کاهش برداشت کلزا تا وضعیت برداشت تولیدات کشاورزی/خسارت خشکسالی
کاهش برداشت کلزا تا وضعیت برداشت تولیدات کشاورزی/خسارت خشکسالی
خشکسالی موجب خسارت به بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد شده و تولیدات کشاورزی این استان را تحت شعاع قرار داده است.

کاهش ۲۱ درصدی بارش‌های بلندمدت در استان پرآبی مانند کهگیلویه و بویراحمد موجب وارد آمدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی این استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد هفتمین استان خشک کشور لقب گرفت و همین موضوع خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به تولیدات کشاورزی نظیر گندم و جو وارد کرده است.

 شهرام عسکری گفت: با توجه به اینکه میانگین بارش‌ها کم و تراکنش بارش‌ها نامناسب بوده باعث شده خسارت زیادی به مزارع گندم و جو وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: خسارت خشکسالی ۱۰ تا ۷۰ درصد برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات با توجه به خشکسالی کاهش یابد.

وی عنوان کرد: اگر در مناطق سردسیری بارش باران داشته باشیم خسارت خشکسالی قابل جبران است اما در مناطق گرمسیری با توجه به آغاز برداشت خسارت‌ها قابل جبران نیست.

از کاهش برداشت کلزا تا وضعیت برداشت تولیدات کشاورزی بهمئی

اما کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بارش‌های بسیار کم سال زراعی جاری گفت: احتمال کاهش برداشت کلزا با وجود شرایط کنونی تا دو هزار و ۱۰۰ تن وجود دارد.

اشرف مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیرکشت کلزا در این استان  یک هزار و ۵۴۳ هکتار است که یک هزار و ۱۵۴ هکتار آبی و ۳۸۹ هکتار دیم است، ضمن اینکه پیش‌بینی تولید کلزا ۲ هزار و  ۴۸۴ تن است.

وی عنوان کرد: البته پیش‌بینی می‌کنیم با وجود کاهش محسوس بارندگی‌ها، امسال ۶ هزار و ۶۰۰ تن کلزا و چغندرقند از مزارع این استان برداشت شود.

مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در این استان ۶۰ هکتار است که ۵۵ هکتار از سطح زیرکشت مربوط به رقم آنتیک است، پیش بینی می‌کنیم از مزارع چغندرقند این استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن چغندر برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم سطح زیرکشت چغندر افزایش یابد، گفت: با ر‌اه‌اندازی کارخانه قند و افزایش بازار مصرف، کشاورزان آمادگی کاشت چغندرقند در سطوح بیشتر را دارند.

رضا راهداربهمئی رئیس سازمان جهاد کشاورزی بهمئی با اشاره به اینکه برداشت گندم در شهرستان بهمئی به دو صورت ماشینی و سنتی انجام می‌شود، گفت: با توجه به وضعیت نامناسب بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در این شهرستان حدود ۵۰ درصد از مزارع عملا توجیهی برای برداشت نداشته و مابقی مزارع نیز با کاهش عملکرد حدود ۶۰  درصدی  مواجه هستند‌.

وی با بیان اینکه کار برداشت محصولات زراعی از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز شده، افزود: شهرستان بهمئی به دلیل داشتن آب و هوایی گرم، اولین شهرستان استان است که کار برداشت گندم در آن آغاز شده است.

گفتنی است؛ خشکسالی در مناطق گرمسیری و حتی سردسیری این استان به نحوی است که امکان برداشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و کشاورزان ترجیح داده‌اند احشام از این محصولات استفاده کنند.

انتهای پیام