کهگیلویه، رنگین کمانی از مناطق گردشگری
کهگیلویه، رنگین کمانی از مناطق گردشگری
شهرستان کهگیلویه با داشتن طبیعتی بکر و بی نظیر و بیش از یکصد منطقه گردشگری و تفریحی دارای رنگین کمانی از آبشارهای دل انگیز و طبیعت سرسبز است که هر ساله بویژه در ایام نوروز، گردشگران بیشماری را از سراسر کشور به سوی خود می‌کشاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، صنعت گردشگری، بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید و تأثیر این صنعت بر افزایش میزان اشتغال ، درآمدهای ارزی و رونق صنایع داخلی در دنیای کنونی بیش از ر زمان دیگری مشهود است .

شهرستان کهگیلویه با داشتن طبیعتی بکر و بی نظیر و بیش از یکصد منطقه گردشگری و تفریحی ، بافت تاریخی دهدشت، وجود بقاع متبرکه امامزادگان واجب تعظیم و آثار تاریخی زیادی هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران پهناور اسلامی است.

این شهرستان با توجه به وجود چهار بخش مختلف سردسیری و گرمسیری از قلعه رئیسی تا دیشموک دارای آبشارها و چشمه های خروشان، جنگل های گسترده بلوط ،منطقه حفاظت شده خاییز و باغ های مرکبات در منطقه قلعه دختر می تواند در تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد.

این شهرستان در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد و در جوار بافت قدیمی و تاریخی شهر تاریخی بلاد شاپور و گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه بنا شده است.

مکانهای تاریخی باستانی و دشت های گندمزار، رقص زلف شالیزار در آغوش باد، در حاشیه رود مارون و آیینه آب باران با عطر بهار نارنج، با دل آرای طبیعت در نگارخانه هستی از سد مارون تا بلندای نیر و قاصدک های کوه سیاه و صدای پای آبشار کمر دوغ و بلبلکان دلی مهره و کما، باغستان و رقص آهوی خائیز است که حماسه های تاریخی مردمانش و نقوش هندسی سرشته در جغرافیای گلیم وجود، حکایتی شنیدنی دارد .

آبشار کمر دوغ

آبشار کمردوغ با چشم اندازی زیبا نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع رنگین کمانی مفرح را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است و برای رسیدن به این آبشار طبیعی باید راههای پرپیچ وخم از شهر قلعه رئیس را به طول ۱۰ کیلومتر از میان جنگل های انبوه بلوط طی کرد.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

آبشار کمر دوغ نخستین میراث طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده در تمام فصول سال دارای آب است و هر ساله میزبان گردشگران زیادی از استانهای همجوار است.

چشم انداز طبیعی، مزارع سرسبز و رنگین کمان طبیعت زیبا در این مسیر به مسافران آرامش خاصی می بخشد و ارزش این اثر طبیعی را برای هر مسافری نوروزی دوچندان می کند.
آبی که رنگ آن به دوغ شباهت دارد از دل صخره ها جوشش کرده و سرازیر شدن آن بر روی سنگی با شیب تند منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز را برای گردشگران نوروزی خلق کرده است.
از ویژگی های منحصر بفرد این آبشار زیبا که در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شرقی دهدشت و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قلعه رئیسی قرار دارد، نمکی بودن آب این چشمه است و شباهت آب آن به دوغ است.

تفرجگاه لیتون، بهشت زیبایی های پنهان

تفرجگاه زیبا و بکر تنگه لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه با خوانی اززیبایی های خدادادی چون بهشتی دلستان چشم انتظار قدمهای نورسیده گردشگران بهاری است.

لیتون دارای ویژگی طبیعی منحصربفردی است که نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه ظرفیت پذیرش تورهای خارجی را به لحاظ ویژه گی های منحصربفردی طبیعی این منطقه داراست.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

آنچه سیاحتگاه لیتون را مهجور قرار داده راه خاکی و کوهستانی این تنگه زیباست که با شهر دیشموک ۷۰ کیلومترفاصله دارد. وجود غارهای تاریخی تا آبشارهای مفرح جایی که لطافت مینیاتوری آسمان رشک چشم هر تازه واردی می شود، بر زیبایی واهمیت گردشگریی این منطقه افزوده است.

منطقه ای که آب سرد، زلال و همیشه جاری اش خوان گسترده ای را برای اهالی محروم منطقه آجم گسترانیده است.

