارزشمندی در جهت افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی منطقه انجام داده است.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار و به تبع آن به صرفه نبودن واردات گندم، معرفی ارقام جدید با پتانسیل عملکرد دانه بالا می تواند علاوه بر تولید پایدار، صرفه جویی ارزی بسیار مناسبی را ایجاد کند.

حیدرپور زمان معرفی بذر یا یک رقم اصلاح شده یا گواهی شده را بیش از یک دهه برشمرد و گفت: در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گچساران رقم های جدید؛ گندم به نام “مهتاب” که مناسب کشت در مناطق دیم و گرمسیری پربازده است و رقم “آبان” باز مناسب کشت در مناطق گرمسیری است و برای صنایع ماکارونی مفید است، معرفی و اعلام شده است.

وی گفت: رقم “مهتاب” مناسب کشت در مناطق پربازده گرمسیری است و در مقابل بیماری لکه باکتریایی مقاوم است چرا که ارقام گندم دیم نیاز کمتری به آب در مقابل ارقام گندم آبی دارند، بنابراین استفاده از این ارقام گواهی شده با اعمال آبیاری تکمیلی، موجب حفظ منابع آبی زیرزمینی می شود.

حیدرپور به ویژگی های رقم آبان اشاره کرد و گفت: پتانسیل عملکرد خوب در شرایط دیم ایستگاهی و مزرعه ایف همچنین عملکرد مناسب در شرایط آبیاری تکمیلی، زودرسی، وزن هزار دانه مطلوب، مقاومت نسبت به بیماری های زنگ زرد و زنگ قهوه ای از خصوصیات بارز این نوع رقم است.

وی ارقام گواهی شده که مناسب گندم و جو در استان است برشمرد و گفت: رقم های “ساورز”، “ذهاب”، “مهتاب” “دُورم آبان” ، “نان” برای گندم و رقم های ” بهرام” ، “فردام” و “فراز” برای جو مناسب است که این نوع بذر گواهی شده و مناسب کاشت در منطقه است.

وی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار تن بذر توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان، تولید شده است که علاوه بر تامین بذر نیاز استان؛ ۱۶ استان که حدود یک و نیم میلیون هکتار اراضی دیم گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور را شامل می شود، پشتیبانی می کند.

حیدرپور اضافه کرد: در حال حاضر ۷ شرکت تولید بذر در استان وجود دارد که ۶ تا از آنها در منطقه گرمسیری و یکی هم در سردسیری استان واقع شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: در ایستگاه تحقیقات کشاورزی همزمان با تامین ارقام غلات (گندم و جو)، محصولات تناوبی را هم دنبال کردیم که از این وضعیت تکراری تک کشت غلات خارج شویم.

حیدرپور گفت: همچنین بذر ماشک علوفه ای “طلوع” و علوفه “خُلَر”را تولید و به کشاورزان معرفی کردیم که ورود این بذرهای علوفه‌ای، در چرخه تناوب زراعی، علاوه بر مزایای کنترل فرسایش خاک، تثبیت بیولوژیکی نیتروژن، افزایش مواد آلی و کنترل علف‌های هرز و استفاده از کود سبز حاصل از این گیاه موجب افزایش بهره‌وری محصولات و گیاهان در کشت بعدی می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث “اصلاح الگوی کشت” که در اولویت های دولت جدید است برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع است که در این راستا باید تولید را از حالت ریسک پذیری خارج کرد و به یک تولید پایدار و مطمئن تبدیل شود.

حیدرپور ادامه داد: تکرار یک نوع کشت در سال ها باعث افت عملکردی می شود و لازم است مواد آلی خاک افزایش یابد چرا که باردهی خاک با کود شیمیایی نیست بلکه با کشت دیگر محصولات کشاورزی که وارد چرخه کشت می شوند با تنوع کشت مثل “کُلزا”، “کامِلینا”، حبوبات، علوفه دام، و گندم و جو، تحقق می یابد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که کل بهره برداران این استان سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کل اراضی زراعی استان ۲۷۲ هزار هکتار است و در هر سال سطح زیر کشت ما حدود ۱۱۰ هزار هکتار دیم و ۴۷ هزار هکتار، کشت آبی و مابقی آن هم آیش است و سطح اراضی باغی ما حدود ۳۴ هزار و ۹۶۰ هزار هکتار آبی و ۴ هزار هکتار به صورت کشت دیم است که کل تولیدات محصولات استان در همه زمینه ها، حدود یک میلیون تن در سال برآورد می شود.