ناگفته‌های جنگ تحمیلی/ از تعداد شهدا تا استعداد قوا
ناگفته‌های جنگ تحمیلی/ از تعداد شهدا تا استعداد قوا
جنگ هشت ساله ارتش بعث عراق علیه کشورمان، آمارهای جالب توجهی به جای گذاشت که شاید کمتر زمانی به آن توجه شده است.

از اهواز، چهل سال و ۱۱ ماه ۳۰ روز از اولین آتشی که رژیم بعث عراق به سوی مرزهای کشورمان گشود می‌گذرد، که در آن هفت سال و ۱۰ ماه و چهار هفته و یک روزی که فرزندان ایران ما برای دفاع از خاک وطن جانفشانی کردند، طبق آمار رسمی ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ هموطن، در راه حفظ استقلال و تمامیت ارضی میهن جان خود را از دست دادند.

تعداد شهدا به تفکیک سن و سال

از این تعداد شهید، ۱۵۵ هزار و ۸۱ نفر به صورت مستقیم و در جبهه‌های نبرد به فیض شهادت نائل آمدند، و بالغ بر ۱۶ هزار و ۱۵۴ نفر در حملات دشمن به شهرها، شهید شدند.

۱۱ هزار و ۸۱۴ نفر در حوادث متفرقه ناشی از جنگ تحمیلی جان خود را از دست دادند، و در سایر مواردی که هنوز کار شناسایی آن، به پایان نرسیده است، ۹ هزار و ۸۹۹ نفر به کام مرگ کشیده شدند.

از تعداد کل شهدای ایران در جنگ تحمیلی، تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۹ نفر مجرد بودند و ۵۵ هزار و ۹۹۶ نفر نیز دارای همسر و فرزند بودند.

هفت هزار و ۵۴ نفر از شهدای ما در دوران جنگ تحمیلی، کودکان کمتر از ۱۴ سال بودند و ۶۵ هزار و ۵۷۵ نفر از این شهدا را نیز نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله تشکیل دادند.

ﺗﻌﺪﺍﺩ ۸۷ هزار و ۱۰۶ نفر از شهدای ما را جوانان بین ۲۰ ﺗﺎ ۲۳ ﺳﺎل شامل می‌شوند و ۲۲ هزار و ۷۰۳ نفر را نیز افراد بین ۲۴ تا ۲۹ سال در راه دفاع از کشور، به فیض عظیم شهادت نائل آمدند. ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۰ هزار و ۸۱۷ ﻧﻔﺮ از شهدای ایران ما، سنی بالاتر از ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ داشتند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، که عمده تلفات این جنگ تحمیلی را متحمل شده و در خط مقدم جنگ با دشمن، به جانفشانی پرداختند، بیشترین سهم را در تعداد شهدا صاحب هستند.

شهدای نیروهای مسلح

بر همین اساس، ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ در این جنگ ۲۳ هزار و ۱۹۹ نفر از نیروهای سازمانی خود را از دست داد و ۱۶ هزار و ۷۳۸ تن از اعضای وظیفه و بسیجیان جان برکف این نیروی خدوم بودند که شربت شهادت نوشیدند.

ﺍﺭﺗﺶ سلحشور قوای مسلح ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ایران نیز در این نبرد، ۹ هزار و ۸۹ تن از افسران سازمانی خود را در راه میهن تقدیم کرد و ۳۶ هزار و ۹۶۵ سرباز ارتشی نیز، در راه دفاع از خاک کشور، خونین تن شدند.

ﻧﯿﺮﻭهاﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ و شهربانی ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ایران نیز، تعداد دو هزار و ۹۲۶ تن از افراد کادر و سازمانی خود را در این جنگ نابرابر، از دست داد و پنج هزار و ۶۷۲ سرباز این نیرو نیز به فیض شهادت نائل آمدند.

شهدای اقشار مختلف مردم

در این بین، مردم عادی، مشاغل مختلف و طیوف گوناگون، از مخاطرات جنگ در امان نمانده و پا به پای رزمندگان اسلام، ضمن دفاع از خانه و کاشانه خود، در برابر حملات وحشیانه ارتش بعث، گاه و بی گاه شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند.

مشاغل ﺁﺯﺍﺩ در جنگ تحمیلی، ۳۱ هزار و ۶۷۴ شهید به ثبت رساندند و ۳۲ هزار و ۲۷۵ دانش‌آموز نیز در این تقابل هشت ساله، به شهادت رسیدند. دو هزار و ۶۰۸ دانشجو نیز، در فهرست شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد.

ﺭﻭﺣﺎﻧیون نیز، از قشرهایی بودند که در تمام روزهای جنگ در کنار مردم و رزمندگان حضور داشتند و تعداد دو هزار ۷۴۲ شهید تقدیم کشور کردند، تعداد کارکنان دولتی که در این هشت سال، به فیض شهادت نائل آمدند به ۲۶ هزار و ۲۹۳ تن می‌رسد و ۶ هزار و ۱۲۸ شهروند بدون شغل هم به خیل شهدای ایران پیوستند.