وجود چند هکتار باغ ، استخرهای پرورش ماهی، شالیزارهای برنج و پرورش زنبور عسل در پایین دست تنگه لیتون ازسوی اهالی منطقه دلی آجم گواه بر وجود ظرفیت اقتصادی ودرعین حال زیبایی های خارق العاده این منطقه بکر است.

آبشاری که تنها بخاطر پونه کوهی خوش عطرش افراد زیادی را با همه سختی هایش در خود ساکن می بیند، بر اهمیت ساحت به این منطقه افزوده است.

بسیاری از اهالی منطقه گرمسیری شهرستان کهگیلویه هر ساله با شروع فصل تابستان و رشد این گیاه خوشبو مسیر سخت گذر و خاکی دلی کما و آجم را به جان می خرند و راهی این دیار همیشه خروشان می شوند.

منطقه گردشگری کورل

منطقه گردشگری کورل در روستای آبریز زیرنا شهرستان کهگیلویه که در مسیر جاده جدید پاتاوه – دهدشت قرار دارد در فصل بهار و بخصوص ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی از استانهای همجوار است.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

خروش چشمه ساران از دل زمین و سرازیر شدن در میان کوه ها جاذبه ای زیبا را در کنار گندمزارهای جاده ملی پاتاوه – دهدشت برای بازدید علاقمندان به طبیعت گرمسیری کهگلویه ایجاد کرده است.

حضور در کنار این چشمه ساران دل و جان هر مسافر خسته از راه را آرام می کند و برای آنها لحظه ای از خاطرات خوش را به یادگار خواهد گذاشت.

چشمه کورسا، شگفتی طبیعت در دل تخته سنگ

چشمه فصلی کورسا در ۱۴ کیلومتری حومه شرق شهر دهدشت واقع شده است.
کورسا نامی است قدیمی بر چشمه‌ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از پر آب‌ترین چشمه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و از دل رشته کوه‌های زاگرس بیرون می‌آید.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

این چشمه در میان دو روستای موگرم و تنگه پیرزال واقع شده است و با خارج شدن از شکاف‌های تخته سنگ و جاری شدن در دشت، منظره‌ای زیبا و دل‌انگیزی را به وجود آورده است.
چشمه زلال از دل تخته سنگ های بزرگ بیرون آمده و در پایین دست حوضچه ای بزرگ برای آب تنی گردشگران نیز فراهم کرده است.
رنگ آبی و نورانی این حوضچه بزرگ گردشگران را به آب تنی کوتاه اغفال می کند.
در این میان چشمه زلال و پرآب کورسا قطعه ای زیبا از طبیعت پیش روی گردشگردان قرار می دهد.
برای دیدن این چشمه زیبا باید مزارع سرسبز و زرد رنگ کلزا را در مسیر جاده طولیان – سرفاریاب به تماشا نشست.
بعد از عبور از این دشت رنگارنگ ورودی تنگ پیزال جاده باریکی در سمت راست شما را به چشمه شگفت انگیز کورسا هدایت می کند.

چشمه کورل

چشمه زیبا و منحصربفرد کورل در روستای شیخان منطقه دشمن زیاری از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه با عبور از دل تخته سنگ‌های سخت به شکل فواره‌های سفید رنگ جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده است. کورل واژه ای مربوط به دوران سلجوقی است و به معنای چشمه است. این چشمه زیبا در ۱۲ کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت – قلعه رئیسی قرار دارد.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

شکوه تمدن ایرانی در کاروانسرای بلادشاپور

کاروانسرای بلادشاپور یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران کهن است که می تواند ظرفیتی برای جهانی شدن صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

این کاروانسرا به عنوان یکی از مهمترین یادگارهای معماری نیاکان ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد، در بردارنده روح زندگی و سبک معماری کهن ایران زمین محسوب می شود که موجودیت آن از ایران باستان آغاز و در قرون متمادی به دلایل مختلفی چون نظامی، تجاری و مذهبی توسعه و تکامل یافته است.

از آنجا که کشورمان به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجارتی شرقی به غربی یعنی چین تا دریای مدیترانه از دیرباز در ایجاد و ساخت راه های نظامی، تجارتی و ساختمان های وابسته به آن نقش بارزی ایفا می کرد و سالانه تعداد زیادی از مسافران به این سرزمین سفر می کردند، تعداد زیادی سازه با نام کاروانسرا در ایران احداث شده که کارکردشان خدمت رسانی به مسافران بود که یکی از این کاروانسراها در شهر تاریخی دهدشت مشهور به بلاد شاپور ساخته شده است.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

کاروانسرای بلاد شاپور در ضلع غربی شهر و در کنار حمام کهیار، امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده جابر (ع) قرار دارد ، این سازه که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است .

