گزارش:یادی از شهیدان حماسه‌ساز فتح خرمشهر+تصاویر
گزارش:یادی از شهیدان حماسه‌ساز فتح خرمشهر+تصاویر
هنوز خاطره اصابت خمپاره به گنبد مسجد جامع خرمشهر در ذهن همگان تداعی می‌شود که چندین تن از بهترین فرزندان ایران زمین به شهادت رسیدند و آسمانی شدند.

به گزارش خبر دیشموک،  سال که به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود استان خوزستان حال و هوای دیگری پیدا می‌کند و عطر و بوی شهادت با حضور کاروان‌های راهیان نور و زائران شهدا بیشتر در آن به مشام می‌رسد.

آبادان و خرمشهر نیز از روزهای پایانی سال تا پایان تعطیلات نوروز میزبان کاروان‌هایی از سراسر کشور هستند که برای زیارت تربت پاک شهیدان و قتلگاه این عزیزان راهی مناطقی چون شلمچه، نهر خین، مسجد جامع خرمشهر، اروندکنار و نخستین خاکریز دفاع مقدس می‌شوند تا از فیض حضور در این نقاط بهره‌مند شوند.

رهسپار خرمشهر می‌شویم جایی که نخستین خاکریز دفاع مقدس در آنجا قرار دارد، شهری که نخستین رزمندگان اسلام در برابر تهاجم دشمن تا دندان مسلح بعثی مقاومت کردند و ۴۵ روز با کمترین امکانات اجازه ورود آنها به خاک وطن را ندادند.

در فلکه الله که از ماشین پیاده می‌شویم هنوز آفتاب به درستی بالا نیامده، راهی مسجد جامع می‌شویم، مسجدی که نماد مقاومت ملت ایران و مردم خرمشهر در برابر تهاجم دشمن در روزهای نخست دفاع مقدس است.

در شهر که قدم می‌زنیم هنوز جراحات جنگ تحمیلی بر در و دیوارش وجود دارد و یادگارهایی از آن زمان در نقاط مختلف دیده می‌شود.

یادی از شهیدان حماسه‌ساز فتح خرمشهر

قدم قدم می‌رویم در خیابان‌هایی که روزی سردار شهید جعفر جنگروی، سردار شهید سید محمدعلی جهان‌آرا، سردار شهید سید عبدالرضا موسوی، سردار شهید صدرالله فنی، سردار شهید مصدق طاهری و سردار شهید ناصر بهبهانی‌نیا در آن قدم می‌زدند.

یاد شهیدان مدافع شهر در ذهنمان زنده می‌شود یاد سردار کوچک بختیاری و نوجوان حماسه‌ساز خرمشهر شهید بهنام محمدی‌راد که حماسه‌اش در خونین‌شهر هیچگاه از یاد ملت ایران نمی‌رود و تا ابد زنده و جاوید است.

یاد هنرمند شهید بهروز مرادی که خاطره ایثار و هنرش در ذهن مردم خرمشهر پس از حدود ۴۰ سال باقی مانده و همه از او به نیکی یاد می‌کنند.

یاد شهیدان حماسه‌ساز فتح خرمشهر که برخی قبل از سوم خرداد سال ۱۳۶۱ شهد شیرین شهادت را نوشیدند و آزادی خونین‌شهر را در بهشت جشن گرفتند، شهید جاویدالاثر سید ابوالحسن میرسالاری، شهید شایع هاشمی، شهید محمدصادق ویسی، شهید محمد زراسوند، شهید محمد جمالپور، شهید نوذر ایوزه، شهید داراب اردشیری، شهید ایرج محمدپور، شهید اردوان الهی، شهید فرامرز بهبهانی، شهید صفدر قرمزی، شهید الله‌رحم آقایی، شهید ستار احمدی، شهید اکبر رضایی، سرباز شهید عبدالنبی انصاری، سرباز شهید عبدالکریم بالوئی و سرباز شهید منصور قماشی.

هر جای شهر می‌نگریم خاطره‌ای از حماسه سربازان وطن در سال ۱۳۶۱ زنده می‌شود سربازان فدایی وطن که که با دست خالی بیش از یک ماه دشمن را پشت دروازه شهر نگه داشتند و نامشان جاویدان شد.

قرارگاه نیروهای مقاومت مردمی

چند خیابان که از فلکه الله به سمت جاده آبادان می‌رویم سمت راست که نگاه می‌کنیم از دور گنبد فیروزه‌ای مسجد جامع خرمشهر نمایان می‌شود قدم قدم می‌رویم، نزدیک و نزدیکتر می‌شویم، غوغایی دلمان را فرا می‌گیرد و ما را همسفر حماسه‌سازان فتح خرمشهر در مسجد جامع می‌کند.

مسجدی که در ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به‌عنوان قرارگاه نیروهای مقاومت مردمی انتخاب می‌شود و نیروهای مقاومت مردمی موفق می‌شوند که ۴۵ روز ارتش تا دندان‌ مسلح دشمن بعثی را در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر خرمشهر نگه‌ دارند و مسجد جامع، کانون مقاومت مردمی باشد.