دو هزار و ۳۲۹ ﻧﻔﺮاز شهدای ما را نیروهای ویژه بسیج تشکیل می‌دهند و سه هزار و ۱۳۶ بانوی خانه دار نیز، بیرحمانه به شهادت رسیدند. در کنار این افراد، دو هزار و ۹۰۶ کودک نیز بر اثر بروز حملات و جوانب این جنگ، جان شیرین خود را از دست دادند.

شهدای ما به فرزندان ایران ختم نمی‌شود و این جنگ، چهار هزار و ۵۶۴ فرد غیرایرانی را به کام مرگ کشاند.

استعداد به‌کار رفته توسط دشمن

ﻋﺮﺍﻕ در تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ ﺑﺎ ۱۲ ﻟﺸﮕﺮ ﺯﺭﻫﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه، ﭘﯿﺎﺩه ﻭ ۳۶ ﺗﯿﭗ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺯ سه ﻣﺤﻮﺭ ( ﺟﻨﻮﺑﯽ، ﻣﯿﺎﻧﯽ، ﺷﻤﺎﻟﯽ‏) ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮد.

ارتش بعث در طول این جنگ، پنج هزار و۴۰۰ ﺩﺳﺘﮕﺎه ﺗﺎﻧک، ۴۰۰ ﻗﺒﻀﻪ ﺗﻮﭖ ﺿﺪﻫﻮﺍﺋﯽ، ۳۶۶ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ، ۴۰۰ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻠﯽ ﮐﻮﭘﺘﺮ از ابرقدرت‌ها خریداری کرد و علیه ملت ایران به‌کار برد.

این جنگ، ﻃﻮﻻﻧﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ، ﭘﺮﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﻭﺳﯿﻊ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﮓ قرن لقب گرفته ﺍﺳﺖ . ( ۵ /۱ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻭﻝ، دو ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ﺑﻮﺩه ﺍﺳﺖ‏)

تعداد و رموز عملیات‌های قوای مسلح ایران

ﺩﺭ ﻃﻮﻝ هشت ﺳﺎﻝ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ، ۱۹ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺰﺭﮒ، ۱۹ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﻣﺘﻮﺳﻂ، ۱۲۵ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﮐﻮﭼﮏ، ﺗﻮﺳﻂ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ.

در جمیع دو هزار و ۸۸۷ روز یورش وحشیانه ارتش بعث به خاک ایران هزار ﺭﻭﺯ ﻧﺒﺮﺩ ﻓﻌﺎﻝ وجود داشته است که از آن، ۲۱۳ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪ، ۱۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﺎﻧﺒﺎﺯ ، ۳۲۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺠﺮﻭﺡ، ۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺁﺯﺍﺩه به جای مانده است.

ﺩﺭ ﻃﻮﻝ این جنگ هشت ساله،  ﺗﻌﺪﺍﺩ ۷۲ هزار و ۳۶۳ ﻧﻔﺮ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺍﺳﯿﺮ ﻭ ۳۹۵ هزار و ۱۴۸ ﮐﺸﺘﻪ ﻭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۶۶ ﻓﺮﻭﻧﺪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﻭ ۹۰ ﻫﻠﯿﮑﻮﭘﺘﺮ از این ارتش مجهز، ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪ.

در عملیات‌هایی که رزمندگان اسلام، برای پیشبرد اهداف خود صورت دادند، هفت ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ، ۱۳ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، هفت ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ رمز یاﻋﻠﯽ، ۱۳ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺯﻫﺮﺍ، ۱۱ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ،  ﻭ هشت ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩه ﺍﺳﺖ.

اسامی مطهر شهدا

۴۵ هزار ﺷﻬﯿﺪ میهن ﻧﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ بر خود داشتند، ۲۰ هزار شهید در نامشان کلمه الله بوده است، ۳۰ هزار شهید با نام علی، دو هزار شهید با نام رضا، ۱۳ هزار شهید با نام حسین، پنج هزار و ۴۰۰ شهید با نام عباس، چهار هزار و ۵۰۰ شهید با نام اکبر، سه هزار و ۵۰۰ شهید با نام اصغر، دو هزار و ۳۰۰ شهید با نام قاسم و سایرین دیگر نامه‌های مطهر را دارا بودند.

۱۷۱ ﻫﺰﺍﺭ و ۲۳۵ ﺷﻬﯿﺪ میهن ﺩﺭﺧﻂ ﻣﻘﺪﻡ و در نبرد مستقیم با دشمن به شهادت رسیدند و ۱۶ هزار و ۸۷۰ تن نیز بر اثر حملات هوایی، جان خود را از دست دادندﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﺎن‌هاﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺟﺒﻬﻪ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪند.

۳۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ شهدای جنگ را افراد ۲۱ ﺗﺎ ۲۶ ﺳﺎﻝ،  هشت ﺩﺭﺻﺪ ۲۶ ﺗﺎ ۳۰ ﺳﺎﻝ و ۱۸ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﯼ ۳۰ ﺳﺎﻝ ﺑﻮﺩه‌اند.

شادی ارواح طیبه همه شهدای اسلام به خصوص شهدای وطن و سلامتی تمامی جانبازان، ایثارگران و آزادگان  میهن، صلوات.

انتهای پیام/ی

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس