کهگیلویه و بویراحمد معدن دارد؟/بیکارانی که برای کار به معدن نمی‌اندیشند!
کهگیلویه و بویراحمد معدن دارد؟/بیکارانی که برای کار به معدن نمی‌اندیشند!
همین خاطر بخش معدن و ظرفیت‌های آن در کهگیلویه و بویراحمد برای اشتغال چندان مورد توجه مردم گرفته نگرفته است.
حوزه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد که در زمینه تولید و اشتغال کمتر حرفی از آن شنیده می‌شود همین حوزه معادن است که باید در دولت مردمی ظرفیت معادن استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگار از یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در جنوب‌غربی ایران، دارای بزرگترین معادن رسوبی بسیاری است.

این استان دارای بزرگترین معدن فسفات کشور و همچنین دارای معادن مهمی از جمله معادن بوکسیت، معدن مس، ذخایر گوگرد، معدن سنگ‌های ساختمانی و معادن گچ است.

بنا به آن چه که کارشناسان می‌گویند کهگیلویه و بویراحمد چندین معدن بزرگ فسفات با عیار ۸/۵ درصد را در دل خود جای داده است. ذخیره قطعی معادن این استان، افزون بر یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون تن اعلام شده است. برپایه آمارها بیشتر شاغلان این حوزه در معادن سنگ لاشه، کارخانه سیمان و کارخانه‌های گچ مشغول به کار هستند.

از نظر ساختار زمین‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کانی‌های فلزی ضعیف، اما از نظر کانی‌های غیرفلزی ظرفیت‌های مناسبی دارد که باید مطالعات اکتشافی و تفصیلی روی آن انجام شود. فسفات، سنگ‌های تزئینی و لاشه، گچ و بوکسیت جزو معادن سرآمد استان به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار،با داشتن چنین معادن ارزشمندی باید در زمینه تولید و اشتغال حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

اما حوزه‌ای در استان که در زمینه تولید و اشتغال کمتر شنیده می‌شود همین حوزه معادن است که باید در دولت مردمی ظرفیت معادن استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

با بودن این معاون ارزشمند و غنی نباید جوانان بی‌شماری در این استان بیکار باشند در حالی که کمتر شنیده‌ایم یک جوان بیکار جذب معادن استان شده باشد و این حوزه در سکوت کامل در زمینه اشتغال‌زایی و تولید قرار دارد.

هر چند ممکن است اقداماتی هم در این زمینه انجام شده باشد و برخی معادن استان هم فعال باشند اما با خمودگی فعلی، تصور مردم استان این است که فعالیت معدنی چندانی در استان صورت نمی‌گیرد و به همین خاطر بخش معدن و ظرفیت‌های آن در کهگیلویه و بویراحمد برای اشتغال چندان مورد توجه مردم گرفته نگرفته است.

انتهای پیام/فارس