مسجد جامعی که نقش بیمارستان و ستاد عملیات مقاومت شهر خرمشهر را نیز بر عهده دارد و در مقاومت ۴۵ روزه مردمی در تیررس دشمن قرار می‌گیرد و به شدت آسیب می‌بیند، حتی دشمن با خمپاره گنبد آن را نشانه می‌گیرد تا شاید مقاومت مردمی شکسته شود ولی ره به جایی نمی‌برد.

وارد مسجد جامع خرمشهر که می‌شویم، نقاشی‌های به یادگار مانده از دوران هشت سال دفاع مقدس که در سال ۱۳۶۱ کشیده شده است به چشم می‌خورد، همچنین تصاویری از تمثال زیبای شهیدان خودنمایی می‌کند، تصاویری از شهید اسماعیل خسروی، شهید ابراهیم قاطعی، شهید مهدی آلبوغبیش، شهید امیر تحریری، شهید عبدالله مومن، شهید حسن طاهریان‌پور، شهید بهروز برچاسبی، شهید قاسم قیطانی، شهید غلامحسین جنگلوایی، سردار شهید سعیدالله عسگری و شهید صالح یوسفی.

به مقام شامخ شهدای والامقام ادای احترام می‌کنیم و صلوات و فاتحه نیز به روح مطهرشان هدیه می‌شود، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ …

حق مردم خرمشهر این نیست

کاروان‌های راهیان نور و زائرانی از کرمانشاه، خرم آباد، تهران، رامهرمز، هفتگل، اهواز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان نیز در مسجد جامع خرمشهر حضور می‌یابند و به بازدید از این مسجد تاریخی می‌پردازند.

یکی از حاضران که اهل شهر رامهرمز است می‌گوید: یکی از بستگان ما روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ کمک‌های مردمی را به مدافعان خرمشهر می‌رساند و نیم ساعت بعد از آزادسادی این شهر بر اثر اصابت خمپاره در مسجد جامع به شهادت می‌رسد.

هنوز صدای سردار شهید سید محمدعلی جهان‌آرا پس از چند دهه در مسجد جامع خرمشهر به گوش می‌رسد که چگونه نیروهای مردمی را برای مواجه با ارتش بعثی ساماندهی می‌کند تا شهر سقوط نکند.

هنوز خاطره اصابت خمپاره به گنبد مسجد جامع خرمشهر در ذهن همگان تداعی می‌شود که چندین تن از بهترین فرزندان ایران زمین بر اثر آن به شهادت رسیدند و آسمانی شدند.

یکی دیگر از زائران راهیان نور در مسجد جامع خرمشهر می‌گوید: مردم خرمشهر در جنگ جانانه در مقابل دشمن ایستادند و مقاومت کردند حق آنها نیست که شهرشان و زندگی آنها پس از گذشت چند دهه از پایان جنگ اینگونه باشد.

اینجا یعنی مسجد جامع خرمشهر خیلی آرامش دارد و کسانی که در این مکان مقدس حضور می‌یابند روحشان جلا پیدا می‌کند و آرام می‌شوند که این را در کلام آنها می‌توان یافت.

دل کندن سخت است

یکی از زائران به خبرنگار فارس می‌گوید: مسجد جامع خرمشهر حال و هوای عجیبی دارد، هر چه بیشتر در این مکان بمانی دوست داری بیشتر باشی و از آن دل نمی‌کنی.

در گوشه دیگری از مسجد تصاویری از شهدای گرانقدر عملیات آزادسازی خرمشهر در مراحل مختلف عملیات الی بیت‌المقدس از سراسر کشور نصب شده که برخی از آنها شهید عبدالمجید کمالی، شهید حسین عیدی، شهید شبر فرهانی، شهید مرتضی کاظمی، شهید سیف‌الله‌ پازند، شهید حمزه دشتی، شهید علی برام‌زاده، شهید ایوب غفاری‌علمداری، شهید امیر جراح‌زاده، شهید حمید شهری‌زاده، شهید محمود عبدالله‌زاده، شهید سعید نیک بخت، شهید حسین آقائی و شهید عبدالحسین خواجه‌نژاد هستند.

خورشید تقریبا وسط آسمان است و ظهر فرا می‌رسد، اذان از بلندگوی مسجد جامع پخش می‌شود مردم خرمشهر، کاروان‌های راهیان نور و زائران شهدا صف نماز را منظم می‌کنند و نماز ظهر و عصر خود را به یاد رزمندگان دوران حماسه و ایثار برپا می‌دارند.

بعد از اقامه نماز کاروان‌های راهیان نور و زائران شهدا از مسجد خارج می‌شوند تا به دیگر برنامه‌های سفر زیارتی خود در خوزستان برسند، اما ما برای رفتن عجله نداریم و در صحن مسجد جامع خرمشهر می‌نشینیم تا بیشتر از فضای معنوی آن فیض ببریم.

هر چه بشینیم انگار بیشتر دلبسته به فضای مسجد جامع می‌شویم اما چاره‌ای نیست، باید به سوی دیار خود رهسپار شویم باشد که راه روشن شهیدان گلگون خرمشهر چراغ راهی برای زندگی دنیوی و اخروی ما باشد.

انتهای پیام/ی