گزارش:عطش بی‌آبی/ کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بحران بی‌آبی+تصاویر
گزارش:عطش بی‌آبی/ کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بحران بی‌آبی+تصاویر
عطش بی‌آبی، اهالی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد را کلافه و به دردسر انداخته است، مدیرعامل آب کهگیلویه و بویراحمد از تنش آبی ۱۷۵ روستا می‌گوید که با ۷ تانکر سیار به آنها آبرسانی می‌شود.
عطش بی‌آبی در دامنه‌های دنا / کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بحران بی‌آبی

عطش بی‌آبی، اهالی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد را کلافه و به دردسر انداخته است، مدیرعامل آب کهگیلویه و بویراحمد از تنش آبی ۱۷۵ روستا می‌گوید که با ۷ تانکر سیار به آنها آبرسانی می‌شود.
به گزارش کبنا، روستای توت نده از توابع شهرستان دنا با جمعیتی افزون بر دو هزار نفر در بالادست رود خروشان بشار با کمبود آب شرب روبه‌رو است.  روستای «توت نده» از توابع شهرستان دنا با ۶۰۰ خانوار و جمعیتی افزون بر ۲ هزار نفر در بالادست رودخانه بشار واقع شده ولی در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌ها با مشکل تأمین آب شرب روبه‌رو هستند.
حفر چاه آب شرب روستای توت نده به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ ماه پیش با شرکت حفار انعقاد قرارداد شد ولی به دلیل معارض اجتماعی این پروژه اجرایی نشده است.
البته بررسی رسانه‌ها نشان می‌دهد مشکل معارض اجتماعی این پروژه برطرف و به‌زودی عملیات اجرایی آن به صورت رسمی آغاز می‌شود و بعد از این مشکل کمبود اعتبار امکان کند کردن روند را متصور می‌کند.
احمد داستار از اهالی روستای توت نده می‌گوید: در سال‌های اخیر ساکنان این روستا به دلیل کمبود آب روزهای سختی را گذرانده‌اند و وعده‌های مدیران تاکنون برای کمک‌رسانی به این دیار محقق نشده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان دنا گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده آخر این هفته با حضور مسئولان استانی و شهرستانی حفر چاه تأمین آب شرب توت نده به صورت رسمی کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
علی خشنودی دلیل تأخیر چند ساله در اجرای این پروژه را وجود معارض اجتماعی دانست و افزود: هم اکنون شرکت حفار مشغول حفاری است و چندین متر نیز کار شده ولی به صورت رسمی در روزهای آینده عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم و در صورت تأمین اعتبار در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برای رفع مشکل آب آشامیدنی توت نده نیاز به حفر و تجهیز یک حلقه چاه و یک هزار و ۳۰۰ متر خط انتقال فولادی و برق‌رسانی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال است.
برخه بیان کرد: تاکنون از منابع داخلی شرکت مبلغ ۱۰۰۰ میلیون ریال به پیمانکار حفر چاه پرداخت شده و از آنجایی که تأمین اعتبار طرح‌های آب و فاضلاب روستایی از وظایف شورای برنامه‌ریزی استان بوده، تأمین اعتبار این طرح به شورای برنامه‌ریزی پیشنهاد شده است.

همچنین اهالی روستای سرتنگ که با تنش شدید بی‌آبی روبرو هستند در نامه‌ای خطاب به مسئولان خواستار رفع این مشکل شدند، نامه مردم سرتنگ به شرح زیر است؛
حضور مبارک مسئولین محترم شهرستان دنا
جناب آقای مصباح نژاد نماینده‌ی محترم ولی فقیه در شهرستان
جناب آقای غریب پور دادستان محترم
جناب آقای پناهی فرماندار محترم
جناب آقای ایلخانی پور بخشدار محترم
جناب آقای خشنود مدیریت آبفا
جناب آقای فروزانفر دهیار محترم
سلام علیکم و رحمت الله