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

شکوفه های بادامستان های کهگیلویه

بیش از ۱۰ هزارو ۵۵۵ هکتار از اراضی شیب دار و تپه ماهورهای کهگیلویه زیر کشت درخت بادام است و شکوفه های سفید رنگ این درختان در زمستان بهاری جلوه‌ای خاص به دیار گرمسیری استان کهگیلویه وبویراحمد بخشیده است.

رنگارنگی بادامستانهای کهگیلویه در زمستان سرد، بهاری زیبا با زیبایی های خاص خود را نوید می دهد شکوفه درختان در مراتع این شهرستان چشم انتظار نگاه طبیعت دوستان بهاری است.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

شکوفه های سفید رنگ بادام در میان گلهای رنگارنگ مراتع شیبدار در حاشیه سد مارون، چشم اندازی نادر را در طبیعت کوه سترگ خائیز ترسیم کرده است.

شکوفه دادن بادامستان ها، این روزها جلوه دیگری از زیبایی طبیعت و اقلیم های متفاوت کهگیلویه و بویراحمد را نمایان کرده است و گردشگران زمستانی می توانند پس از لذت بردن از مناطق پوشیده از برف شهرستان های دنا و بویراحمد آرامش بهاری را در این شهرستان گرمسیری نیز تجربه کنند.

امامزاده سیدمحمود (ع) نگین گردشگری مذهبی کهگیلویه

در دامنه تپه های پوشیده از درختان سربلند، آنجا که چادر اعتقاد بر پاست به گنبد و مناره فیروزه رنگ میرسی که امامزاده سید محمود(ع) نام دارد و مکان آن برای حمد و ستایش است.

کهگیلویه،  رنگین کمانی از مناطق گردشگری

امام زاده محمود (ع) در بخش «چاروسا» شهرستان کهگیلویه خیمه شوق و شور بر پا کرده و در تمام طول سال و به ویژه در بهار، پذیرای دلدادگان کوی ارادتمندان است.
آستان مقدس امام زاده محمود (ع) در روستای بی سیتون بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه قرار دارد و با شهر دهدشت ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.
عمارت عظیم و قدیمی این زیارتگاه با وسعتی معادل ۱۷۰ و محوطه‌ ای بیش از ۱۰۵متر، از ۲ قسمت هشتی با پلانی مستطیل شکل شامل صحن، ایوان، حرم با گنبد عرقچینی خوش ترکیبِ مخروطی با گچ قدیم و بر نوک آن پنجه پنج تن آل ‌عبا نصب شده است.
نمای خارجی بنا به کمک قاب‌ های مربعی با چند رشته طاق نمای جناغی در داخل آنها بر روی زوایای هشت گانه، اثر چشم گیری داشته و گوشوار هر زاویه در چهار سوی آن با چهار طاق نما در پایین و بالا، از تناسب و زیبایی خاصی برخوردار است.

آستان متبرکه امامزاده سید محمود(ع) معروف به سید محمید به عنوان یکی از امامزادگان شاخص این شهرستان همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران و مسافران نوروزی است.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به افزایش چشمگیر حضور گردشگران در سالهای گذشته از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان گفت: زمینه حضور چشمگیر و مستمر گردشگران نیازمند توسعه زیرساختهای است.

سید عبدالعزیز موسوی افزود: با توجه به نقش مهم صنعت توریسم در درآمدزایی پایدار تاکنون به نحو احسن از این ظرفیت ها برای درآمد زایی استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: جاده ترانزیتی استان‌های جنوبی کشور و بنادر جنوب‌غرب و جنوب ایران از کهگیلویه، موقعیت این شهرستان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش گردشگری استراتژیک کرده است.

موسوی اظهارکرد: برنامه ریزی لازم برای توسعه و تامین زیرساخت های لازم در مناطق گردشگری با تشکیل کارگروه های لازم در سطح شهرستان اجرایی خواهد شد.

شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.

دهدشت مرکز این شهرستان با جمعیت بیش از ۶۵ هزار نفر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /

  • نویسنده : مالک آهنگ