بیاییم درک کنیم وقتی خانواده ای یک جوان و یا نوجوان فرزندشان را که در حال آتش گرفتن است میبیند، چه حس و حالی دارند.

یکی از جوانان دیشموک به نمایندگی از قشر دانشجو تحصیلکرده دیشموکی در واکنش با خودسوزی و خودشکی های در دیشموک مطلبی به تحریر درآورده که در ذیل عینا منتشر می شود.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

بسم تعالی
باسلام و احترام فراوان خدمت همه ای شما عزیزان./
ضمن عرض تسلیت و تهنیت خدمت همه ای خانواده هایی که عزیزانشان را از دست دادند و از اینکه علت مرگ همخون و وابستگان نزدیکشان خودکشی و یا خودسوزی بوده سوگوار و مینالند از اینکه نمیدانند چی دلیلی باعث شدچنین سانحه دردناکی رخ دهد و یا اگر بدانند زجر میکشندو به فکر کمبودها و کارهایی که باید میکردند و نکردندآزار و اگر خوب درک کنیم این دردها و غم ها نابود کننده هستند .

امیدواریم که ماراهم درغم خود شریک بدانید و از خداوند منان خواهان صبرو شکیبایی برای شما و همچنین عاجزانه در درگاه پرودگار متعال برای شادی روح همه ای عزیزان دعا میکنیم .
عزیزان همانطور که میدانید خودکشی و خودسوزی عواملی از مرگ هستند که در سراسر دنیا صورت میگیرد و بعد از تصادفات دومین علت مرگ در سنین بین ۱۴ تا ۲۹ سالگی ست .

اما متاسفانه در منطقه ما باتوجه به جمعیت آن آمار خودکشی و خودسوزی بالا رفته که این امر باعث نابودی و یا از حالت عادی خارج شدن خانواده های زیادی شده .

میگویند به دریا رفته میداند مصیبت دریا را؛ ما میدانیم که چه زجر هاو داغ هایی از مرگ عزیزان به جای میماند و چه دشوار تر است اینکه این غم هار بر سر خودکشی و خودسوزی باشد.

آری عزیزان من آمده ام حرف بزنم به عنوان یک دانشجو ، آمده ام تا درد پدران و مادران و فرزندان یک خانواده که به چنین غمی مبتلا شدن را بیان کنم.

آمده ام تا حرف دوستای دانشجو ام و جوانان شهرم را بگویم .

آری ….من حرفم تنها با مسوولان نیست ؛ بلکه با همه ای دانشجویان ،فرهنگیان،جوانان و خیرخواهان شهرم است…..آری عزیزان بیاییم غم همشهریان ، همدیاران ،برادران و خواهرانمان را غم خودمان بدانیم .

بیاییم درک کنیم که یک مادر وقتی فرزندش را از طناب دار پایین می اورد چه حس و حالی دارد .

بیاییم درک کنیم وقتی خانواده ای یک جوان و یا نوجوان فرزندشان را که در حال آتش گرفتن است میبیند، چه حس و حالی دارند.

بیاییم از خودمان بپرسیم آنها دگر چه دلخوشی برای گذراندن زندگی دارند؟
برادران مسوول و تمام عزیزان و دانشجویان و فرهنگیان بیاییم پا به پای هم برای به حداقل رساندن این حوادث جلو برویم .

راهکار بدهیم ،جلسه بزاریم.بیاییم خالصانه و با وجدانمان تصمیم بگیریم که از خودمان شروع کنیم .

من ساده مینویسم چون میخوام حرف دلم را بزنم-حرف دل خیلی ها …من ساده مینویسم چون برای ریا نمینویسم …من از دل مادران و پدران شهرم خبر دارم در غم از دست دادن فرزندشان… چون برایمان رخ داد .

آخ که آنها چه دردی میکشند وقتی عزیزشان خودش جان خودش را گرفته باشد .ساده مینویسم چون میدانم یک برادر در غم برادر یا خواهرش چه هوایی دارد ….خداشاهده ما و دوستانمان خیلی وقته شروع کردیم ….همه ای ما برادریم .مسوولان ما هم برادرانمان هستند و مطمئنا انها هم وقتی این خبر هارا میشنوند و جودشان می لرزد ولی بیاییم اینبار محکم تر گام برداریم …جدی تر و پای به پای هم تا به نتیجه دلخواه برسیم… انشاءالله
در آخر راه حل هایی را ارائه میدهم و مطمئنا با دوستان هم در میان و به صورت جدی تر شروع میکنیم که انشاءالله همه ی مسوولان و بزرگان در این راه کمک و راه را برای ما هموار تر کنند.
۱٫اولین و مهمترین :ابتدا برای کنترل وضعیت کنونی شناسایی مشاوران و روانشناسان برجسته استانی و درخواست از آنها برای حضور در منطقه
۲٫وجود دائم مشاور و روان شناس در شهر برای مراجعه همشهریان
۳٫فرستادن شخصیت های خاص و افرادی که توانایی بیان عاطفی و قدرت درک مشکلات ذهنی و عاطفی را داشته باشند به روستا ها…
۴٫از آنجا که مشکلات والدین در خانواده زیاد و بر روی روان آنها تاثیر و در مقابل فرزندان از والدین انتظار و به مهر ،عاطفه و توجه نیاز دارند لذا برگزاری کلاس های اجتماعی و شناخت
هنجار ها و درک ارتباطات برای والدین ضروریست
۵٫فرزندان نیاز هایی دارند ک متاسفانه به دلیل فقر به آنها
رسیدگی نمیشود و والدین ناخواسته دچار اشتباه میشوند ..فرستادن مشاوران برجسته به مدارس و روستا ها جهت صحبت با فرزندان برای درک قضیه و اینکه بدانند در چه شرایطی هستند.
۶٫صحبت در جشن ها و جلسات بزرگ برای جلوگیری از ازدواج های زودهنگام و پیشه کردن صبر تا رسیدن سن فرزند ب حد مجاز
۷٫ب صحبت های فرزندان و احساسات آنها احترام گذاشته و به آنها اجازه صحبت کردن داده شود
۸٫در خانواده مشکل یک نفر .مشکل همه اعضاء هستش .آنرا بررسی و حل کرده .زیرا در چنین مواقعی انسان حس تنهایی و بی کسی بهش رخ میده
۹٫موفق نشدن فرزندان در کنکور و یا درس خواندن پایان کار نیست .رها کردن فرزندان اشتباه و میتوان آنها را با هنر های مختلف آشنل کرد
۱۰٫تهدیدات فرزندان ب قتل خودشان را جدی گرفته و سعی کنیم ب روش های گوناگون آنها را از آن طرز فکر دور کرده
امیدواریم ک این متن را خوانده و به دست تمام مسعولان ، دانشجویان،فرهنگیان و جوانان عزیز شهرمون برسونیم

ارادتمندشما -مهردادنصیریان –دانشجو  مهندسی -فرزند کوچک دیشموکی در استان فارس??