پشت پرده مافیای آرد و نان کهگیلویه کیست؟/ سکوت مطلق مسئولان مقابل کم‌فروشی و کیفیت پایین نان
پشت پرده مافیای آرد و نان کهگیلویه کیست؟/ سکوت مطلق مسئولان مقابل کم‌فروشی و کیفیت پایین نان
در سایه کم‌توجهی مسئولان و عدم نظارت بر نانوایی‌ها، کیفیت نامطلوب نان و کم‌فروشی این محصول باعث نارضایتی شدید مردم در دهدشت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک،  کم‌فروشی، گران‌فروشی و بی‌کیفیت بودن نان در سایه بی‌نظمی بازار و بی‌توجهی مسئولان متولی، داد شهروندان دهدشتی را بلند کرده است.

می‌شود گفت در هر چند کوچه و خیابان دهدشت که قدم بگذاری تنور نانوایی داغ است و این در حالیست که تا چند سال قبل امتیاز نانوایی‌ها فقط به افراد با داشتن امتیازات خاص تعلق می‌گرفت.

 با افزایش این همه نانوایی در سطح شهر اما خبری از کیفیت نان نیست و در کهگیلویه نانوایی‌ها در حال تجارت هستند و نان همانند سایر کالا‌های بازار که قیمت‌ها متغیر است قیمت نان هم از این قاعده مستثنی نیست.

در سایه بی‌‌توجهی مسئولان، نانوایی‌ها خودشان خودمختار اقدام به افزایش قیمت‌ نان ‌می‌کنند، به عنوان نمونه نان سنگک یک نانوایی ۱۴۰۰ تومان است اما چند هفته بعد به همان نانوایی مراجعه می‌کنی با افزایش و قیمت ۲۰۰۰ تومانی مواجه خواهی شد، نانوایی دیگر با اضافه کردن مقداری کنجد ۳۰۰۰ هزار تومان، نان سنگک بی‌کیفیت و وزن کم و هر روز حجم آن‌ها کمتر می‌شود و این‌جا در کهگیلویه وزن و قیمت نان‌ به دلخواه نانوایی به روز می‌شود و هیچ‌کسی جوابگوی مافیای آرد در کهگیلویه نیست!

طبق بروشور نصب شده در نانوایی‌‌ها وزن هر چانه ۲۵۰ گرم لحاظ شده اما نانوایی‌ها این وزن را نصف کرده و به دو عدد چانه هر کدام تقریبی ۱۲۵ گرم تبدیل می‌کنند و قیمت دو نان به مردم می‌دهند و می‌گویند ما خودمان تعیین وزن می‌کنیم، حال اگر این تجارت نان نیست پس چیست؟

علی‌رغم افزایش قیمت‌های خودسرانه توسط نانواداران، اما اندازه آن‌ها کوچک‌تر از قبل و کیفیت نان‌ها همچنان پایین است و این بی‌ کیفیت بودن به حدی رسیدی که اکثر مردم نان خود را از راه‌های دیگر تهیه می‌کنند.

علاوه بر بی‌ کیفیت‌بودن نان در کهگیلویه، متأسفانه نظارتی بر نانوایی‌ها صورت نمی‌گیرد و اکثراً خودسرانه یا نیم‌ساعت فعال هستند و یا کلا در برخی روزها تعطیل هستند و همین مسئله مردم را نگران کرده و از کاهش ساعات نانوایی‌ها به شدت گلایه‌مند هستند.

بسیاری از نان‌ها نیمه پخت یا سوخته هستند و حتی برای یک ساعت قابل نگهداری نیستند و این مسئله باعث دورریز نان و اسراف آن می‌شود.

به گفته چند تن از شهروندان دهدشتی نان‌‌های این شهر به همه چیز شبیه هستند غیر از نان.

یکی دیگر از شهروندان این‌گونه می‌گوید که هیچ‌گونه بهداشتی در نانوایی‌ها رعایت نمی‌شود و حتی برخی نانوایی‌ها سرویس بهداشتی آن‌ها داخل خود نانوایی است!

همین شهروند با نارضایتی از پخت نان ادامه می‌دهد: کیفیت نان در دهدشت افتضاح است، جوش‌شیرین در نان بسیار زیاد و بوی سیگار نانوا داران تا ده‌ها متر می‌آید.

حال آقایان متولی! چرا شب می‌خوابیم صبح وارد بازار می‌شویم شاهد راه‌اندازی نانوایی هستیم؟ آیا این رانت‌خواری نیست؟ اگر دست‌های پشت پرده‌ای وجود ندارد چرا جلوی این همه گران‌فروشی و بی‌نظمی و بی‌کیفیت بودن نان گرفته نمی‌شود؟ یا از مسئولیت خود دفاع کنید و نگذارید حق مردم که حق‌الناس است دامنگیرتان شود یا مستقیم بگویید زورمان به مافیای آرد نمی‌رسد.

آقایان مسئول، حال که مجوز می‌دهید چرا نان‌ متناسب با قانون‌گذاری به مردم تحویل داده نمی‌شود؟

علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد ستاد تنظیم بازار و آگاهی خود مسئولان از بی‌کیفیتی نان، اما متأسفانه همتی برای بهبود این معضل دیده نشده و این پارادوکس میان قیمت و کیفیت نان هر روز ملموس‌تر می‌شود و این مردم هستند که باید قربانی ناکارآمدی برخی مسئولان شوند.

کیفیت نامطلوب نان در کهگیلویه داد امام جمعه دهدشت را هم درآورده، و حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در خطبه‌‌های نماز جمعه، کیفیت پایین نان در دهدشت را یادآور شد و تصریح کرد: مردم سرگردان و متحیر هستند، گرانفروشی، وزن سبک، کیفیت پایین نان را چه کسی پاسخگوست؟ کیفیت نان در تنور ضعف نظارت می‌سوزد، باید فکری برای این مسئله شود.

به گزارش فارس، با توجه به این‌که نان قوت غالب اکثر مردم این استان و شهرستان است انتظار می‌رود متولیان امر نسبت به بهبود کیفیت این محصول تلاش بیشتر کنند و ضمن نظارت مستمر و جریمه سنگین برای متخلفان، اعتماد را به بازار برگردانند.

انتهای پیام/۸۲۰۳۵

  • نویسنده : مالک آهنگ