احتراماً روستای سرتنگ در تنگنای شدید بی آبی، عدم زیر ساخت مناسب شبکه و عدم توزیع برنامه ریزی شده آب می‌باشد؛
قسمتی از روستا ک بیش از ۱۸ خانوار می‌باشند به علت خرابی شبکه حدود ۱۱ روز آب ندارند. دو تا از خیابان‌های ما ک جزو طرح هادی می‌باشند هنوز هیچگونه شبکه آبی ندارند.
شکستگی‌هایی در شبکه آب وجود دارد که بعد ۱ سال هنوز هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
شیر فلکه و محل تقسیم آب روستا به صورت سرباز و آزاد می‌باشد و مدام توسط افراد ناشناس باز و بسته می‌شود و نیاز به قفل و درپوش دارد.
مسئولین محترم ضمن تشکر از زحمات بی وفقه شما خواهشمند است در پی تقاضای مکرر مردم و احقاق مطالبات بحق آن‌ها در خصوص موارد فوق ترتیب اثر لازم اتخاد گردد تا ان شاء الله با رفع مشکل اهالی موجبات خشنودی خداوند هم فراهم گردد…
با تشکر
شورای اسلامی روستای سرتنگ

تنش آبی در ۱۷۵ روستای کهگیلویه و بویراحمد / فغان از بی‌آبی در مادوان بلند شده است

مدیرعامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: ۱۷۵ روستا با تنش آبی مواجه هستند که با ۷ تانکر سیار به آنها آبرسانی می‌شود.
اسفندیار برخه با اشاره به کمبود آب در استان گفت: طی ۵ دهه اخیر با کاهش بی‌سابقه باران مواجه هستیم و بارش‌ها در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۵۲.۳ کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جیره‌بندی آب گفت: تاکنون جیره‌بندی آب را در برنامه کاری قرار ندادیم، قطعی‌ها، به دلیل سوختگی الکتروپمپ‌ها، یا قطعی برق به دلیل اوج مصرف برق بوده است.
وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب افزود: سطح آیستای آب در مناطق گرمسیری ۱۰ تا ۴۰ متر کاهش یافته است و چشمه‌ها خشک شده‌اند.
وی با اشاره به انشعابات غیرمجاز در سطح استان گفت: در مناطق بنسنجان، بلهزار، مادوان و مهریان با کمبود آب مواجه هستیم اما شاهد هستیم مردم از خط انتقال آب شرب برای آبیاری باغات استفاده می‌کنند که تاکنون بیش از ۳۰ انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری شد.
این مسئول بیان کرد: سال گذشته ۱۲۵ روستا با تنش آبی مواجه بودند، امسال تعداد این روستاها به ۱۷۵ روستا رسیده که با ۷ دستگاه تانکر آبرسانی به این مناطق انجام می‌شود.
برخه خاطرنشان کرد: متاسفانه براثر خشک شدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها آب دام‌ها هم از همین روش تأمین می‌شود. انتظار داریم همشهریان مدیریت مصرف داشته باشند و با توجه به قطعی آب توصیه می‌کنیم مردم از تانکر ذخیره آب استفاده کنند.

 مسلوب شدن ۹۱ چاه آب غیرمجاز طی سال ۹۹ در کهگیلویه و بویراحمد
رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود چاه‌های غیرمجاز اشاره می‌کند و از مسلوب شدن ۹۱ چاه غیر مجاز طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: با توجه به کم بارشی در سال زراعی جاری و بروز خشکسالی کم سابقه در سطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای برنامه‌های مربوط به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که همگی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی و تلاش برای سازگاری با کم آبی می‌باشد، ضروری است.
وی بیان کرد: به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه)، ادامه اجرای جدی و گسترده پروژه پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز در سطح استان در سال جاری ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو و اجرای آنها با قوت و سرعت بیشتر، تصریح کرد: با هماهنگی و هم اندیشی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تعامل بیشتر با بخش‌های خصوصی و تاثیرگذار، برنامه‌ها و اقدامات عاجلی را با توجه به شرایط زمانی و مکانی استان، تدوین کرده تا مدیریت هرچه بهتر وضعیت پیش آمده برای منابع آبی استان و مقابله موفقیت آمیز با خشکسالی و کم بارشی بوجود آمده را شاهد باشیم.
فرهادی عنوان کرد: تعداد کل چاه‌های دارای پرونده در استان برای تمامی مصارف شامل شرب، صنعت وکشاورزی ۳ هزار و ۴۱۱ حلقه با حجم تخلیه ۱۸۵ میلیون متر مکعب است که از این تعداد افزون بر دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه حفر شده است.
وی گفت: تعداد کل چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده نیز یک هزار و ۲۳۷ حلقه چاه با حجم تخلیه ۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در راستای صیانت از آبهای زیر زمینی از ابتدای سال ۱۳۸۵ تاکنون ۴۰۸ حلقه چاه غیر مجاز با حجم صرفه جویی ۱۱ میلیون متر مکعب، پر و مسلوب المنفعه شده است.
فرهادی بیان کرد: از این تعداد ۹۱ حلقه (معادل ۲۲ درصد کل چاههای پر شده) در سال ۱۳۹۹ با حجم صرفه جویی ۲ میلیون متر مکعب، مسلوب المنفعه گردیده است.
وی از همه کشاورزان و بهره برداران منابع آبی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، درخواست کرد تا ضمن رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه‌ای، از هرگونه اضافه برداشت یا برداشت‌های غیرمجاز، خصوصاً از منابع زیرزمینی، جدا خودداری کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کشاورزان و بهره‌برداران منابع آبی در سطح استان کمک کنند تا بتوانیم از شرایط بحرانی پیش آمده به سلامت عبور کرده و باعث ایجاد آسیب جبران ناپذیر به منابع آبی و به تبع آن باعث ایجاد فشارهای روانی به جامعه بخاطر قطعی‌های مکرر آب و دیگر مسائل، نشویم.
کم‌آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد در صورت عدم چاره‌اندیشی از سوی مسئولان به بحران جدی تبدیل می‌شود. متأسفانه آب‌های زیادی از استان خارج می‌شود که می‌توان در رابطه با آن برنامه‌ریزی بهتری داشت. نمی‌توان با پشت میزنشینی و حرف‌های کلیشه‌ای مشکلات جامعه را برطرف کرد. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که مسئولیت مسائل ریز و درشت این استان را برعهده دارد، در این خصوص نیز اگر توانایی دارد، چاره‌اندیشی کند.

کهگیلویه و بویراحمد جزو ۱۰ استان دارای بیشترین تنش آبی است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه کشور در سال زراعی جاری با کاهش میزان بارندگی مواجه بوده و این استان جزو ۱۰ استان نخست از لحاظ بیشترین تنش آبی است.
حسین کلانتری در این زمینه اظهار داشت: در این باره صرفه جویی بیشتر آب و مدیریت منابع باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی افزود: امسال گرما زودتر شروع شد و از سوی دیگر بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهر یاسوج مرکز استان دارای اختلاف شیب است و این امر سبب نارسایی و قطعی آب در این نوع توپوگرافی می‌شود که باید همه در مصرف آب صرفه جویی کنند تا دیگران هم به راحتی از نعمت آب بهره مند شوند.
کلانتری تاکید کرد: باید برای پرمصرف‌ها در زمینه آب محدودیت‌های لازم در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: ده‌ها سال پیش می‌بایست منبع آب پایداری برای مرکز استان اندیشیده می‌شد اما این کار محقق نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش‌های انجام گرفته پیش بینی می‌شود، تا پایان سال ۱۴۰۱ مرکز استان از آب شرب پایدار برخوردار خواهد شد.
مشکلات آب روستاهای دیشموک پی‌گیری شود
حجت‌الاسلام راوند امام جمعه دیشموک با اشاره به مشکلات آب و قطعی ده روزه آن در برخی از روستاها ادامه داد: از مردم خواستار مصرف بهینه آب و عدم استفاده از آب شرب برای مصارف دیگر هستیم. از مسئولان استانی چندین بار خواستار حضور در بخش دیشموک جهت بررسی مشکلات حوزه آب بوده‌ایم ولی هیچ گونه توجهی تاکنون نشده است.گ پنج شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل؛ یاسوج، مادوان، باشت، لیکک و دیشموک و ۱۲۵ روستا و منطقه عشایری این استان درگیر مشکل تنش آبی است. میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین کشوری است. میزان بارندگی سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است./کبنا